Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det någon som orkar förklara:

Audio Driver Bit depth 24

Sampling Rate 96000 kz

File Bit Depth 16

vad betyder allt det här???det är mina instälningar och det funkar bra 🙂 låg latency 🙂

Är det dom ultimata inställningarna?

jag har sonar xl och audiophile 2496.

Annons
Postat

Om allt fungerar bra, varför rådda i inställningarna? Det är så lätt att snöa in på teknik bara för att det teoretiskt sett ska gå att fila bort någon millisekund eller kräma ur ett par extra procent ur datorn. Här kan man trimma i all oändlighet. Min tes är: rör inte det som fungerar. Fungerar det dessutom bra - håll tassarna borta.

  • 2 veckor senare...
bjorn (oregistrerad)
Postat

Har man en 24-bits produktion kan man använda "dithering" när man konverterar till 16-bitars CD format. Jag skulle vilja påstå att dithering är ett måste för att få snyggt ljud på en 16-bitars CD, dvs produktionen före CD konvertering måste göras i 24-bitar.

Att förklara dithering tänker jag inte ge mig in på men det finns att läsa här: http://www.izotope.com/products/audio/ozon...heringGuide.pdf

Postat

Är dithering då man konverterar från 24 till 16 bitar hörbart eller bara en teknisk detalj?

Man kanske skulle göra en A/B-lyssning..

Postat

Det vanligaste är nog att man spelar in med 24 bit och 44.1 kHz. Men 96kHz ger ju snabbare samplingsfrekvens och därmed mer realistiskt ljud. Så den inställningen kan du ha kvar. Men jag rekommenderar att du ändrar File Bit Depth till 24 bit.

Postat

Låt oss nyansera lite:

Fördelen med 24bit och 96kHz är som sagt att Samplingen blir bättre, t.o.m. bättre än vad man kan höra... Varför då denna "överkvalité"? Jo, när du sedan processar ljudet och kanske rentav submixar i ett antal steg, så tappar man "upplösningen" eller antalet bitar som de facto används. De ursprunliga 16 kan helt plötsligt bli 12 eller 10...

Nackdelen är förståss att det går åt betydligt mer disk och CPU för att orka med att hantera denna extra upplösning. Ca 2.5 ggr för att generalisera.

MIN högst personliga rekommendation är därför: Jobbar du med musik vars URSPRUNG kommer från 16 bitar (t.ex. Loopar, samplade instrument etc) ELLER att du aldrig processar i mer än ett steg, håll dig till 16/44

Jobbar du med MYCKET dynamisk musik och inspelningar av "riktiga" instrument, öka till 24 bitar.

96kHz är för den 10:dels promille som har utrustning och öron att höra över 20kHz...

Allt enligt min enkla uppfattning.

  • 1 månad senare...
Postat

ok,det innebär att 24bit och 96kHz är bra vid själva inspelandet av audio,men sen är det skitsamma för det som man kommer höra på en färdig CD är 16/44 😱

Postat
ok,det innebär att 24bit och 96kHz är bra vid själva inspelandet av audio,men sen är det skitsamma för det som man kommer höra på en färdig CD är 16/44 

Det är bra ända fram till mastering, då det ska ner till CD-format och göras om till 44/16. (om du inte gör en SuperAudio-CD ;-)

//Mvh Magnus

  • 1 månad senare...
Postat

men vad är skillnaden mellan "Audio Driver Bit Depth" och "File Bit Depth"?

Audio Driver Bit Depth kan man välja mellan 16 18 20 22 24 vad står det för?

  • 1 månad senare...
Postat

Om jag har förstått det rätt så är gäller "Audio Driver Bit Depth" vid kommunikation mellan Sonar och ljudkortet. "File Bit Depth" gäller vid skrivning av audiodata till hårddisk. Funkar "Audio Driver Bit Depth" på 24 behöver man inte bry sig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.