Jump to content
Annons

Recommended Posts

kolon (oregistrerad)
Postat

Hej!

Med risk för att detta ligger i fel kategori.. Jag skulle behöva lite hjälp med att komma igång med få in min skrivna musik i datorn som digital form. Jag har en gammal keyboard med MIDI In/Out, men hur gör jag och vad behövs för att koppla in denna i datorn och för att få in det jag spelar i Cubase?

Observera att jag inte kan någonting inom det här området, så utförliga svar vore trevligt 😆

Tack på förhand!

Annons
Postat (redigerat)

Hejsan!

För att få in ljudet från keyboarden behöver du ett ljudkort med MIDI-ingång (som du förmodligen inte har i nuläget).

Om du vill spela in sång (eller andra ljud för den delen) behöver du en mick till det.

Svårare än så är det väl inte. Är själv i köpartagen av min första amatörutrustning och har kommit fram till att följande prylar är ok i ett inkörsstadie:

Mikrofon: Studio Projects B1, ca. 900 kr

Ljudkort: M-Audio Audiphile 24/96, ca. 1000 kr

Men det finns ju naturligtvis en uppsjö med prylar, och kanske sånna som passar just dig bättre?

Kör hårt!

EDIT: Kom på att jag inte nämnde någonting om Cubase, men såg att Fredrik fixade ju biffen.

Redigerat av danieel
Postat

Tyvärr så blir jag dryg nu!

Men Cubase är ett ganska avancerat program och du bör/måste plugga manualer + läsa annan fakta angående programmet, när du gjort detta så kommer du förmodligen ha tusen frågor i alla fall.

Studio har släppt en Cubase Special tidning i ämnet, MM har i varje månadsnummer ett Cubasetips (detta har även Studio).

Johan Axelsson har släppt en Cubase manual på Svenska likaså Mats-Erik Björklund på Slagmedia förlag (J:Axelssons förlag kan du hitta här på forumet om du söker det har nämts tidigare).

Jag äger flera böcker på både engelska o svenska o har spelat in i många år o ändå så är jag långt ifrån fullärd.

Tyvärr så är det ett tråkigt svar men du kommer att ha nytta av det i längden!

kolon (oregistrerad)
Postat

Tack för svaren! Jag vet att Cubase är avancerat, men jag har läst en hel del guider och manualer om det, grejen är den att jag skulle vilja få in keyboarden till datorn så att jag kan fortsätta att plugga och testa vidare. Jag räknar inte med att bli något proffs direkt.

Mikrofon behöver jag inte då jag nästan bara skriver instrumental musik. Finns det något annat sätt att få in keyboarden i datorn än att köpa ett nytt ljudkort? Skulle mest till en början endast vilja testa lite och helst inte lägga ut allt för mycket pengar.. fast det kanske inte fungerar alls med det ljudkortet jag har nu? (Nåt standard kort som följde med burken)

Postat (redigerat)
Hejsan!

För att få in ljudet från keyboarden behöver du ett ljudkort med MIDI-ingång (som du förmodligen inte har i nuläget).

Om du vill spela in sång (eller andra ljud för den delen) behöver du en mick till det.

Svårare än så är det väl inte. Är själv i köpartagen av min första amatörutrustning och har kommit fram till att följande prylar är ok i ett inkörsstadie:

Mikrofon: Studio Projects B1, ca. 900 kr

Ljudkort: M-Audio Audiphile 24/96, ca. 1000 kr

Men det finns ju naturligtvis en uppsjö med prylar, och kanske sånna som passar just dig bättre?

Kör hårt!

EDIT: Kom på att jag inte nämnde någonting om Cubase, men såg att Fredrik fixade ju biffen.

Midi sänder inga ljud bara information.

Vill du använda din keyboard för att spela in midi så koppla med en midisladd från midi ut på keyboarden till midi in på ljudkortet.

Vill du spela in ljuden i cubase från din keyboard skall du ansluta den via ljudutgången på keyboarden till ljudingången på ditt ljudkort.

Vill du att keyboarden skall spela upp den midiinformation du spelat in måste du även dra en midi kabel från ljudkortets midi ut till keyboardens midi in.

Listan över bra att köpa grejer saknar en preamp till micken.

Redigerat av DrHans
kolon (oregistrerad)
Postat

Okej. Jag har varken MIDI in eller ut på mitt ljudkort, går det att koppla till t.ex någon spelenhetsport eller dyl.? Alternativt köpa ett extern ljudkort med MIDI-kontakter?

Postat
Okej. Jag har varken MIDI in eller ut på mitt ljudkort, går det att koppla till t.ex någon spelenhetsport eller dyl.? Alternativt köpa ett extern ljudkort med MIDI-kontakter?

spelporten brukar gå men du måste du ha en specialkabel.

Annars finns det usb-midi burkar.

Om du skall hålla på med musik tycker jag dock att du borde köpa ett ljudkort gjort för detta.

Jag håller med föregående talare om att Audiophile 24/96 är ett bra kort.

Stabila drivrutiner och inget strul.

kolon (oregistrerad)
Postat

Jag kommer säker byta upp mig till ett riktigt ljudkort senare, men först vill jag lära mig Cubase bättre och se så att allt fungerar. Jag kanske kommer på att det här inte alls är något för mig, och då känns det ju trist att ha lagt ut tusenlappar.

Dessa specialkablar eller usb-midi som du skrev om, vart man man köpa sådana och vad kostar de?

Postat
Dessa specialkablar eller usb-midi som du skrev om, vart man man köpa sådana och vad kostar de?

Musikaffärer brukar ha dessa.. midikabeln går nog på mellan 2 - 400:- beroende på var du köper den, ett billigt MIDIMAN Midisport 2x2 (USB-midiinterface)kostar kanske runt 7 - 800:-, ett bra ljudkort får du för runt en 1000:- skulle jag tro.

Men även om du nu köper en midikabel för att se om musikproduktion via dator är något för dig kommer ditt inbyggda ljudkort ge så lång fördröjning ( hög latency )från det att du spelar en midinot på ditt klaviatur tills det att den interna VSTi'n* börjar låta att du kommer somna i en pöl av tårar...

Ett tips är att först gå ner till någon välsorterad musikaffär o testa någon demodator, be att få prova någon synt-vsti o lira lite på den så slipper du eventuella ledsamheter.. ( t.e.x blir det mycket glass för 2 - 400:- 😳 )

Bor du i STHLM finns 4Sound - Folkungagatan 54 som har ett gäng demodatorer uppkopplade.

* Noterat i kanten:

VSTi är ett begrepp som innefattar de mjukvaruinstrument och effekter som genererar ljud ut genom Cubase.

En VSTi kan vara allt från rena sampleplayers, hybrider av sampling och andra synteser.. till ultraspejsade granulärsynteshybrider man kan ha hjälp av att vara doktorand i kärnfysik för att förstå.. 😉

Lycka till i ditt val

Postat
Midi sänder inga ljud bara information.

Vill du använda din keyboard för att spela in midi så koppla med en midisladd från midi ut på keyboarden till midi in på ljudkortet.

Vill du spela in ljuden i cubase från din keyboard skall du ansluta den via ljudutgången på keyboarden till ljudingången på ditt ljudkort.

Vill du att keyboarden skall spela upp den midiinformation du spelat in måste du även dra en midi kabel från ljudkortets midi ut till keyboardens midi in.

Listan över bra att köpa grejer saknar en preamp till micken.

Ja just det. Nu var jag ju bara klantigt otydlig. Tur att det finns andra som bemödar sig läsa och rätta slarvpottor som mig.

Nu ska jag ta mig en glass istället 😉

kolon (oregistrerad)
Postat

Säg att jag köper ljudkortet ni pratade om, M-Audio Audiphile 24/96, vad behöver jag då för kablar för att koppla in keyboarden till det? Behövs det ännu mer utöver detta?

Postat
Säg att jag köper ljudkortet ni pratade om, M-Audio Audiphile 24/96, vad behöver jag då för kablar för att koppla in keyboarden till det? Behövs det ännu mer utöver detta?

En midikabel.

Postat

Jag har ett Audiophile 24/96 till salu (i orginalkartong etc)!

Ge ett bud 😏

kolon (oregistrerad)
Postat

Ge ett bud  😠

Har svårt att bedömma vad det är värt, vad vill du ha för det? 😏

Vad är det för slags midikabel som behövs? Har tittat på bilder på detta ljudkort och hittar inga "vanliga" midi-portar?

Postat

Ge ett bud  😠

Har svårt att bedömma vad det är värt, vad vill du ha för det? 😏

Vad är det för slags midikabel som behövs? Har tittat på bilder på detta ljudkort och hittar inga "vanliga" midi-portar?

200108PC_3.jpg

Du har säkert sett en bild på kortet utan den lilla sladden som följer med

kolon (oregistrerad)
Postat

Aha, så bra. Vad är de andra två kablarna i kablaget till för?

• 2 veckor senare...
Postat

Ja, ingen ville svara på det 🙂

Dom två andra sladdarna ar INN o UT digital anslutning, såkallad SPDIF ( SonyPhillipsDigitalInterFace) for att koppla annan digital utrustning til ljudkortets digitala inngångar.

Dom inngångarna du ser på kortet, som ar hvita o røda, ar analoga inn o ut kontakter.

• 2 veckor senare...
kolon (oregistrerad)
Postat

Fortsätter på denna tråd..

Har nu köpt ett begagnat Audiophile-kort och kommit igång med att recorda i Cubase. Min fråga är nu: kan man på något sätt ersätta dom vanliga trista midi-ljuden med något som låter mer realistiskt vid exportering till t.ex en mp3-fil?

Mvh

kolon (oregistrerad)
Postat
ja du kan köpa till mjukvarusynthar med ljud i.

Okay, vart kan man köpa dessa? Vad kostar dom? Har du någon att rekommendera?

Postat

Oj det finns massor!

Allt från gratisvarianter till upp till 50 000:-

Det finns en nitad tråd här med gratis prylar som forumvänner rekomenderar kolla in den.

Annars är det nog enklare om du beskriver vilket/vilka ljud du är ute efter.

En allaround är tex Hypersonic från steinberg som har lite gott o blandat ljud, kanske inte de bästa men fullt tillräckliga.

Sen finns så kallade sampleplayers som spelar upp samplade ljud, tex kontakt o kompakt från Native Instrument o Halion från Steinberg osv..

kolon (oregistrerad)
Postat

Okej, ska kolla upp den tråden. Det jag främst söker är några snygga trummor, men också gärna piano, stråkar och gitarr/bas.

kolon (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har hittat några schyssta mjukvarusynthar, och ska nu exportera till en mp3-fil. Som jag har förstått det ska det gå att köra audio mixdown direkt om man använder VST-instrument, men när jag exporterar till en wav-fil blir filen bara tre minuter lång tystnad. Måste jag ställa in nåt särskilt på VST-instrumenten?

Mvh

EDIT: Löste det. Hade valt fel output.

Redigerat av kolon

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.