Jump to content
Annons

Audio warp, cub verkar räkna fel på vissa event


suprapappa

Recommended Posts

hallå

jag har ändrat tempo på en låt med befintligt audio och använt audio warp funktionen som finns i sx3.

för varje spår tog jag alla olika events och valde bounce selection så att dom hamnade i en ny sammanhängande fil. om jag då klickar på eventet så ser jag att den t.ex. är 82 takter lång, dubbelklickar så jag kommer in i sampleeditorn, väljer "audio tempo definition tool" och ställer in orginaltempot (som var 101 bpm) och sedan talar cubase själv om att eventet är 82 takter långt. jag klickar på den lilla noten som ställer om filen i musical mode och vips så kan jag ändra tempot på låten

MEN......

på några filer så påstår cubase att taktlängden inte stämmer för jag har ett event som är 58 takter men när jag ställer in tempot på samma sätt som ovan så säger cubase att den är 61 takter och 1 beat......ändrar jag på detta så att det står 58 takter så fär jag istället fel tempo och följdakligen ligger inte ljudet i sync.

inte världens tydligaste beskrivning men ngn hint om vad jag har gjort fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej

Vi har inte någon lösning på Ditt problem. Men hadde vi varit "i Dina kläder" skulle vi testa någon form av "Work-around".

Går det tidsmässigt så vänta och ta upp tråden när "Majken" och "Veteranerna" är tillbaka från semestrarna.

Hälsar vänligt

Kalle i Kalmar och hans pappa

Redigerat av Kalle i Kalmar
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det oklippt ljudfil du vill ställa in tempo på? Eller har du med Cubase klippt bort lite tystnad i början och slutet av filen?

Cubase räknar kanske hela ljudfilens längd och då blir det 61 takter.

Redigerat av joe_labero
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det oklippt ljudfil du vill ställa in tempo på? Eller har du med Cubase klippt bort lite tystnad i början och slutet av filen?

Cubase räknar kanske hela ljudfilens längd och då blir det 61 takter.

njae...det är nog riktigt att jag hjar klippt. jag lyckades få cubase att räkna rätt det genom att spela in ytterligare en liten snutt med tystnad och sen göra en ny fil genom "bounce selection" men det syncade ändå inte.

hursomhelst har jag kunnat konstatera att låten tjänade på tempohöjningen och jag kommer att spela om alla gitarrer och lägga ny sång så då är det inget problem men det är ju bra att lära sig inför framtiden : )

tack för hjälpen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...