Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena på er! 😉

Jag har suttit och klurat med FL i ungefär 8 - 9 månader nu, och några låtar har det ju blivit. Rolig att lyssna på dom första låtarna man gjorde och jämföra med dom man gör nu! 🙂 Man har ju kommit längre än då, och man lär sig nått nytt varje gång. Iaf jag. 😄

Nu har jag kommit så långt , (tror jag), att jag vil lära mig Fl`s egna BeatSlicer.

Har aldrig holdt på med samples innan, men har alltid velat lära mig det. Det ser så grymt ut, och gör man det bra låter det ju skit coolt. 🙂

1 eks är om jag tar en acapella och vil ha in det i min låt så slänger jag in det i BS och den "Slicar" up som den ska. Men! Det funkar ju inte ändå? Takten stämmer inte alls, och när den stämmer, så kapar bort lite på varje takt, så att det låter som #¤%"&!))%! Hehe. Om ni fattar. Och det tror jag så gärna ni gör. Annars hade jag nog inte reg mig här och frågat.

Hur fasen gör jag för at det ska låta bra när jag använder BS?

Det är nog min fråga lite förenklat. 😳

Takkar för att ni tar er tid att svara på min fråga.. 😉😎

Edit: Hoppas inte jag gör någon dubbel post här nu, för jag har inte hittat nått svar på denna fråga någon annan stans. .

Redigerat av Kenta K
Annons
Postat
Tjena på er! 🙂

Jag har suttit och klurat med FL i ungefär 8 - 9 månader nu, och några låtar har det ju blivit. Rolig att lyssna på dom första låtarna man gjorde och jämföra med dom man gör nu! 🙂 Man har ju kommit längre än då, och man lär sig nått nytt varje gång. Iaf jag. 😄

Nu har jag kommit så långt , (tror jag), att jag vil lära mig Fl`s egna BeatSlicer.

Har aldrig holdt på med samples innan, men har alltid velat lära mig det. Det ser så grymt ut, och gör man det bra låter det ju skit coolt. 🙂

1 eks är om jag tar en acapella och vil ha in det i min låt så slänger jag in det i BS och den "Slicar" up som den ska. Men! Det funkar ju inte ändå? Takten stämmer inte alls, och när den stämmer, så kapar bort lite på varje takt, så att det låter som #¤%"&!))%! Hehe. Om ni fattar. Och det tror jag så gärna ni gör. Annars hade jag nog inte reg mig här och frågat.

Hur fasen gör jag för at det ska låta bra när jag använder BS?

Det är nog min fråga lite förenklat. 😠

Takkar för att ni tar er tid att svara på min fråga.. 😏😎

Edit: Hoppas inte jag gör någon dubbel post här nu, för jag har inte hittat nått svar på denna fråga någon annan stans. .

Hur det kan låta så illa fattar jag inte, använder du ett vanligt beat med tydliga trummor? Där är väll inga andra instrument förutom trummor? Annars är det ganska självklart att det låter skit.

Iaf, när det är slicat kan du spela på piano rollen, har du en snabb dator? testa att exportera hela spåret när det är slicat för att försäkra dig om att det verkligen inte är datorn som är för långsam. Se till att du inte har ställt in för många "Slices" heller, då kommer det inte bli bra..

//Nexustwins 😠

Postat

Tackar för snabbt svar!

Jo, jag har testat med både acapella och låtar med tydliga drums. Blir inte perfekt ändå. Kanske det är jag som har dålig dator, jag vet inte. Men FL funkar perfekt annars.

Postat

Hemligheten med en sample är att cuta den bra och att välja ut rätt sampling. Vi börjar med val av sample

Om du tar en låt som går i 70bpm och i tretakt så finns det få möjligheter att få det snyggt, du måste verkligen veta vad du gör och jag råder nybörjare att försöka sig på fyrtakter i 90-100 bpm först.

sen komme rjsälva cutandet, när du skär ut din sampling se till at du skär den i jämna bars 2-4-8 osv så att du inte skkär en i 7 bars för då får du förmodligen itne till den i alla fall.

försök ladda samplingen i fruityslicer och ändra hur den automatisk skär upp samplingen lyssna också på hur den skär upp den. om det blir väldigt hackigt betyder detta ofta att samplingen är för lång och behöver delas i mitten. om sampling drar ut är den för kort. här kommer vi också tillbaka till att välja rätt sample, när man spela ri ett band är det inte säkert att man håller samma tempo exakt om du klippe ri en sample just där bandet ändrar lite tempo så kommer du att få problem, detta betyder att du måste identifiera när dom byter tempo, cuta där och timestretchad så att båda halvorna är i samma tempo och sen kasta in flslicer igen.

en av charmen kring samples är att få det rytmiskt charmigt, att bara ta en accapela och lägga in den rakt av är ingen prestige, använd flslicer för att flytta om toner så att du skapar något orginellt av det du tait och inte bara stjäl rakt av.

och om inget av detta fungerar, då har du lyckas hitta en slinga som helt enkelt inte går att jobba med, då kastar man bort den och hittar en ny.

jo fan tryck F1 när slicer är uppe så får du mera hjälp.

om du inte har timestretch i din fruity skaffa 6.0 så att du är uppdaterad

R_ett (oregistrerad)
Postat

Ingen har ju iofs svarat på hur beatslicern fungerar. F-slicern är ju en annan som knappast behöver en djupare genomgång medtankte på hur simpel den är. Någom som vet hur BS fungerar? Kan lägga in en låt, men därefter förstår jag inte vad som ska hända. Provat alla knappar jag hittat.

Postat

r.ett

det du kan göra i beatslicerna kan du göra i fruityslicer också plus att den är smidigare.

men annars får du läsa manuallen för att förklara heal beatslicern är en ganska stor uppgift.

R_ett (oregistrerad)
Postat
r.ett

det du kan göra i beatslicerna kan du göra i fruityslicer också plus att den är smidigare.

men annars får du läsa manuallen för att förklara heal beatslicern är en ganska stor uppgift.

Saken är att du är förvirrad, såg ditt förra svar ang. samplingar och FS högre upp i tråden. Vissa hadde kunnat tro att du arbetat med samplingar i högst en vecka.

Som sagt, jag letar efter lite info ang. Beat Slicern, om du tycker FS är smidigare (bättre?) så är dina åsikter inte av värde för mig. FS är så klumpig och odetaljerad man kan komma.

R_ett (oregistrerad)
Postat
ok, lycka till med den attityden.

tack

Postat
r.ett

men annars får du  läsa manuallen för att förklara heal beatslicern är en ganska stor uppgift.

Saken är att du är förvirrad, såg ditt förra svar ang. samplingar och FS högre upp i tråden. Vissa hadde kunnat tro att du arbetat med samplingar i högst en vecka.

Som sagt, jag letar efter lite info ang. Beat Slicern, om du tycker FS är smidigare (bättre?) så är dina åsikter inte av värde för mig. FS är så klumpig och odetaljerad man kan komma.

btw: Välommen hit!

Postat

Har inte Fl här men det finns en lösning till, dra upp relesen så funakr det nog fin fint.. Men du borde ändra din attityd här på forumet. Den kommer du inte långt med.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.