Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag måste ställa en fråga som jag gått och funderat på väldigt länge men aldrig ställt...

När man tittar i "riktiga" studios, jag tänker mest på stora studios från England och USA, så ser man tydligt att de alltid har tänkt till när det gäller lyssningsposition och akustikbehandling av rummen, beroende på vad de vill uppnå. Mixern är oftast också optimalt placerad för bra lyssning.

Men däremot så måste jag erkänna att jag oftast inte förstår den layout man valt att arbeta med när det gäller effekter och sådant. De sitter väldigt ofta dels på undersidan av bordsytan och sedan ner mot golvet. Väldigt ofta hittar man dessutom en möbel bakom mixerplatsen där tre till fem rader med rackenheter sträcker sig från golvet upp till ungefär bordshöjd.

Borde inte detta innebära en himla massa böjande på ryggen och obekväma arbetssituationer när man jobbar? För mig borde det gå att hitta optimala lösningar där man får tillgång till effekterna i en mer naturlig höjd.

Beror denna placering på att man är rädd för reflektioner från utrustningen eller kan någon hjälpa mig lite här för jag förstår faktiskt inte annars nyttan med att ha sakerna under bordsytan och nedåt golvet.

D:

Annons
Postat

Lite av en gissning här är att effekterna ju självklart är patchade någonstans, och att man sällan vill ändra ljudet avsevärt eller alls på effekterna. Det blir helt enkelt ingen obekväm arbetsställning eftersom man inte arbetar något där 😱

Men jag håller med om att om ovanstående inte stämmer så är det ju väldigt konstigt 🙂

Postat
Lite av en gissning här är att effekterna ju självklart är patchade någonstans, och att man sällan vill ändra ljudet avsevärt eller alls på effekterna. Det blir helt enkelt ingen obekväm arbetsställning eftersom man inte arbetar något där 😉

Men jag håller med om att om ovanstående inte stämmer så är det ju väldigt konstigt 😳

Så du menar att dom har effekter för kanske 100 000 kronor som bara är där och inte gör någon nytta?

När man skruvar på outboard måste man ju hela tiden höra vad man gör och då känns det som att man tappar sweetspoten om man böjer sig ner till ett rack på golvet?

Jag har faktiskt också tänkt på samma sak som Dee så om nån känner till varför så är jag väldigt intresserad också 😉

Postat

klart man tweakar på rackenheterna,allt annat vore ju urbota dumt att påstå och de skulle i så fall inte behövas-här gäller inga "fabriksljud" etc som i många av softwarepluggarna som duger långt så...

ergonomi är väldigt viktigt-likaså akustik osv i kontrollrummet,tyvärr inte alltid eller rättare sagt någonsin så förenliga eftersom man helst skulle vilja sitta i sweetspot och ratta på alla saker mitt framför sig vilket självklart är en omöjlighet som säkert alla förstår...skulle ju uppstå en massa reflekterande och störande ytor och lyssningen skulle därigenom bli helt kaputt!!!

😆

Postat

Varför skulle det inte gå att kombinera de två? Jag tror det är möjligt i mycket större utsträckning än vad som är traditionellt.

Man skulle t.ex. kunna ta och "lägga ner" den möbel som innehåller de flesta rackenheterna, den som oftast står bakom mixplats, så att man har rackenheterna på ovansidan istället. Lite snett lutande uppåt.

Man skulle också kunna bygga studiomöbeln, för mixers etc, mer rundad så att man har närmare till fler saker, som då kan sättas högre upp.

Det finns ju massor av saker som ej behöver sitta nära hela tiden, förstärkare, pro tools burkar etc men när man ser ett par 1176:or längst ner vid golvet så börjar man ju undra 😆

Det är inte så att det har blivit så av historiska skäl? Att man i de första större studiorna helt prioriterade bort ergonomi för teknikerna eftersom det ändå mest var producenten som räknades och sedan har detta följt med för att "det ser ut så i en studio"? Jag vet inte alls och har ingen kunskap i ämnet men visst borde det gå att lösa bättre?

D.

Postat (redigerat)
Varför skulle det inte gå att kombinera de två? Jag tror det är möjligt i mycket större utsträckning än vad som är traditionellt.

Man skulle t.ex. kunna ta och "lägga ner" den möbel som innehåller de flesta rackenheterna, den som oftast står bakom mixplats, så att man har rackenheterna på ovansidan istället. Lite snett lutande uppåt.

Faktum är att min rackmöbel i studion ser ut precis så som du beskriver. Jag byggde den så att den exakt följde mitt mixerbords profil sett från sidan, så vid första anblicken får man intrycket av att mixerbordet är 19" bredare än vad det är. Jag når iofs inte effekterna om jag sitter kvar exakt i lyssningspositionen, men det är iallafall bättre än att krypa runt på golvet och ratta...

Det är knivigt att hitta balansen mellan ergonomi och god akustik. En lyssningsposition framför ett stort mixerbord är faktiskt ganska olämplig. Det blir korta reflexer från bordet som blandar sig med direktljudet från högtalarna och skapar ett fasfel. Själv kan jag åstadkomma en tydlig phaser-effekt genom att spela musik i högtalarna och växla mellan sittande och stående position. Mixerbord borde vara inklädda i tjockt filttyg, men jag förmodar att man får problem med värmen i bordet då.

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Postat

Varför skulle det inte vara ergonomiskt att vända sig om och ratta på effekterna för att sedan lyssna? Det tar bara lite längre tid men det är inte oergonomiskt.

Postat

LA: Det är inte vändningen jag funderade kring utan mer att behöva böja sig ner. Vända sig om eller att flytta sig i sidled tror jag inte är så farligt.

Vogel: Du har inga bilder på din studio? Försökte söka på forumet men hittade ingen träff. Skulle vara mycket spännande att se!

D.

Postat

jag har också rackenheter inbyggda i en möbel som liksom förlänger mixerbordet på båda sidor i samma stil vilket är mkt snyggt men inte på något sätt ultimat eftersom man inte kan sitta i mitten då man tweakar men det får duga eftersom man hör rätt bra ändå så klart vad man gör och inte gör med vissa få undantag gällande kompression av stereoprogram (slutmix) och vissa andra saker, skall dock bygga om mitt kontrollrum inom kort som jag nämnt tidigare och kommer då att placera mixerbordet i bakkant av mitt nya 45 kvm rum så att man hör basfrekvenserna och stereobilden lika bra var man än sitter vilket också är en förbisedd placering i 99% av toppstudios världen över-konstigt nog-detta är ju ett elementärt faktum inom akustik, blir en massa luft mellan bakkanten på bordet och väggen med fullrangehögtalarna men däremot mkt servicevänligt och plats för en del annat istället, med låg profil... :rolleyes:

Postat
Vogel: Du har inga bilder på din studio? Försökte söka på forumet men hittade ingen träff. Skulle vara mycket spännande att se!

D.

Det ligger lite bilder på http://www.helterskelter.se , men rackvagnen jag nämner byggde jag efter det att bilderna togs. Det är faktiskt rätt inaktuella bilder överhuvudtaget, har slängt ut NS-10:orna till exempel.

Hälsningar

/Henrik

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Alla studios är kompromisser, har själv aldrig fattat det här med racken backom ryggen...justera nått med ett öra,nere vid golvet böjd rygg osv...De självklara rekommendationerna är att rummet skall vara höger vänster symmetriskt samt att racken ej helst skall vara över en meter, alltså inte täcka monitorerna på något sätt. Används ju också och slänga upp synthar och inhyrda prylar på mm. Legenden Chis Malcom rekommenderade under sin livstid att man sätter racken under mixern (om man nu använder en sådan) En hel del studios har också "liggande" som inte sticker upp över mixerhöjd. Tror faktiskt att förklaringen är att de flesta tittar på tidigare studios, som i sin tur var en blek kopia av den studion som var en kopia av osv, osv och inte riktigt tänker "Varför är det så" Sen är det nog många som av praktiska skäl vill ha "dance flooret" skyddat med en mur mot alla inkräktande A&Rs, producenter och annat löst folk:) Tobias

Redigerat av mattssons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.