Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Hoj!

Jag har länge haft ett EMU APS och det är ett schysst kort när det väl kom drivisar till XP. Helt ok kort för enklare inspelningar där man inte behöver massor med ingångar. De går nog att få tag på riktigt billigt på beg marknaden...funderade ett tag på att sälja mitt...behöver fler ingångar

Postat

jag köpte ett EMU APS idag. har precis installerat de n' shit.

men ja fattar inte hur jag gör för att få ljudet från en line in att hamna på bara ett spår i cubase. altså så ja kan spela in tex två instrument samtidigt på varsin kanal

Postat

Nu kör jag cubase vst32 5 så jag utgår från det.

Först så kollar du förstås EMU-mixern så ingångarna är igång osv.

Sen går du till Panels/VST inputs i cubase och aktiverar de EMU-ingångar du vill spela in ifrån. Sedan skapar du ett audio-track och i vänstra menyn under track info kan du välja vilken EMU-ingång som ska spelas in på det spåret. Sedan går du vidare och gör samma (fast annan EMU-ingång) på nästa spår.

Sedan ska du nog välja Options/Multirecord - Active.

Sedan klickar du för vilka spår som det ska spelas in på ®

Ungefär så...

Postat

nu har ja lyckats få en båda ingångarna som är på själva kortet men får inte in de som är på fronten. i cubase altså. de funkar i EMU mixern

Postat

Menar du att du vill spela in på mer än två ingångar samtidigt? Jag har ett sånt kort på en gammal dator, har för mig att det inte går. Fast den datorn står i replokalen nu, tillsammans med manualen, så jag kan tyvärr inte kolla. Annars finns det ju numera ganska gott om lösningar för meräntvåkanalsinspelningar, som inte behöver vara så dyra (allting är såklart relativt dock 😉):

Postat

Det går alldeles utmärkt att spela in på de fyra analoga ingångarna på fyra separata spår, har haft EMU-APS som replokalskort o gjort ett par demoinspelningar med det. Kommer dock ihåg att det var lite förvirrande i början hur kortets mixer och cubase mixern skulle kopplas. När man kör asio kan man välja direkt ingångarna i "vst connections" och sedan välja dessa för den kanal i cubase man vill spela in på. asio 1 och 2 e ingångarna på PCI kortet och asio 7 o 8 e ingångarna på breakout-boxen. (Har jag för mig, nästan säker)

Om man vill köra med pluggar i realtid på inspelningskanalerna får man muta APS kanalerna annars hör man de parallellt.

Postat

Där ser man... Shame on me. Men det var intressant, får läsa boken ordentligt igen! 🙂

Postat

jag kör sx3.

jag gick in i "vst connections" där stod de "Creative ASIO Stereo In" där den vänstra kanalen var 1 AISO In och den högra 2..... vilket är de två ingångarna på pci kortet. ja kan byta ut de två mot 7 AISO In och 8an. och då funkar de att spela in från ingångarna på boxen.

men ja lyckas få in alla fyra samtidigt.

Postat

Du ska ska först se till att du kör med Creative ASIO.

Sedan ska du aktivera de EMU ingångar i cubase som du ska spela in från.

Sedan går du till första spåret och väljer edit vst channel.

Där ska du kunna välja vilja ingångar som ska spelas in på det spåret.

Sedan går du vidare och gör lika på nästa spår.

Postat
Du ska ska först se till att du kör med Creative ASIO.

Sedan ska du aktivera de EMU ingångar i cubase som du ska spela in från.

Sedan går du till första spåret och väljer edit vst channel.

Där ska du kunna välja vilja ingångar som ska spelas in på det spåret.

Sedan går du vidare och gör lika på nästa spår.

ja kör med Creative ASIO.

såhär ser de ut.

http://f.helgon.net/g/{F5B/{F5B2CDA3-26C6-...42D0269753}.jpg

de funkar bra som fan å spela in två kanaler samtidigt.

men hur gör ja för att få två till?

Postat

Gå till "devices" , välj "device setup"

Välj VST multitrack.

Kola så du har Creative ASIo där.

Gå till "devices", välj VST inputs. Aktivera alla inputs där

(det ska dyka upp ASIO 1-8 där)

Gå till spåret du ska spela in på. Välj "e" (edit vst channel).

Högst upp ovanför volymfadern ska du kunna välja vst-input

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.