Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vill spela midisynten som man spelar på en vanlig synt... alltså för att kunna öva och så.. om ni förstår vad jag menar?

finns det nått speciellt program för det eller ska jag köpa en rack (eller vad det nu heter)? eller det kanske inte går överhuvudtaget...

Annons
Postat

Du behöver en ljudmodul (vanligen i rack som du pratar om) eller ett mjukvaruinstrument på en dator till vilken din MIDI-klaviatur är kopplad.

När du spelar skickas MIDI-noter till ljudmodulen/mjukvaruinstrumentet och då kommer dessa att spela upp rätt toner med rätt typ av ljud (som du ställt in!)

Postat (redigerat)

svårt att förklara bättre... eller så har jag bara antagit att det inte går göra så... det kanske funkar så iaf.. har ju inte testat den än..

men jag vill kunna sitta och öva på midisynten... bara sitta och lira lite utan att spela in...

EDIT:oj, såg inte det förra inlägget

Redigerat av Kapten dread
Postat
  Richard Olsson sa:
Du behöver en ljudmodul (vanligen i rack som du pratar om) eller ett mjukvaruinstrument på en dator till vilken din MIDI-klaviatur är kopplad.

När du spelar skickas MIDI-noter till ljudmodulen/mjukvaruinstrumentet och då kommer dessa att spela upp rätt toner med rätt typ av ljud (som du ställt in!)

vad för mjukvauinstrument??

Postat
  Kapten dread sa:
  Richard Olsson sa:

vad för mjukvauinstrument??

Ett som du tycker passar dina behov. Om du vill ha en synth kan jag rekommendera Crystal tillexempel: http://www.greenoak.com/crystal/ Det är en bra gratissynth för AU och VST om jag minns rätt.

Annars finns det ju diverse pianoplugins/mjukvaruinstrument också om det är piano du är ute efter, o.s.v.

Postat

OM du skall köra synthen via datorn utan inspelningsmöjlighet (via t ex Cubase) så behöver du en mjukvaruljudmodul som är standalone. Jag har inget bra exempel just nu men någon annan kan säkert ge dig det.

...tror jag i alla fall! Jag är inte någon expert heller men så tolkade jag din fråga; att kunna lira på synthen utan att gå via ett sequenserprogram! 🙁

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.