Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Var ute i studion idag och sjöng in en låt. Hade dock inte texten i huvudet och inte på papper utan fick avbryta varje vers med att gå till datorn och kika på nästa. Jag försökte att ställa mig på ungefär samma ställe vid mikrofonen varje gång och sjunga ungefär lika hårt, men jag fick en ganska kraftig variation på volymen på vissa verser i förhållande till andra.

Hur går ni till väga för att få bukt med ett sånt här problem? Är det kompressor och limiter som gäller. Hur gör ni för att få samma nivå och slutligen kunna slänga ihop alla inspelade verser på en och samma kanal?

Annons
MarcusRombo (oregistrerad)
Postat

Det finns ingen "rätt" metod! 🙂

Jag kör med flera spår! Ett för varje vers liksom. Sen till samma grupp då..

Postat
Det finns ingen "rätt" metod! 😉

Jag kör med flera spår! Ett för varje vers liksom. Sen till samma grupp då..

Nä.. anade det 🙂

Ditt sätt låter i övrigt stabilt och lättmanövrerat... 🙂

Postat

Frågan var visserligen hur ni går till väga för att få de separata inspelningarna att hålla samma volym och närhet när de är inspelade vid olika tillfällen och därför skiljer sig åt.

Postat
Frågan var visserligen hur ni går till väga för att få de separata inspelningarna att hålla samma volym och närhet när de är inspelade vid olika tillfällen och därför skiljer sig åt.

Trodde det var det vi svarade på också.. Eller..? 🙂

Postat

Om det är stor skillnad mellan klippen och du använder kompressor direkt så tror jag inte det blir så snyggt då kompressorn jobbar för fullt på vissa spår och inget alls på andra.

Om inte dynamikskillnaderna är för stora inom själva klippen så är det väl en god idé att normalisera alla klippen var för sig. Sedan kan du bara lyfta alla klippen till ett spår för att där använda dig av kompressor...

Hoppas det kunde hjälpa dig en aning 😄

/M

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag jobbar med separata spår, sen gruppering, och kompressorerna och effekterna i gruppen. Vill man ha nåt separat megadelay på refrängen, kan man sätta det direkt på spårets send/insert om man så vill.

Postat (redigerat)

Vad jag gör är att lyssna och göra om. Ibland får vi justera avstånd till mik eller inställningar för att få det rätt. Använder ingen limiter eller kompressor vid inspelning bara ett high pass filter. Spelar in sång med 96kb/s och 24 bitar för mer headroom, tycker det fungerar bättre än 44100/16 men tar mer cpu. Instrument får klara sig med 44100/16.

Det sångerskan brukar göra är att lyssna på det som är inspelat innan och sjunga med på slutet av den tagningen för att försöka få rätt nivå på nästa. Har fungerat hittills ta i trä. 😄 Blir det bara "lite" fel volymmässigt så brukar det gå fixa med ett envelope. Är värre om karraktären på sången blir fel, värme/närhet, då blir det omtagning tills det låter rätt.

Redigerat av berch
Postat

Sången i 96kHz och övrigt i 44.1kHz? 😄 Hur fungerar det? Såvitt jag vet så finns det inga system som kan hantera två olika samplingsfrekvenser samtidigt...?

Det blir alltid bäst om man kan köra hela låten i ett svep. Det är mycket svårare att få rätt känsla i det om man tar sången i småsnuttar...

Ytterligare ett problem om man kör i småsnuttar, är att cardioidmikrofoner har en bashöjande proximityeffekt - så om man normalt befinner sig på ett avstånd där proximityeffekten gör sig påmind, så är det ännu svårare att få samma sound på tagningarna, eftersom det riskerar bli helt olika sound...

Kör in med 24-bit elelr 32-bit FP, så blir det så bra som möjligt - och normalisering kommer inte att göra någon nämnvärd skillnad på bruset heller, men eventuellt kan alltså lite justerng i basen behövas - förutom volymskillnaderna...

Postat (redigerat)

Har ändrat i Sonar under "Audio" och inte märkt något, inställningen ligger kvar tills jag ändrar igen. Kan förstås vara så att allt blir 96/24 ändå...

Edit: blev lite osäker på om det verkligen fungerar som det är sagt att det gör, tack Vallhagen. Har ingen manual att kolla i på jobbet...

Redigerat av berch
Postat (redigerat)
Sången i 96kHz och övrigt i 44.1kHz? 😛  Hur fungerar det? Såvitt jag vet så finns det inga system som kan hantera två olika samplingsfrekvenser samtidigt...?

Sonar 😏

edit: var för snabb, ser att berch redan nämner vilken sequenser han kör...

Redigerat av Vallhagen
Postat

Nu när ni säger det, så har jag hört tidigare att Sonar kan köra med olika frekvenser i samma projekt...

Det måste blir mer krävande än att köra samma samplingsfrekvens genom hela projektet, eftersom programmet måste räkna om alla spår i realtid. Det finns ju inga ljudkort som hanterar mer än en samplingfrekvens.

Postat
Om det är stor skillnad mellan klippen och du använder kompressor direkt så tror jag inte det blir så snyggt då kompressorn jobbar för fullt på vissa spår och inget alls på andra.

Om inte dynamikskillnaderna är för stora inom själva klippen så är det väl en god idé att normalisera alla klippen var för sig. Sedan kan du bara lyfta alla klippen till ett spår för att där använda dig av kompressor...

Hoppas det kunde hjälpa dig en aning :rolleyes:

/M

Det var ungefär så jag hade tänkt mig. Jag är dock inte säker på om Cubase SX2 har nån normalizefunktion. Känner någon till detta eller hänvisas jag till manualen som för övrigt är i bibelformat? *skrattar*

Postat

I cubase brukar jag ta tag i "handtaget" för varje audio-part och dra upp/ner den så att alla tagningar har ungf samma nivå. Detta kan man lätt se viseuellt genom att jämföra delarna med varandra. På så sätt slipper man automatisera volymregeln, utan har en rätt inbördes volym-förhållande redan innan mixningsfasen.

Nu vet jag inte hur det ser ut i Sonar, men det kanske går att göra ngt liknande där?

Klart det finns normalize funktion i Cubase... i SX3 iaf, jag har för mig att det även fanns i SX2an..... !??

Postat

Hoppas det kunde hjälpa dig en aning  🙂

/M

Det var ungefär så jag hade tänkt mig. Jag är dock inte säker på om Cubase SX2 har nån normalizefunktion. Känner någon till detta eller hänvisas jag till manualen som för övrigt är i bibelformat? *skrattar*

cubase sx2 HAR en normalize-funktion 🙂

Postat

Jag rekomenderar att du lär dig hela låten och sjunger den på en gång. Du kommer då att få ett betydligt bättre helhetsintryck och känsla i låten.

Postat
Jag rekomenderar att du lär dig hela låten och sjunger den på en gång. Du kommer då att få ett betydligt bättre helhetsintryck och känsla i låten.

Hmm.. Vet inte riktigt hur citations-funktionen fungerar, men hoppas de blir rätt

Hur som helst håller jag med Get_on... Testa att skriva ned låten på papper och stå och öva in framför micken och spela dessutom in varje gång...

Kör man igenom hela låten på en gång får man rätt dynamik och känsla och dessutom hamnar alltid andetag och annat särpräglande i sången där det skall..

Kör hårt!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.