Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag hade tänkt skaffa mig ett ljudkort (med preamp), och laptop har jag redan. Saknas således en mikrofon för att kunna fixa en inspelning av en konsert eller kör eller instrument eller osv.

Jag har lyssnat med minidisc-inspelningar med micar som jag inte riktigt vet vilka, men gissningsvis en billigare sort. Och tanken är att få en kvalitét som ligger snäppet över detta. Där har det ofta blivit så att trummorna överröstat det mesta (och bas och virvel låter lite som när man säger b och p i en mikrofon, ni vet nog vad jag pratar om), och med en bakgrundsbrusnivå som varit ganska hög, och ljudet har blivit lite småburkigt.

Så, jag skulle gärna vilja ha tips om bra micar, som gärna får vara lite allround, så att man kan använda dem för att spela in instrument och sång i en studio också, även om det inte riktigt är huvudsyftet.

(Angående ljudkortet har jag nästan bestämt mig för ESI Quatafire 610.)

// David

Annons
Postat

Är helt frälst på ADK S51. Kostar ca 1500:- styck, men är mono så du behöver ju två stycken. Låter naturligt och kan lätt jämföras med mikrofoner i 8000:- -klassen.

Postat

Om du har lite dåligt med deg kan det nog vara en bra idé att kolla in ovanstående mickar, TSM MT87 eller Studio Projects B1....

Väldigt bra i förhållande till vad de kostar.

(Äger ett par MT87:or men ångrade mig lite grann när jag hörde SP B1) 😏

Ta en titt på användaren "Claes" mictest som du har lite tid över så kan du lyssna på mikrofonerna och avgöra själv. (du hittar adressen i hans signatur)

(Annars skulle jag rekommendera Röde NTK som är den mikrofon som jag använder mest nuförtiden, men jag har dock inte testat den under de förhållanden du beskriver)

Postat
Om du har lite dåligt med deg kan det nog vara en bra idé att kolla in ovanstående mickar, TSM MT87 eller Studio Projects B1....

Väldigt bra i förhållande till vad de kostar.

(Äger ett par MT87:or men ångrade mig lite grann när jag hörde SP B1) 😏

Ta en titt på användaren "Claes" mictest som du har lite tid över så kan du lyssna på mikrofonerna och avgöra själv. (du hittar adressen i hans signatur)

(Annars skulle jag rekommendera Röde NTK som är den mikrofon som jag använder mest nuförtiden, men jag har dock inte testat den under de förhållanden du beskriver)

...och så kan jag underlätta sökandet genom att min signatur kommer upp hr nedan... 😆

Postat

Har du nån bild på TSM MT87?? Hade ett par sånna liggande som jag körde ganska mycke som trumöverhäng ett tag tror jag. Låter kanon, men är lite fattig respons i basen. Funkar även bra på sångare som har lite för "muddrig" röst i låga mellanregistret.

Har aldrig testat att spela in med dom i stora lokaler, men kan tänka mej att det funkar ypperligt om man har bra förförstärkare. Dom ger lite låg signal om man jämför med liknande stormembransmickar..

Postat (redigerat)

Ajaj, nä, menade inte den alls.. MT87 tänkte jag på..

[EDIT]

Doh! Läste fel två gånger om. 😆 Jo de va ju samma då ja.. hrrm.. 😏

Börjar nog bli lite trött..

[/EDIT]

Redigerat av VacUm
Postat

Hej Diwic.

Jag har tittat på din fråga och på svaren du fått, och blir inte riktigt klok på vad jag skall säga. Mikar är ett svårt område om man skall hitta billigt och bra. Tyvärr är det väl så att riktigt bra saker kostar riktigt mycket pengar. Hyfsade grejor kan man få billigare. Men inte ens det hjälper, utan man måste också veta hur man skall använda grejorna på bästa sätt, annars blir det skräp även med den bästa utrustning. Så jag tycker du har fått lite fel råd.

Skall man hitta det bästa för att spela in en kör till exempel, så är de bästa inspelningarna jag har hört gjorda med bandmikrofoner. Inte billigt och rätt så känsligt.

För stora klassiska orkestrar, "konserter", så är nog mina favoritinspelningar gjorda med ett så kallat Decca "tree" med tre stycken Neumann M50 (som väl kostar sådär 50.000:- styck).

Nå, jag har själv långt kvar till den nivån själv (så där 145.000 :-)

Så mitt första råd är att läsa på lite om hur man brukar göra. Mitt tips är att göra en google-sökning efter "ORTF microphone". ORTF är franska radion eller så, och de har en mikrofonteknik namnad efter hur man sätter upp två kardoid-mikar. Oftast använder man väl småkondensatorer här, exempelvis en Neumann KM-184 (bara som exempel). Men man kan också använda stora kondingar, till exempel en Studio Projects B1 om man nu vill komma billigt undan (har inte provat själv).

Man kan också uppnå riktigt bra resultat (många tycker det blir bättre än med ORTF) med omni-mikar som man sätter upp sådär 30 till 60 centimeter emellan. Några i toppklassen är DPA 4006 eller QTC-1, exempel på en riktigt billig är Behringer ECM-8000 som kostar 550:- och låter riktigt bra, förutom att den brusar en del.

Så för att återgå till tipsen, börja med att läsa på en massa. Skaffa sen något riktigt billigt att lära av innan du ens funderar på att köpa något dyrare.

Lycka till.

Trombonisten.

mikee (oregistrerad)
Postat

Mickade en stråkkvartett i ett stort parkeringsgarage nyligen med två stycken ADK51s i ORTF position, Lät faktiskt riktigt bra. Förvånansvärt bra mickar till vettig peng.

/miCke

Postat
Är helt frälst på ADK S51. Kostar ca 1500:- styck, men är mono så du behöver ju två stycken. Låter naturligt och kan lätt jämföras med mikrofoner i 8000:- -klassen.

Hmm...menar du ADK A-51s? För S51 verkar inte finnas vad jag vet...

// David

Postat

Hej trombonisten m fl, tack för era svar.

Jag har tittat på din fråga och på svaren du fått, och blir inte riktigt klok på vad jag skall säga. Mikar är ett svårt område om man skall hitta billigt och bra.

Verkar vara så. Det hade varit enklare om det hade varit datorprylar, det är hyfsat enkelt att jämföra varvtal på hårddiskar, processorhastighet osv. Men för mikrofoner verkar det inte ens gå att hitta en graf för hur mycket olika frekvenser förstärks...

Jag har suttit ikväll och lyssnat på Claes inspelningar på några av mikarna (jämförde StudioProjects B1, ADK SC-2 och MTS-TS87) och det enda som skilde i mina öron (med kanske inte världens bästa lurar) var hur det "första" bruset lät. Men alla skilde sig så mycket från originalet att jag inte kan säga vad som var mer eller mindre bra, och vad som beror på högtalaren som det spelades upp genom.

Så mitt första råd är att läsa på lite om hur man brukar göra. Mitt tips är att göra en google-sökning efter "ORTF microphone". 

Okej, det verkar vara ett sätt att spela in i stereo genom att vinkla mikrofonerna.

Är stereo ett "måste" för en bra ljudupplevelse? Jag vet att en kille gjorde så att han tog en kanal från mixerbordet och en kanal från en inspelningsmic för att sedan mixa det så det blev bra i datorn. (Resultatet vet jag inte hur det blev.)

Oftast använder man väl småkondensatorer här, exempelvis en Neumann KM-184 (bara som exempel). Men man kan också använda stora kondingar, till exempel en Studio Projects B1 om man nu vill komma billigt undan (har inte provat själv).

Är det nån generell skillnad mellan stora och små kondensatorer (mer än utseendet)?

Så för att återgå till tipsen, börja med att läsa på en massa. Skaffa sen något riktigt billigt att lära av innan du ens funderar på att köpa något dyrare.

Tja, det billigaste jag hittar på Musikbörsen är en Behringer C-1 för 500:-. Eller två st ADK SC-1 för 1100:-. Nån av er som får mardrömmar och kalla kårar längs ryggraden vid tanke på någon av dessa mikar ? 😎

Postat
Hmm...menar du ADK A-51s? För S51 verkar inte finnas vad jag vet...

// David

Doh. Ja såklart... Va helt trött när jag satt o skrev igår. *sorry*

gcs (oregistrerad)
Postat

Först och främst bör du använda en rundtagande mikrofon(Omni) helst av kondensatortyp. Electret mikrofoner går alltså bort eftersom dom brusar för mycket. Det är väl ingen idé att jag nämner dom bästa mickarna med tanke på det höga priset men kolla om inte Röde har någon omni till hyfsat pris. När man spelar in en kör så är det bra om man har fler än två mikrofoner men om man nu bara har ett stereopar så ska man nog spela in i AB stereo och inte ORTF. ORTF innebär att man har ett kapselavstånd på 17 cm och det ger inte tillräcklig bredd...dessutom så fungerar den tekniken bäst med cardioid(njure). Omnimikrofoner är rakare i frekvenskurvan i jämförelse med andra typer. Det finns också en annan fördel med omnisar...och det är den totala avsaknaden av proximityeffeten.

Postat

När det gäller skillnader mellan micinspelningarna, så vill det till att du har riktigt bra lyssning om du ska kunna skilja något nämnvärt mellan vissa modeller. Det finns många som är väldigt lika varandra...

Ett par generella skillnader mellan stormembrans- och småmembrans-micar, är att småmembranare som regel har en jämnare frekvensgång och brusar mer, medan stormembranare är mer färgade och brusar mindre. Detta gäller inte alltid och vissa är bättre än andra, men generellt kan man räkna med det.

Jag vet att många gillar Oktava MC-012 till alla möjliga situationer - bl a till stråkkvartett, kör o likn. Det är en riktigt bra mic som kan fås i matchade par.

Jag har också bl a sålt ett matchat par Earthworks QTC-1 till en kund som skulle spela in kammarorkester - och det verkar vara ett populärt val om man har lite mer pengar.

Jag skulle absolut föredra att välja någon mic som man kan få som matchat stereopar om man ska göra stereoinspelningar - och helst då sådana som är matchade både när det gäller nivå och frekvensgång - som exempelvis de jag nämnde... Att köpa två micar av de billigaste modellerna kan vara ett vågspel, eftersom soundet kan skilja mer än man önskar mellan individerna - och oftast kan man inte heller få dem som matchade par.

Postat

Okej, nu sitter jag här och försöker förstå specarna för en mic, i det här fallet ADK SC1.

Så här står det:

TYPE: True condenser small capsule wide cardioid mic with clip and box. 
POLAR PATTERN: Fixed Cardioid 
SENSITIVITY: 10mV/Pa -40dBV (0dB=1v/Pa) 
FREQUENCY RANGE: 20 to 20k Hz 
IMPEDANCE: <200 
RECOMMENDED LOAD IMPEDANCE: 1000 ohms 
MAX. SPL for 1% THD @1000Hz: 124dB 
EQUIVALENT NOISE LEVEL: IEC 268-4(A weighted): 20dB Typical 
S/N RATIO 1Pa : 74dB 
POWER CONSUMPTION: 48V phantom power 
CONNECTOR: 3-pin XLR 
DIMENSIONS: Diameter 22mm (0.9in), Length 130mm (5.5in) 
NET WEIGHT: 130g (5oz)

"Polar pattern" fattar jag. Det handlar om i vilka riktningar micen tar upp och cardoid är det vi kallar för njure.

"Sensitivity" är hur hög utsignalen är, och ju högre dess bättre, för då behöver man förstärka mindre senare.

Sen kommer vi till "MAX. SPL for 1% THD @1000Hz: 124dB". Innebär det att om man är i en miljö där det är 124 dB eller mer (vilket man inte borde, om man vill ha öronen kvar), så kommer det att dista?

"EQUIVALENT NOISE LEVEL: IEC 268-4(A weighted): 20dB Typical"

Det här är jag mest nyfiken på. Innebär detta att "bakgrundsbruset" i micen är 20 dB? Dvs, om jag spelar in en normal konversation eller nåt annat på 60 dB, och normaliserar det, kommer jag ha bakgrundsbrus på c:a -40 dB på inspelningen?

Är "IEC 268-4(A weighted)" nåt att bry sig om?

Sen kommer vi till:

"S/N RATIO 1Pa : 74dB"

Om jag tolkar det rätt, så är 1 Pa samma som 94dB. (enligt denna sida) Subtrahera 94 och 74 så får du bakgrundsbruset på 20 dB, alltså säger denna siffra samma sak som "noise level"?

Jag kanske börjar fatta det här snart 🙂

// David

Postat

David,

du har definitivt börjat på rätt väg (tror jag som nog inte vet så särskilt mycket). Det finns himla mycket kul att lära sig på vägen av alla stora mästare som gått före oss.

Jag skall försöka skriva lite mer senare, men ville bara döda en rätt vanlig myt.

gcs skrev:

"Electret mikrofoner går alltså bort eftersom dom brusar för mycket"

Detta är rent struntprat! En ren o skär myt! Det finns inget i sig som gör att elecreter brusar mer än andra mikrofoner. Det är i själva verket så att några av de bästa mikrofonerna som finns för inspelning av orkestrar (jag tänker på DPA-s mikrofoner) är elektreter.

Sen är det ju helt rätt att billiga mikar kan brusa mycket, och rätt ofta är billiga mikar just elektreter, men det är faktiskt inte därför dom brusar.

En sak att betänka är att små mikrofoner brusar lite mer än stora, helt enkelt beroende på luftmolekylernas vanliga värmerörelse. Detta är ren fysik och har inget med kvaliteten på mikrofonen i övrigt. För en liten mikrofonkapsel (säga 5 mm i diameter) blir detta brus i storleksordning 20dB A-vägt. För en stor kapsel, säg kring 25 millimeter i diameter, blir motsvarande brus cirka motsvarande 7db A-vägt. Allt brus över detta kommer från elektroniken. Och billig elektronik brusar mer än dyr. Förutom att rent generellt sett så brusar bra rör lite mer än bra transistorer. (om det är nån som har mer exakta siffror, fyll gärna på).

Hör man bruset då? Nja, det beror på vad man spelar in. Om du spelar in trummor på nära håll, så kan du ta vilken mic som helst och bruset stör inte (det kan finnas andra problem dock). Spelar du in en liten kör på 30 meters avstånd så hörs bruset i stort ett oavsett vilken mik du har (undantaget mikar gjorda just för avståndsinspelning, till exempel med en parabol, men det är ju inte såna vi pratar om).

Trombonisten.

PS: ORTF låter riktigt bra tycker jag om man har kardoid-mikar. Fast och tydlig stereo-bild. Har man omni-mikar så funkar det inte alls utan då får man sätt upp mikarna annorlunda.

gcs (oregistrerad)
Postat

Earthworks QTC-1 är ett alternativ som är något billigare än motsvarande mikrofon från DPA. Sedan det här med brusnivåer i mikrofoner. 20dB´s brusnivå är enligt min menig lite väl mycket om micken ska användas för akustiska inspelningar...typ kör eller prat. Brusnivån bör ligga på 15dB eller under. Max SPL 128dB borde vara lite högre och gärna med en -10dB dämpning. Jag skulle också hellre välja en omni i stället för en cardioid vid kör inspelning. Titta på Earthworks om de inte är för dyra.

http://www.goldenagemusic.se/swe/proaudio/...earthworks.html

Postat
Mickade en stråkkvartett i ett stort parkeringsgarage nyligen med två stycken ADK51s i ORTF position, Lät faktiskt riktigt bra. Förvånansvärt bra mickar till vettig peng.

/miCke

Skulle va kul att få höra faktiskt..

Mycket mickprat blir det.. Måste klämma in ett litet visdomsord.

Jag anser att till mer än 90% handlar det om hur rummet låter när man ska spela in en stereobild. Det är ju faktiskt just rummet som spelas in när man kastar upp ett par mikrofoner framför någon ljudkälla.

Brukar se till att det står en minidisk på rec när jag är ute och spelar, mest som lite dokumentation över hur giget var och så vidare. Nästan alltid låter det apa om alltihopa eftersom att sätta upp en stereomikrofon framför en hel orkester i en risig lokal ger uselt ljud. Däremot hade jag ett gig på en folkhögskola för ett par år sen i någon sorts tv-studio kombinerad konsertlokal. Slängde upp en minidisc-paketet precis som vanligt, men OJ när jag lyssnade. Plötsligt lät det kanon! Bas/diskant/mellanregister fanns där i en fantastisk symbios 😄 och alla instrument hördes finfint.

Tyvärr var detta innan mitt stora datorhaveri, men en kompis har spelat där oxo och gjort samma sak så jag kan be honom skicka över en mp3 om ni vill höra...

gcs (oregistrerad)
Postat

gcs skrev:

"Electret mikrofoner går alltså bort eftersom dom brusar för mycket"

Och Trombonisten skriver: Detta är rent struntprat!

Jag skulle vilja säga att det är inte alls struntprat utan det är min erfarenhet sedan flera decenier som jag jobbat profesionellt. Varför tillverkar inte t.ex. Neumann eller DPA några elektretmikrofoner för musikändamål. DPA tillverkar myggor som är av elektrettyp och dom brusar mycket i jämförelse med andra DPA mikrofoner.

Det är bara att läsa innantill på DPA´s hemsida men jag har jobbat med DPA´s myggor så jag har själv hört hur det är med det. Sennheiser tillverkar elektreter men inte för studioändamål och det gäller också andra stora tillverkare.

Tombonisten skriver:"Det är i själva verket så att några av de bästa mikrofonerna som finns för inspelning av orkestrar (jag tänker på DPA-s mikrofoner) är elektreter."

Du kanske skulle kunna nämna dessa modeller. Jag måste ha missat dom trots att jag jobbar med dom nästan dagligen.

Postat

Ledsen om jag steg någon på tårna. Och rätta mig gärna om jag missförstått alltihop, för i så fall är jag på rejält djupt vatten.

Nå, jag skall nämna några DPA-modeller. DPA kallar dem för prepolarized, men det är just precis det som är electret-mikrofoner.

Småkondingar: DPA 4003, DPA 4004, DPA 4006, DPA 4007, DPA 4011, DPA 4012, DPA 4015, DPA 4016 och säkert några till.

Miniatyrkondingarna är vad jag vet alla elektreter.

Dock är deras stora kondingar INTE elektret (exempel 4041)

Sennheizer gör väl en hel serie med elektreter som kallas för K6 som nog inte är tänkta för studio-bruk. För inspelning på-plats kan dom dock fungera utmärkt.

Earthworks QTC-1 och en hel andra av deras mikar är elektreter (små elektreter brusar mer än stora mikrofoner).

Neumann gör nog inga elektreter.

AKG gör en hel del elektreter också. C1000, C2000, C3000, C4000 som har e brusnivå på 8dB enligt tillverkaren, och säkert fler ändå.

För övrigt spelar det väl ingen himla roll om det är elektreter eller extern spänning på membranen - det som räknas är ju hur det låter.

Trombonisten.

Postat
Är stereo ett "måste" för en bra ljudupplevelse?

Nja, stereo är väl inte hela världen. Men det blir rätt mycket som att titta på svarvit TV utan glasögon. Eller förresten, prova själv, gå hem och hitta mono-knappen på stereon, eller dra ner ena högtalaren till 0. För mina öron är det en himla skillnad.

Och förlåt förresten vi hamnade i en lite onödig diskussion just på ditt inlägg - om den ena eller den andra tekniken är bättre för mikar. Låt oss glömma det.

När det gäller de mikar du behöver så tror jag det är en bra ide att sätta upp en budget på så sådär 3000 kronor. Då finns det en hel del att lyssna på.

Du behöver, tycker jag, två likadana mikar, mikstativ, hållare o kablar. Kliv in på en musikaffär och fråga dem, men handla inte direkt. Ta hem kunskapen och fundera och tänk till. Det är en rätt bra ide att ta i grejorna på musikaffären så att du känt på dem i handen och funderat lite på hur du faktiskt ska få dem på plats när du spelar in.

Be att få låna hem, eller låna en kompis grejor o prova.

Ett tips vid sidan om är att glöm inte Shure 57. De är inte världens bästa just för "distansinspelning" men de är byggda som tanks ungefär och du kommer använda dem i framtiden för att närmika trummor och gitarrförstärkare (ett val som även proffsen med mikar för hundratusentals kronor kan tänka sig att använda).

När du vet lite mer, glöm inte kolla på www.vendolin.se, begagnade grejor till hyfsade priser dyker upp då och då.

Lycka till och berätta gärna hur det blev.

Trombonisten.

Postat

En sak som inte har nämnts - generellt gäller att stormembransmickar har skevare frekvensgång ut till sidorna jämfört med småmembranare. Dvs - om du står 45 grader till sidan om en stormembranare är det stor sannolikhet att det låter ganska annorlunda än om du står rakt framför. Med småmembranare är denna effekt mindre uttalad. Återigen - gäller mycket generellt. Det finns stormembranare där denna effekt är oansenlig.

Dettta är en av anledningarna till att man ofta ser småmembranare användas till fysiskt breda ljudkällor, som en kör till exempel. Samma sak är anledning till att man oftast ser x/y-mickning med småmembranare. Mitten i ljudbilden tas ju upp av mickarna i 45 graders vinkel, och då är det oftast eftersträvansvärt att mitten låter likadant som sidorna.

Du har inte nämnt någonting om budget, men jag skulle vilja tipsa om Oktava MC-012 med rundtagande kapsel. Kostar 3995:- för ett matchat par på http://www.studiosolutions.se . Earthworks är också jättebra, men dyrare. Ska vi helt ned i budgetnivå, skulle jag tipsa om Behringer ECM8000. De brusar en del, men om det inte är jättedynamik i det du ska spela in fungerar de fint. Kostar under en tusenlapp för ett par.

Bandmickar är fantastiska som nämndes ovan, men för att spela in så tysta ljudkällor som här har diskuterats kräver de en preamp långt utöver det vanliga. Så jag tror tyvärr att det sticker långt utanför budgetramarna. Men jag håller med, det blir ofta ett tjusigt ljud.

Angående diskussionen av elektretmickar ovan: Det är väl sant att en elektretkonstruktion I SIG inte brusar eller låter dåligt. Men de flesta elektretmickar hittar man i budgetklassen, och därför har det ju snålats in i alla övriga led i mikrofonkonstruktionen. Jag tror säkert att Neumann skulle kunna göra en jättebra elektretmikrofon. Men varför skulle de? De behöver ju inte snåla.

Hälsningar

/Henrik

• 2 veckor senare...
Postat

Nu har jag kommit tillbaka från min (internetfria) semester.

Och jag har klurat lite på vad det ska bli och inte bli.

Jag tror för det första att det blir något med njurkarakteristik. Eftersom man vid inspelning av en konsert vill spela in mer av kören än publikens hostningar, så är det viktigt att kunna rikta mikrofonerna.

Vad gällande budget så siktar jag på 0 - 2000 kr totalt för en eller flera mikar. Och jag tror att trombonistens idé om att ta nåt billigt först verkar vettig.

Nedanstående inspelning är 10 sekunder av en inspelning gjord med minidisc och därtill hörande micar.

(861 k)

(Mikrofonen placerad långt bak i lokalen, bakom publiken i princip)

Det är jämfört med det här jag vill ha bättre kvalité.

1) Brusnivån måste vara betydligt lägre.

2) Trummorna låter "onaturligt", särskilt bas och virvel, och för starkt, utan att jag riktigt kan säga vad det beror på. (Kanske är det transienterna det handlar om?)

3) Elbasen hörs knappt alls, eller drunknar i trummorna.

4) Lite mer briljans och mindre "burk" generellt. (Detta hade nog kunnat rättas till med lite EQ om det inte hade ökat bruset.)

Tror ni att en ADK SC1, Studio Projects B1, eller nån annan som några av er föreslog, uppfyller de kraven?

Tack för alla visdomsord i övrigt...

// David

Postat
Nedanstående inspelning är 10 sekunder av en inspelning gjord med minidisc och därtill hörande micar.

(861 k)

(Mikrofonen placerad långt bak i lokalen, bakom publiken i princip)

Det är jämfört med det här jag vill ha bättre kvalité.

1) Brusnivån måste vara betydligt lägre.

2) Trummorna låter "onaturligt", särskilt bas och virvel, och för starkt, utan att jag riktigt kan säga vad det beror på. (Kanske är det transienterna det handlar om?)

3) Elbasen hörs knappt alls, eller drunknar i trummorna.

4) Lite mer briljans och mindre "burk" generellt. (Detta hade nog kunnat rättas till med lite EQ om det inte hade ökat bruset.)

Tror ni att en ADK SC1, Studio Projects B1, eller nån annan som några av er föreslog, uppfyller de kraven?

Tack för alla visdomsord i övrigt...

// David

Så låter trummor i verkligheten. Vad du behöver göra är att skaffa en jäkla massa mickar 😉 Alternativt försöka dämpa ner trummorna på nåt vis och rikta ditt stereopar på kören mer.

Gällande basen:

Hur många audio-in hade du i ljudkortet? En smidig grej är att linea basen i ljudkortet och blanda in den i mixen lite försiktigt.

Det är alltså skitsvårt att få till ett bra ljud med endast ett stereopar i en så stor lokal med en hel orkester.

Postat (redigerat)
Så låter trummor i verkligheten. Vad du behöver göra är att skaffa en jäkla massa mickar 😛 Alternativt försöka dämpa ner trummorna på nåt vis och rikta ditt stereopar på kören mer.

Gällande basen:

Hur många audio-in hade du i ljudkortet? En smidig grej är att linea basen i ljudkortet och blanda in den i mixen lite försiktigt.

Det är alltså skitsvårt att få till ett bra ljud med endast ett stereopar i en så stor lokal med en hel orkester.

Okej, så du menar att publiken som lyssnade antagligen tyckte att trummisen spelade för starkt? (Inget ovanligt fenomen iofs 😄 )

Eftersom jag satt där fram och spelade piano, och inspelningen gjordes för tre år sen, så är det lite svårt att veta vilket så här i efterhand... 😄

Sen så är det klart att man kan line'a basen om man har möjlighet, men det är inte alltid man tid och rätta kablar osv. Så det hade ju varit bättre om det blev rätt direkt...

Visserligen är det lite offtopic, men finns det nåt bra sätt att mastra så att trummorna blir svagare? EQ funkar ganska dåligt då andra instrument ofta befinner sig på ungefär samma ställe...

Men brusnivån är det jag är mest orolig för. Har en "vanlig" småmembransmikrofon betydligt lägre brusnivå än det här?

// David

Redigerat av Diwic
Postat
Okej, så du menar att publiken som lyssnade antagligen tyckte att trummisen spelade för starkt? (Inget ovanligt fenomen iofs 😄 )

Eftersom jag satt där fram och spelade piano, och inspelningen gjordes för tre år sen, så är det lite svårt att veta vilket så här i efterhand... 😛

Sen så är det klart att man kan line'a basen om man har möjlighet, men det är inte alltid man tid och rätta kablar osv. Så det hade ju varit bättre om det blev rätt direkt...

Visserligen är det lite offtopic, men finns det nåt bra sätt att mastra så att trummorna blir svagare? EQ funkar ganska dåligt då andra instrument ofta befinner sig på ungefär samma ställe...

Men brusnivån är det jag är mest orolig för. Har en "vanlig" småmembransmikrofon betydligt lägre brusnivå än det här?

// David

Våra öron är världens bästa multi-super-kompressor-filter-osv när vi lyssnar. Folk tyckte säkerligen inte trummorna var för starka eftersom dom ställde in öronen på kören. Din mik tar upp paketet som det låter istället och då slår ju trummorna igenom.

Att ge sig in och mastra upp den tagningen du gjort låter inte som ett roligt jobb, men det är klart att det kan gå att få lite bättre med en multikompressor av något slag och lite EQ här och där. Eftersom kören är det absolut viktigaste föreslår jag att när du vid nästa tillfälle är ute o spelar/spela in dom så ställ upp mickarna ganska nära kören så det blir bättre balans. Skulle tro att basen hörs tydligare då också när du kommer lite närmre.

Postat

Hej David,

jag har lyssnat på din inspelning. Och jag tror att du med rätt enkla åtgärder skulle komma rätt mycket längre.

Första punkten är mikrofonplaceringen. Mikarna är långt ifrån och det gör att nivån blir låg. Skall det sen låta starkt får du höja volymen och då blir det mera brus. Om du har kvar minidisken föreslår jag att du provar att gå runt i lokalen och hitta hur det låter på olika ställen. Det här låter som typiskt långt bak i lokalen.

Placeringen påverkar balansen mellan de olika delar du vill spela in. Om trummorna är för starka och kören för svag, se till att komma närmare kören än trummorna. En "typisk" placering, om det nu finns något sådant, är ungefär där dirigenten eller körledaren skulle stå. Genom att variera placeringen kan man få till en bättre balans. Det gäller också höjden över marken. Om man höjer mikrofonerna så blir det mindre av de saker som är närmast och därigen blir balansen mer av de som är längre bort. Själv använder jag ett ”ljus-stativ” från Manfrotto som blir nästan fyra meter högt, men börja med vad du har. Experimentera är enda lösningen som jag känner till. Några decimeter upp eller ner, eller framåt – bakåt kan göra rätt stor skillnad.

http://db.manfrotto.com/product/templates/...d=210&itemid=27

Nästa problem är att du har en högfrekvent störning i ljudet. Det ligger starka toner på cirka (jag grovavläser på min skärm) 8.485Hz, 11.300 Hz, 14.140Hz 16.970Hz, 19.802Hz. Det får mig att tro att det är något ”fel” som ligger bakom. Den gemensamma frekvensen för de här tonerna är cirka 2.829Hz och då blir jag misstänksam. Vad det kan vara är svårt att se, men det kan ha att göra med mikrofonen du använt. Det kan också vara något annat ”fel”, men det är lite svårt att se per ”Internet”. Eventuellt kan det löna sig att lägga en ferritkärna kring kabeln, se till exempel

www.elfa.se

leta efter till exempel artikel 58-761-72. Man trär igenom kabeln ett eller några varv.

Jag har använt en Sony stereo mikrofon till en minidisk, en mikrofon som jag är relativt nöjd med, Sony ECM-907 . Den kostar cirka 1.500 i svenska butiker, men kan fås för 99 dollar på amerikansk postorder. Med dagens dollarkurs, och lägg till frakt så är det under 1000-lappen. Oftast när jag köper från amerikansk postorder så klarar jag mig från svenska momsen, men det får man vara beredd på kan hamna som överraskning.

http://www.sel.sony.com/SEL/consumer/ss5/h...ecm-ms907.shtml

Minidisk i sig behöver inte vara något problem för inspelning. Dagens datorbaserade system är väl snäppet bättre, men skillnaden mellan var mikarna är placerade är ännu större.

Lycka till

Trombonisten.

Postat (redigerat)

Hej Trombonisten och tack för din analys!

Tyvärr är det inte riktigt så enkelt som du beskriver...om vi tar den lokalen där den här inspelningen är gjord, och där vi har våra flesta konserter, så är det inte så lätt att placera miken där körledaren står just eftersom körledaren råkar stå där 😆

Och att slänga upp ett flera meter högt mikställ med mik på mitt i hela publikens synfält...det känns som om det skulle förstöra för mycket av synintrycket för publiken. Så tyvärr är det nog längst bak eller vid sidorna som gäller, och då gissar jag att man får bäst balans längst bak. Eller möjligen på första bänk, men då är frågan om man får in tillräckligt mycket av sidorna i jämförelse...

(hmm...man kanske kunde hänga upp miken i en heliumballong? 😆 )

Är det stor skillnad på att flytta en mik närmare något för att få bättre balans, jämfört med att rikta miken mer mot något för samma effekt? (Eller förresten. Jag vet redan svaret. Man lär sig genom att prova. 🙂 )

Nästa problem är att du har en högfrekvent störning i ljudet. Det ligger starka toner på cirka (jag grovavläser på min skärm) 8.485Hz, 11.300 Hz, 14.140Hz 16.970Hz, 19.802Hz.

Nu blev jag impad 😆

I vilket fall, nu var det inte min minidisc, och jag tänker införskaffa egen utrustning. Så ferritkärnan får vi hoppas att jag slipper.

Minidisk i sig behöver inte vara något problem för inspelning.

Annars är väl mitt främsta argument mot md för mig är att jag behöver kunna spela in länge (mer än två timmar i följd) utan att behöva byta skiva mitt i. (Visst är md-skivor 74 min långa?)

Redigerat av Diwic
Postat

Kan förresten nämna att vi hade konsert (i en helt annan lokal) i förrgår och då provade jag att spela in med den utrustning jag har, dvs laptopens interna ljudkorts mic-ingång och en dynamisk sångmic. (Inte direkt optimal utrustning, om man säger så.)

Nu var det visserligen bara piano och kör men det blev faktiskt betydligt mindre brus än på den inspelningen jag la ut här. Berodde säkerligen på att micen var närmare, den låg på första bänk. (Vilket å andra sidan fick till effekt att en klåfingrig unge tog upp den och skrek "Hallå" i den vid ett tillfälle...)

// David

Postat

Nu har det införskaffats grejer.

Det blev en studio projects B1 och en M-audio Firewire 1814. (Anledningen till att det blev den och inte Edirol FA 101 eller ESI Quatafire 610 var mest att de hade den inne i butiken...)

Jag har dock inte hunnit testa nån live-inspelning än, bara kört lite hemmatester än så länge. Men B1:an är ju verkligen ett steg upp om man jämför med min lilla dynamiska mic (Shure BG 1.1) 😉 Brusnivån är klart bättre men kanske inte riktigt så mycket bättre som jag hade hoppats på. Sen så vet jag ju inte riktigt hur mycket som beror på preampen och hur mycket som beror på själva micen.

Gällande 1814-kortet så tja...jag postar nog en liten minirecension i en annan tråd.

Tack för era tips och hjälp!

// David

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.