Jump to content
Annons

Helt NY på detta...

Xanex

Recommended Posts

Jag har länge suttit och spelat in mina egna grejer på redan förproducerade melodier, och har länge varit intresserad av att skapa mitt eget sound. Jag har dock noll kunskap.

Jag har precis kommit över en Roland JV-1010 och ska köpa ett mixerbord och diverse grejer (har sett ett Behringer 1604 är det nåt att ha?)

Jag vet inte ens vart jag ska börja med frågorna... Min fråga är, vad krävs för att börja lite smått? Ska få låna en trummaskin, har ju som sagt synthen JV-1010, skall köpa MIDI-klaviatur och mixerbord.

Finns det nån som kan ge den här totalamatören lite råd, vad som behövs?(observera min låga budget för detta)

Skulle vara otroligt tacksam för hjälp.

Dela på andra sajter

Annons

1. Har du dator och ljudkort? (isåfall specifiera gärna vad det är för grejer)

2. Vad sysslar du med för musik?

3. Vad har du för budget?

Dela på andra sajter

Pentium 4 3.8 Ghz 1.5GB RAM

Sound Blaster® Audigy™ 2 ZS 24-bitars

24-bit Digital-to-Analog conversion during playback with sampling rates of 8, 11.025, 16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48 and 96kHz in 7.1 mode and up to 192kHz in stereo mode

24-bit Analog-to-Digital conversion during recording in 8, 16 or 24-bit at sampling rates of 8, 11.025, 16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48 and 96kHz

SPDIF (Sony/Philips Digital Interface) input at up to 24-bit/96kHz quality

SPDIF output up to 24-bit at 48 or 96kHz

ASIO drivers for low latency(≤2ms) multi-track playback and recording at 16-bit/48kHz

Sound Blaster® Audigy™ 2 ZS On-Board Connectors

Line level out (Front / Rear / Center / Subwoofer / Rear Center)

Digital Out for 5.1 support(6-channel SPDIF output to Creative digital speakers

Line in

Microphone in

FireWire® (IEEE® 1394)

Telephone Answering Device in

Analog / Digital CD Audio in

15-pin MIDI / Joystick port extension header

Internal IEEE® 1394 header to Sound Blaster Audigy 2 ZS Internal Drive (Upgrade Option)

AD_EXT extension header to the Sound Blaster Audigy 2 ZS Internal Drive (Upgrade Option)

Tog med specen på Ljudkortet

Sysslar med Hip Hop / Alternativ Hip Hop

Stryk det där med budgeten, tänk smått (prisvärda grejer med andra ord, som man kanske kan hitta på diverse ställen så som blocket, eBay, Tradera och sånt där trams =) Eller annat om du nu känner för det!

Tack iaf

Dela på andra sajter

Vad ska du med mixerbord till? Köp ett schysst ljudkort istället - det finns massor med bra tips på budgetkort om du söker på forumet.

Jag skulle inte satsa på en hårdvarutrummaskin heller. Har du någon mjukvara som det är nu? Du måste ju kunna spela in din synth också. Om du har en VST/AU-host finns det pluggar som du kan använda istället för trummaskin.

Dela på andra sajter

Behövs nåt över huvud taget, om man sitter på en midi klaviatur och Reason ?(och ett bra ljudkort)

Det klarar man sig mycket långt på. Det skulle vara ett par riktigt bra monitorer då.

Dela på andra sajter

Vad exakt är monitorer då? (som sagt total nybörjare vad gäller detta)

Högtalare.

Edit: sök på forumet efter "monitorer" så kommer du att få massor av bra tips, precis som med ljudkortet.

Redigerat av mornel
Dela på andra sajter

Nån klaviatur runt 1000:- klassen som är prisvärd?

Ok jag gör det samma ang. Klaviaturen

Du kan väl använda din JV1010? Allt som behövs är ett MIDI-interface. Om du köper ett ljudkort för musikbruk är det inte omöjligt att det även kan ha midiportar inbyggt, beroende på vilket kort du väljer.

Dela på andra sajter

Min JV1010 är ju bara en synth ju.. har ju ingen klaviatur på den. Mitt befintliga ljudkort har MIDI portar, så det är ju lugnt... Men hur skall jag få fram ljud ur JV1010:an utan klaviatur? (sitta och peta med noter som i t.ex. reason är ju ett rent helvete)

Dela på andra sajter

Min JV1010 är ju bara en synth ju.. har ju ingen klaviatur på den. Mitt befintliga ljudkort har MIDI portar, så det är ju lugnt... Men hur skall jag få fram ljud ur JV1010:an utan klaviatur? (sitta och peta med noter som i t.ex. reason är ju ett rent helvete)

Oh, just det, hehe. Missade att JV1010 bara är en ljudmodul. Köp en klaviatur med både MIDI och USB-utgångar. Sökfunktionen kan som vanligt dig några tips 😕

Ursäkta om jag är förvirrad.

Dela på andra sajter

läs aktuella nummret av Studio, där står det du behöver för att börja...

Ledsen att behöva vara meschersmitt, men det är faktiskt inte det aktuella numret, utan ett extranummer som innehåller allt han behöver veta. Den går att beställa för 89:- för ickeprenumeranter, om jag inte missminner mig.

Dela på andra sajter

Ledsen att behöva vara meschersmitt, men det är faktiskt inte det aktuella numret, utan ett extranummer som innehåller allt han behöver veta. Den går att beställa för 89:- för ickeprenumeranter, om jag inte missminner mig.

finns en artikel på två sidor i nuvarande nummret där det står allt man behöver för att börja spela in 😄

Dela på andra sajter

Börja med en mick, midiklaviatur o preamp, sen även ett mixbord eller patchbay om du har valt ett billigt ljudkort med för få ingångar.

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

Min synvinkel..

Kör med 1010:an som ljudalstrare ett tag. Fläska ur så mkt du kan.

Det du kommer märka är att 1010:an är en arbetshäst, men om du vill göra något som har lite mer attityd så kommer du behöva ersätta vissa delar av 1010:an mot andra mer skruvvänliga synthar eller vst's ..

Jag har en 1010:a och jag använder den fortfarande som grund i många av mina arr..

En billig klaviatur är bra att ha. Om du inte är allt för kräsen så kan du alltid köpa en begad synthkeyboard som har midistöd OCH (viktigt!) som har anslagskänslighet.

Ett par hörlurar och monitorer är också ett tips.

Kör på ditt ljudkort så länge, det duger långt och väl. Jag kör själv med mitt gamla Audigy 1 fortfarande, ska byta ut det såsmåningom dock..

Om du bara kör 1010:an behöver du inte något mixerbord; kanske en micpreamp dock om du ska spela in sång/rap..

/Daniel

Dela på andra sajter

Börja med en mick, midiklaviatur o preamp, sen även ett mixbord eller patchbay om du har valt ett billigt ljudkort med för få ingångar.

Kanske bra om man har ett hyffsat inspelningsprogram oxå 😠

Dela på andra sajter

Kanske bra om man har ett hyffsat inspelningsprogram oxå 😠

Klart...tänkte i hårdvaru banor, rekomenderar e-mu 0404 för en tusenlapp. Får med Cubase le på köpet (tror jag)

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.