Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har hört talas om att man kan fixa till så att tangentbordet fungerar som en midiklaviatur.

Någon som vet hur man fixar till det. Har nämligen för trångt för en klaviatur i min lilla hobbystudio i städskrubben.

Tacksam för svar!

Annons
Postat

Finns redan om du kör Logic eller Garageband. Borde väl finnas i Cubase också. Annars finns det kanske extra program eller plugins?

Postat
Hej!

Jag har hört talas om att man kan fixa till så att tangentbordet fungerar som en midiklaviatur.

Någon som vet hur man fixar till det. Har nämligen för trångt för en klaviatur i min lilla hobbystudio i städskrubben.

Tacksam för svar!

Fast det är ett riktigt dåligt alternativ att spela på tangentbordet och inte utnyttja anslagskänsligheten hos ett midikeybord. Vilken känsla kan ett tangentbord ge.

Postat
Hej!

Tacksam för svar!

Fast det är ett riktigt dåligt alternativ att spela på tangentbordet och inte utnyttja anslagskänsligheten hos ett midikeybord. Vilken känsla kan ett tangentbord ge.

Håller med.

Låter dessutom otroligt att du inte får plats med ett klaviatur i studion, än om det bara är en städskrubb. Ett 5-oktavers klaviatur är ju inte ens en meter brett... nog borde du kunna montera det på väggen sidan om dig eller nåt?

Alternativt skaffa ett mindre klaviatur... finns ju schyssta 2½-oktavers klaviatur med inbyggda midi-kontroller för en liten peng. Får ett PC tangentbord plats får ett sådant också plats. 😎

Postat

Du borde nog kolla över vad som finns i butikerna först 😎...

Vad det gäller tangent bordet så är det inget bra alternativ.. svårt att spela, Extrem latency, max 4(?) toner samtidigt, o.s.v. Har testat det eftersom det är standard i fl-studio.. 😛:P

MarcusRombo (oregistrerad)
Postat

Är det inre Creative som har en sån där 2-i-1? Klaviatur o tangentbort asså... Kostar under tusenlappen tror jag, kika det!

Annars testade jag någon programvara förut som gjorde det du beskriver, men jag hade en fruktansvärt elak latency.

Postat
Är det inre Creative som har en sån där 2-i-1? Klaviatur o tangentbort asså... Kostar under tusenlappen tror jag, kika det!

Annars testade jag någon programvara förut som gjorde det du beskriver, men jag hade en fruktansvärt elak latency.

Jo det är creative

Postat

Asså hallå!

Killen frågade inte om det fanns billiga MIDI-klaviaturer. Han frågade efter hur man gjorde för att använda tangentbordet.

Postat
Asså hallå!

Killen frågade inte om det fanns billiga MIDI-klaviaturer. Han frågade efter hur man gjorde för att använda tangentbordet.

Tack!!!! Du förstod. Faktum är att jag har en bra klaviatur som jag använder när det behövs men jag skulle bara vilja ha något litet och enkelt för att typ knacka in rytmer!

Postat

Sökte lite och hittade Sweet Little Piano, vilket verkar lösa biffen. Har inte testat själv dock.

För egen del så spelade jag mycket QWERTY på Amiga-trackertiden. Är faktiskt rätt bra på det, tom 😄

Postat
Sökte lite och hittade Sweet Little Piano, vilket verkar lösa biffen. Har inte testat själv dock.

För egen del så spelade jag mycket QWERTY på Amiga-trackertiden. Är faktiskt rätt bra på det, tom 😕

Tack! ska kolla in det närmare när jag kommer hem från jobbet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.