Fridh Postat 26 juni 2004 Postat 26 juni 2004 Tjo! Jag har fått äran att skriva lite om Reason i tidningen. Det vore intressant att veta era önskemål på Reason-ämnen; vill ni veta hur man rattar in Det syntljudet, eller hur man kopplar för att göra en vocoder, eller mer avancerade saker? Det är jättesvårt att veta vilken nivå man ska lägga sig på, helst ska ju "the average Joe" hänga med i artiklarna. Ha en fortsatt trevlig midsommar!
Egghuvud Postat 27 juni 2004 Postat 27 juni 2004 Börja med en bra introduktion till hur man använder helheten tycker jag. Om man inte kört med Reason, och det verkar vara många som är direkta nybörjare, så kan det vara svårt att komma igång. Visst det finns manualer och gränssnittet på Reason är ju tilltalande. Men en introduktion vore inte fel.
Fridh Postat 27 juni 2004 Trådstartare Postat 27 juni 2004 Jag uppskattar din idé, men det låter som om det skulle vara just vad den vill ha som inte har en köpt licens av programmet. Köper man programmet får man ju boken Getting started som är en suverän introduktion. Och artiklarna riktar sig förstås till de som är seriösa användare (läs: köpare) av Reason. Det är roligare att gå lite djupare än att skriva nybörjartips med andra ord, även om artiklarna förstås ska innehålla mycket kul _även_ för nybörjare... ;-)
Egghuvud Postat 27 juni 2004 Postat 27 juni 2004 (redigerat) Ja.. det var inte riktigt så jag menade. Jag menade mer vad kan man göra med Reason..typ. Även om man har "Gettingstarted" manualen så tycker jag att det tar mycket tid att bara komma igång med programmen. Jämför getting started i Cubase SX som jag inledningsvis uppfattade som i stort sett obegriplig. Först efter ett par hundra timmar fattar man vad programmet kan göra och inte. Jag tror dessutom inte att det gör att folk skaffar sig mindre oregistrerade ex av mjukvara bara för att studio skriver mer avancerade artiklar. En genomgång av grunderna är väl snarast till för att främja intresset av programmet eller så. Annars blir det väl frågan vem Studio vänder sig till. Vänder den sig till de som är intresserade av att lära sig mer om att spela in musik, eller till de som redan kan det, eller kanske rent av till båda de grupperna? Sen fattar väl jag att det inte är så kul att inte få dela med sig av det man verkligen kan... Som vanligt svammlar ägghuvet på. Glöm att jag sade något. Jag kör ju inte ens med Reason. Redigerat 27 juni 2004 av Egghuvud
Fridh Postat 27 juni 2004 Trådstartare Postat 27 juni 2004 Min syn på det här med musik är ju att det är ett evigt lärande, så det finns garanterat ingen som kan "allt", det kommer så mycket nytt hela tiden att det är omöjligt att säga "jag kan redan det där"... :-) Nåväl, två Reason-artiklar är i pipeline och ska publiceras, får väl se hur de tas emot...
Kill All Autotuner Postat 27 juni 2004 Postat 27 juni 2004 Det vore inte så tokigt att få läsa en serie artiklar om Reasons rackinstrument som stegvis går på djupet i användartricks, som nu fast lite mindre "lekstuga" . Skulle vilja få NNXT samplern förklarat på djupet då jag tycker att manualen inte är komplett i förklaringen. Studio har gjort det ganska bra hitills, men jag skulle vilja se lite mer handfasta tips om hur man kan ekonomisera Reason på fiffiga sätt (låta rackinstrumenten göra fler saker än bara att spela ljud igenom den) . t.ex så kan ju NNXT MYCKET mer än att bara spela upp ljud men det saknas mer djupgående användartips. Jag skulle gärna vilja automatisera mer i Reason än att behöva öppna ännu ett instrument för att simulera det man är ute efter. Förslag : Artiklar som behandlar specifika avgränsade områden, t.ex "Såhär gör du för att få naturliga enveloper och dynamik på stråkar " eller " Gör så att det svänger om trummaskinen "
Pluffo Postat 27 juni 2004 Postat 27 juni 2004 Lite mer sånna där klurigheter och nya användningsområden på saker och ting. Jag tycker t ex att det där om att använda trummaskinen på ett lite annorlunda sett som det stog om i senaste numret var ett bra exempel på något man kanske inte skulle kommit på själv i första taget.
unbornichen Postat 27 juni 2004 Postat 27 juni 2004 (redigerat) Gärna nån riktigt invecklad koppling mellan tusen olika rack beskriven i detalj som ger nåt maffigt ljud eller nåt. Redigerat 27 juni 2004 av unbornichen
Fridh Postat 27 juni 2004 Trådstartare Postat 27 juni 2004 Kul med fler inlägg. Pluffo: Wow, så den är redan ute? 😕 Har du provat då? 😆
Pluffo Postat 27 juni 2004 Postat 27 juni 2004 (redigerat) unbornichen: Bra idé! Helst någonting som är helt omöjligt att återberätta vad man gjorde själv. Bara det låter fett så Fridh: Jovisst har jag provat. Kanske mest ett kul experiment från början men med lite pillande och kretivitet så kan man nog göra det till något användbart. Edit: Fast tipsen är ju egentligen till bara som en knuff på vägen. När jag satt och lekte med nämda tips fick jag t ex lite inspiration till hur jag skulle kunna använda spidern på ett nytt sätt. Det är väl så tipsen skall vara. Användbara men framförallt för att väcka intresse för nya delar i Reason. Redigerat 27 juni 2004 av Pluffo
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 27 juni 2004 Postat 27 juni 2004 Kanske en analys- och härmarskola? De flesta Reason-användarna sysslar nog med nån typ av dansmusik. Kanske vore intressant att dissekrera ett par stora danslåtar och försöka återskapa nyckel-ljud/ljudbilder med bara Reason-grejer? Inte för att vi hemmagubbar vill sitta och härma Daft Punk eller så, men för att ge lite inspiration?
Fridh Postat 27 juni 2004 Trådstartare Postat 27 juni 2004 Ja, koolt... det skulle dock bli en större artikel om man ville dissikera ett helt arr. Frågan är vad man får göra och inte får göra rent rättsligt osv, får vi arra upp en kommersiell låt och dela med oss av detta till Studio-läsarna? Det kanske går om man hör sig för med upphovsmakaren om ett "okej!"... :-)
Patek Philippe Postat 28 juni 2004 Postat 28 juni 2004 Ja, koolt... det skulle dock bli en större artikel om man ville dissikera ett helt arr. Frågan är vad man får göra och inte får göra rent rättsligt osv, får vi arra upp en kommersiell låt och dela med oss av detta till Studio-läsarna? Det kanske går om man hör sig för med upphovsmakaren om ett "okej!"... :-) Gör som i Computer music (deras "stars on your drive"), där kör de inte en cover utan något som låter väldigt väldigt likt orginalet.
Sauron (oregistrerad) Postat 29 juni 2004 Postat 29 juni 2004 Kanske en analys- och härmarskola?De flesta Reason-användarna sysslar nog med nån typ av dansmusik. Kanske vore intressant att dissekrera ett par stora danslåtar och försöka återskapa nyckel-ljud/ljudbilder med bara Reason-grejer? Inte för att vi hemmagubbar vill sitta och härma Daft Punk eller så, men för att ge lite inspiration? Detta tror jag vore en både ootroligt lärande grej, samtidigt som det verkar dödskul.. Denna idén nappade jag på fullt ut. 😆
Carl_B Postat 29 juni 2004 Postat 29 juni 2004 annars kan du ju bara pula ihop din egna låt och beskriva vad du gjorde samt varför... t.ex effect-inställningar, varför du tog bort ett spår (kanske pågrund av att de blev för grötigt?), hur du tänkte när du arrangerade låten, hur du kom fram till melodin (kanske började med ett stråk-parti som du sedan använder noter av?) osv osv... jag tycker det är så tråkit o läsa de tipsen om cubase, protools, reason osv för det är bara nyttigt för de som använder de programmen... gör du däremot nåt liknande de ja beskrev kan även andra ha nytta av de... t.ex den reasonartikeln med matrix-devicen som rytmmotor till en bassline lr va de va... sånt är inte kul o läsa... en liten tutorial hur du proddar en låt är inte heller speciellt genre-baserad eftersom tips hur man använder reverb, delay, compressors, eq osv i hela sammanhanget kan hjälpa alla. det tycker jag studio saknar.. de inriktar sej för mycket på genres...
Fridh Postat 23 juli 2004 Trådstartare Postat 23 juli 2004 Tack för konstruktiv kritik... ;-) Synd att du inte gillade den sista artikeln. Hoppas du gillar kommande! :-) Mvh Patrick.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.