Jump to content
Annons

Svensexa...


hobbex2004

Recommended Posts

Tjena,

en arbetskamrat håller på och anordnar en svensexa för en av sina kompisar.

Killen i fråga tror att han skall på arbetsintervju på det företaget där vi jobbar. Vår chef är åxå med i det hela och han har pratat med killen och de har bokat tid för en intervju.

Eftersom Chefen inte kunde närvara lurade han i killen att jag som är mjukvaruansvarig/systemansvarig på företaget inleder intrervjun ensam med killen. Det är en mjukvarutjänst han söker.

Meningen är nu att vi ska icensätta en arbetsintervju där jag ställer de mest konstiga och absurda frågorna. Allting skall spelas in på video.

Har börjat spåna lite lätt. Här är några frågor:

Personliga frågor:

- Berätta om din familj!

- Några sjukdomar i familjen?

- Civilstånd. Är hon Snygg? Rik? Schyssta rattar?

- Bor ni ihop? Barn? Alt .inplanerade? Städar/diskar hon hemma?

- Hjälper du till hemma?

- Har du varit otrogen mot henne?

- Hur många barn har din mamma? o din pappa? Säker?

- Hur gammal är din morsa? Är hon Snygg?

osv

Sen kommer det lite frågor om politik (han gillar inte Fi tex), frågor om hans bil (toyota Yaris) och varför han kör den, är det för att han inte är 100% hetro?.. osv.

Sen avsalutningsvis en del renodlade, jobbiga och svåra tekniska frågor.

Det hela avslutas med att jag säger att jag inte tycker att han är rätt man för jobbet. Därpå rusar hans kompisar in och avslöjar hela bluffen.

Lite åt det hållet iallafall, lämnar en hel del till övers för improvisation.🙁

Tänkte sitta o titta ut genom fönstret när han svarar på mina frågor, peta näsan, fisa eller ngt sånt 😱

Har ni fler förslag på roliga saker jag kan fråga om? eller göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hoppas att han får komma på en riktigt anställningsintervju senare, annars är det rätt osoft.

Äsch, han får skylla sig själv... Sånt får man räkna med när man är så dum att man går med på att gifta sig 😄

Men jo, jag tror nog att detta underlättar för honom att få en tjänst. Såvida han inte blir skitförbannad o säger en massa dumma saker när jag säger att han inte är rätt man för jobbet! Isf är han INTE rätt man för jobbet så....

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det tål att tänkas på. Jag tyckte till skillnad från mornel att det var en snäll svensexagrej. Men varför inte göra en nästintill helt seriös anställningsintervju? Ni kan ju ställa förväntade frågor istället. Fråga inte om han varit otrogen - det kan bli rätt plumpt och fördärva hela arrangemanget. Frågor om frun eller mamman är snygg kan ju knappast ställas - om han inte är dingdong fattar han ju att det är en bluff direkt då. En bra idé kan vara att gå händelserna lite i förväg i frågorna, dvs. att ställa ledande frågor. Kommer ni in på politikfrågor kan det ju passa. Hävda något förvridet och se hur han reagerar.

Fråga följdfrågor med anledning av vad han svarar på några huvudfrågor! Är han intresserad det minsta utav sport, så fråga vad han tar i höjdhopp! 😉

Gillar han musik, så be honom sjunga några strofer ur någon Håkan Hellström-låt. Hävda att han inte sjunger lika rent som Hellström, utan att det låter falskt på nåt sätt.

Om du sitter och fiser så förklara att det är dålig mage (drick katrinplommonjuice innan, men visa inte flaskan), gå gärna för att öppna fönstret också då.

Hur är kameran riggad? Dold? Vad händer om han inte går med att låta sig filmas?

🙂

Tur ni inte kommit på nåt riktigt djävligt. En kille söp de föll, körde ut med bil naken och band fast vid en telefonstolpe. I snöyra. Och där stod han och frös...

En tjej jag läste om i tidningen fick ett trampolinhopp från 10 meter med instruktör i "present". det slutade med bruten rygg! Den bröts helt enkelt när ryggen träffade vattnet!!

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det tål att tänkas på. Jag tyckte till skillnad från mornel att det var en snäll svensexagrej. Men varför inte göra en nästintill helt seriös anställningsintervju? Ni kan ju ställa förväntade frågor istället. Fråga inte om han varit otrogen - det kan bli rätt plumpt och fördärva hela arrangemanget. Frågor om frun eller mamman är snygg kan ju knappast ställas - om han inte är dingdong fattar han ju att det är en bluff direkt då. En bra idé kan vara att gå händelserna lite i förväg i frågorna, dvs. att ställa ledande frågor. Kommer ni in på politikfrågor kan det ju passa. Hävda något förvridet och se hur han reagerar.

Fråga följdfrågor med anledning av vad han svarar på några huvudfrågor! Är han intresserad det minsta utav sport, så fråga vad han tar i höjdhopp! 🙂

Gillar han musik, så be honom sjunga några strofer ur någon Håkan Hellström-låt. Hävda att han inte sjunger lika rent som Hellström, utan att det låter falskt på nåt sätt.

Om du sitter och fiser så förklara att det är dålig mage (drick katrinplommonjuice innan, men visa inte flaskan), gå gärna för att öppna fönstret också då.

Hur är kameran riggad? Dold? Vad händer om han inte går med att låta sig filmas?

😆

Tur ni inte kommit på nåt riktigt djävligt. En kille söp de föll, körde ut med bil naken och band fast vid en telefonstolpe. I snöyra. Och där stod han och frös...

En tjej jag läste om i tidningen fick ett trampolinhopp från 10 meter med instruktör i "present". det slutade med bruten rygg! Den bröts helt enkelt när ryggen träffade vattnet!!

:musik

haha, det där med håkan hellström var bra:)

Nä, det äv inte så jättetaskigt eg. Men ändå rätt kul grej, eftersom han aldrig kommer fatta att det är bluff. Jag har aldrig träffat honom och inte min chef heller. Så han ska vara väldigt smart om han ska komma på varför 2 helt vilt främmande människor skulle slösa bort sin tid på att lura honom..😆

Kameran är inte dold, men jag tror inte att han säger nej! tänk dig själv, man är VÄLDIGT tillmötesgående på en anställningsintervju. Säger de hoppa så frågar man hur högt... Men visst finns det gränser, jag försöker bara balansera på den 😆

Kul för hon som bröt ryggen..:/ Hon måste ha varit nöjd.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Kan meddela att hon klarade sig och ryggen med. Hon hade alltså både en faslig otur och en vansinnig tur samtidigt. Men iaf... ett oerhört trauma och ett inställt bröllop tills vidare.

Tänk att vatten kan vara så hårt! Mozzan berättade i veckan att bara från 2-3 meter kan vatten göra fasligt ont. Jag vet inte, är ingen fiskakrobat själv...

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

när han kommer in så tar du en el-kabel ( går bra med en lös utan apparat i andra änden ) o ber honom hålla den. ( absolut meningslöst men kul ) Han får sitta å hålla den utan att förstå varför.

Sen kan du fråga var justangylen sitter på ett mixerbord och i vilket läge den skall stå i förhållande till flärpen.

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
- Har du varit otrogen mot henne?

Vill ni verkligen veta? Vad gör ni när han ärligt svarar "ja" på denna frågan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har börjat spåna lite lätt. Här är några frågor:

Personliga frågor:

- Berätta om din familj!

- Några sjukdomar i familjen?

- Civilstånd. Är hon Snygg? Rik? Schyssta rattar?

- Bor ni ihop? Barn? Alt .inplanerade? Städar/diskar hon hemma?

-              Hjälper du till hemma?

- Har du varit otrogen mot henne?

- Hur många barn har din mamma? o din pappa? Säker?

- Hur gammal är din morsa? Är hon Snygg?

osv

Sen kommer det lite frågor om politik (han gillar inte Fi tex), frågor om hans bil (toyota Yaris) och varför han kör den, är det för att han inte är 100% hetro?.. osv.

Sen avsalutningsvis en del renodlade, jobbiga och svåra tekniska frågor.

Du borde vända på ordningen. Ställ jobbiga tekniska (och sakmässigt rimliga/relaterade frågor) först för att ge ett seriöst intryck. Vagga in honom i seriöst fokus. Om du redan efter ett par minuter frågar om hans flickvän har schyssta rattar lär han ju snabbt förstå att det är en ploj. Om han inte är helt bäng i bollen förstås. 🙂

Jag dessutom försökt att bädda in varför "till synes udda frågor" faktiskt är relevanta. T.ex "Huruvida man hjälper till hemma på eget initiativ, säger mycket om hur man agerar som teamplayer" och "huruvida man varit otrogen säger mycket om man är tillförlitlig och lojal som person, även i arbetet". Osv, osv.

Din röst och attityd, det intryck och den självkänsla du utger, spelar stor roll. Minst lika stor roll som innehållet i frågorna. Verka säker på din sak, du har gjort intervjuer många gånger och ställt just dessa frågor. Om han ser förvånad eller fnissig ut på en fråga, le inte det minsta. Lyft bara på ögonbrynen och se förvånad ut över hans beteende. Eller förnärmad. Kanske till sist rent av smått förbannad.

Skit i det där med hatten. Det skulle avslöja hela grejen på studs. 😱

& Lycka Till ! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Avsluta intervjun med att säga "Ok, du får jobbet. Men på ett villkor..." [paus]

"...att vi två kan ha ett hemligt intimt förhållande"...

😱🙂😄🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Var jävligt subtil och spela lite resignerat vansinnig. Kleta en liten vispgräddklick i mungipan. När du råkar släppa fjärten kan du lägga på ett alldeles för högljutt gapflabb som avbryts efter 3 sekunder.

Drick kaffe själv, men fråga inte om han vill ha.

Skippa de alltför uppenbart plumpa frågorna. "justa rattar" går bort, men fråga gärna om han trivs i bastun.

***

Ett alternativ är faktiskt att du gör bort dig så pass så att han verkligen VET att "detta är min svensexa" efter - säg - fem minuter. Då sitter han bara och väntar på polarna som ska strömma in. Men dom gör inte det. Han får helt enkelt åka hem med en märklig magkänsla och inget händer.

Så kör ni den riktiga svensexan dagen efter i stället.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips tycker jag. Ett argument du kan ha om han tycker frågorna är underliga är att

"vi har haft problem med en kille som var anställd innan dig"....tex som var otrogen med alla sekreterarna på förra firmafesten typ.

Är du bra på att improvisera så kan du ju inleda mer personliga frågor med typ: Berätta lite om dig själv?, Vad är du intresserad av? vad tycker du om att göra på din fritid? och så där. Det kan inleda till att du kan utveckla mer absurda resonamang utifrån det.

Skall bli kul att höra hur det gick. Kommer filmen på youtube? 😉

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hallå alla o tack för alla superbra kommentarer.. Tyvärr så hann jag inte läsa dem innan "intervjun". Kl 9.00 imorse börjades det. chefen hade lurat i honom att lördag var den enda dag han kunde, o det köpte killen.

Han kom in till kontoret. Presenterade sig och sträckte fram handenför att hälsa. Jag stoppade händerna i fickorna, och sa: "tyvärr, jag tar inte i hand, lider av bacillskräck" och såg jätteallvarlig ut. Sen gick vi in till konferensrummet där vi hade riggat en videokamera (dold).

"Du får ursäkta att jag är lite smågrinig, inte så kul att bli tvingad hit på min semester och på en helg dessutom av Sören (min chef)", sa jag och såg väldigt besvärad ut.

Bad honom sedan berätta lite om sig själv, under tiden såg jag väldigt ointresserad ut och satt och pillade med laptopen, medans jag petade lite försiktigt i näsan och släppte lite försiktiga smårapar. Lite emellanåt slängde jag tykna kommentarer för att skynda på hans oändliga livshistoria. Tex "hoppa över det där!!", "Det där är orelevant för detta jobb!", "Sammanfatta den biten", osv, detta plus att jag kollade maniskt på klockan flera ggr. Han blev väldigt stressad!

Frågade om hans löneanspråk, det hade han inget. Läste innantill i mina papper:

-"35000 i månaden + tjänstebil och mobiltele har Sören skrivit till mig här". hans ögon lyste upp medans jag mumla fram: "Fan va snålt av Sören, tom jag har mkt mer än så!"

Frågade om hans civilstånd, om hans fru var snygg, om hon gjorde all hushållsarbete hemma osv. Frågade om han hjälpte till därhemma? Det gjorde han ju svarade han. "MEN? är inte det kvinnans sysslor?" frågade jag. Då började han försvara henne att hon har samma utbildning som han och att hon åxå jobbar osv 😛

Sen drog jag ett superdåligt blondinskämt och började asgarva själv.

Jag vågade inte flippa ur för mkt, så jag frågade aldrig om justa rattar osv, det hade blivit alltför uppenbart.

Vi höll på i 30-40 min men för att sammanfatta, här är ett axplock ur mina bästa citat:

-Jasså, du håller på med löpning? Har du ngt emot riktiga manssporter, tex bollsporter?

-"Du kör en Toyota Yaris? är inte det en tjejbil?"

-"Nja, snarare en tant-bil" svarar han 🙂

-"om du får välja en person att jobba med, vad väljer du? rangordna 1-4!

1. en blondin

2. en brunett

3. en svartrockare

4. en iranier...

han tvekar, "om det underlättar så har blondinen små bröst och brunetten har stora bröst." tillägger jag!

Han valde iraniern på 1a plats, blondinen på andra plats. Svartrockaren kom sist. (jag är själv av utländsk påbrå, så detta kan ha påverkat hans förstahandsval:))...

- "vad tycker du om utlänningar? negrer? skåningar?" Det var bara sklåningarnas dialekt han hade ngt emot... 😆

Han höll dock inte med om att Gudrun Schyman är en av de sexigare 50-60åringar vi har i Sverige:)

"Redovisa din Betyg, ända ner till småskolan. Vad hade du för betyg i musik? syslöjd? hemkunskap?"

Sen fick han en massa supersvåra tekniska frågor (på saker han jobbat med eller sagt att han är bra på, dvs matte, reglerteknik och programmering) men även ett förhör på svåra svenska ord, han klarade bara en fråga(den enklaste av dem alla), o det var "vad är kortkommandot till att öppna explorer/utforskaren i Windows?". En väldigt relevant fråga=)

Sen avslutade jag med att han inte var rätt person för jobbet och gick ut för att "ringa chefen". Då rusar hans kompisar in och avslöjar hela bluffen.

Han gick på det stenhårt kan jag säga!!!🙂 Vilka schyssta lökringar han hade under armarna, tror han svettades en aning under intervjun...

Somsagt, vi höll på i 30-40 min, så jag orkar inte skriva ner allt i detalj (konstigt va?🙂).

Nu efteråt komemr man på en jävla massa saker som man "borde" ha sagt. Men det får bli en annan gång.Hans kompisar var väldigt nöjda iaf. Borde kanske bli skådis 😄

Såfort jag får filmen ska jag redigera den och lägga upp nånstans...

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Tummen upp! Det var rätt juste och den utsatte verkade ju också balanserat sansad i sina svar.

Om han VILL kan du lägga upp nåt, men det tycker jag verkligen att han själv ska få avgöra. Nu vet vi ju att det gick bra i alla fall.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Tänkte efter vad jag själv skulle svara på en del av dina frågor. Jag skulle nog ha sagt om frågan med de fyra individerna att det var "en dum fråga, nästa fråga tack!". Men det är ju jag det. Så långt ifrån hund man kan komma.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tummen upp! Det var rätt juste och den utsatte verkade ju också balanserat sansad i sina svar.

Om han VILL kan du lägga upp nåt, men det tycker jag verkligen att han själv ska få avgöra. Nu vet vi ju att det gick bra i alla fall.

😆

jag kan säga att han skötte sig VÄLDIGT bra, med tanke på frågorna. Hade jag varit i hans situation hade jag nog inte pallat med så mkt.

Självklart, om jag lägger upp så är det med hans odkännande, + att jag maskerar (censurerar) bort hans ansikte.

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte efter vad jag själv skulle svara på en del av dina frågor. Jag skulle nog ha sagt om frågan med de fyra individerna att det var "en dum fråga, nästa fråga tack!". Men det är ju jag det. Så långt ifrån hund man kan komma.

😆

jo, men jag lade upp det rätt snyggt åxå. Sa ngt i stil med att vi haft en HELDEL interna fejder bland anställda just pga diskriminering och rasism osv..

Så därför var denna fråga högst relevant!!! Så han var bara tvungen att svara.😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du kan vara nöjd. Han blev det också, tror jag!

😛

ja, man är faktiskt rätt nöjd med sig själv såhär efteråt.. Jag var väldigt nervös ska jag erkänna, trots att jag älskar att uppträda och improvisera. Under alla mina år har jag alltid improviserat solon (på spelningar), redovisningar i skolan osv.

Synd att man inte får göra sånt här oftare. Om nån på forumet vill blåsa ngn är det bara att ringa mig.. 😄

Man kanske ska satsa på att bli en proffessionell "Con-artist" o lura folk på pengar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...