Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har varit pÄ gÄng att uppgradera ett tag, har för tillfÀllet ett E-mu 1820m!

Har snart surfat ihjĂ€l mig 😆 efter vilket som Ă€r ljudkortet med bĂ€st ljud och har inte kunnat finna ngt annat Ă€n Fireface 800?

Mina frÄgor,

Finns det ngt alternativ till Fireface 800? (Skulle kunna betala det dubbla om ljudet blev bÀttre.)

Om ingÄngarna pÄ Fireface 400 rÀcker finns det ngn anledning att ÀndÄ köpa Fireface 800?

Finns det nÄgra fördelar med Multiface 2? (Om inte, varför finns ens Multiface?)

Tack pÄ förhand!

Annons
Postat

Vet inte vad för vrÄlÄk du vill ha. Till PC sÄ vet jag inte direkt. Men jag kör pÄ ett FF800 till macen Ä lÄter riktigt bra. NÀsta steg för en annan Àr nog apogee Ä sen protools HD. Sen finns det vÀl inget vÀrre? RME gör riktigt bra grejer som lÄter riktigt bra. Verkar vara populÀrt i PC-vÀrlden oxÄ.

Fördelen med firewire Ă€r att all ad-omvandling sker i en Ă„ samma burk Ă„ Ă€r avskĂ€rmat frĂ„n allt annat. Köper du multiface 2 sĂ„ har du en del internt och anslutningarna externt. Funkar sĂ€kert bra. Men du Ă€r lĂ„st till just den datorn sen sĂ„ kan ju ljudet pĂ„verkas av det som sitter i datorn. Även om det nu Ă€r löjligt smĂ„tt pĂ„verkande. FF400 Ă€r typ hĂ€lften sĂ„ stort i jĂ€mförelse med 800an (anslutningar) men Ă€r istĂ€llet sĂ€kert bĂ€ttre kvalitĂ©.

SÄ JAG tycker att du ska köpa 400

...eller 800, OM du nu behöver sĂ„ mĂ„nga anslutningar? 😆

Elof (oregistrerad)
Postat
Sen finns det vÀl inget vÀrre?

Benchmark, Lavry, Cranesong, Prism, Mytek, Weiss 🙂

Postat (redigerat)

Pratar vi ljudkort eller AD/DA omvandlare?

För de tillverkarna du nÀmner Àr vÀll mest icke ljudkortstillverkare?

Redigerat av sounden
Postat

Jo, extremt bra ljudkort Ă€r det intressanta... lyxiga audiofil A/D-boxar kan ju vemsomhelst göra 🙂!

Postat

Extremt bra ljudkort? Jag skulle köra med ett FF400 eller FF800, beroende pÄ vilka behov du har. Om du sedan vill förbÀttra ytterligare ett snÀpp, sÄ köper du en 8-kanalig Apogee (ellr Ànnu vÀrre) A/D-D/A...

RME:s ljudkort Àr suverÀnt bra och stabila som klippor, sÄ med nÄgot av FF-interfacen kommer du definitivt inte att Ängra dig.

Har du en stationĂ€r dator, sĂ„ Ă€r det förstĂ„s Ă€nnu bĂ€ttre att titta pĂ„ HDSP9652 och koppla in valfria omvandlare till det, men dĂ€r har du inga analoga I/O alls frĂ„n början. Mitt gamla Hammerfall9652 hĂ€ngde med i omkring 8 Ă„r - och sedan bytte jag till ett HDSP9652 för att jag ville rationalisera bort mixern. Jag bytte alltsĂ„ inte för att det gamla fungerade dĂ„ligt - utan för att det nya hade TotalMix, som Ă€r ett underbart hjĂ€lpmedel nĂ€r man vill kunna mixa och routa fritt i kortets egen mixer med medhörning o dyl, oberoende av vad man gör i Cubase. 😳

Postat (redigerat)

Tack 😕!

Kul, dĂ„ har jag bestĂ€mt mig för FF 400 😆!

(Det Àr inte Ànnu stabilare med Multiface eller?

Det kanske Àr svÄrt att svara pÄ men jag fattar inte varför Multiface finns om det inte Àr stabilare och/eller har lÀgre latency?

Multiface blir (utifall det inte Àr bÀttre, i stort sett) identisk med FF400 bortsett ifrÄn att den blir

1 krÄngligare att installera, 2 dyrare att köpa samt, 3 omöjlig att byta mellan olika datorer.)

Redigerat av Hans
Elof (oregistrerad)
Postat

Pratar vi ljudkort eller AD/DA omvandlare?

För de tillverkarna du nÀmner Àr vÀll mest icke ljudkortstillverkare?

Sorry, tÀnkte för kort nÀr han skrev "ljudkort". Prism gÄr iaf att köra vis fw, weiss skall komma med fw-option.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.