Jump to content
Annons

Genusdebatten


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Av någon outgrundlig anledning finns det folk som tycker om genusdebatten och även deltar själva i den. Så även på detta forum. Jag tänkte därför bidra med en present i form av en tankeväckande tråd kallad "Genusdebatten - Ett annorlunda grepp".

Hur många gånger hör man inte folk säga: helledutsane dåå...har hon inte pappas ögon? Hellenadååå vilka fötter, typiskt mammas...osv. Kan det därför inte vara så att vi ärver allt från våra föräldrar? Jag menar... om man nu är kille, så kan man mycket väl ha ärvt utseendet på mammas armbågar, mammas ögonbryn och mammas delar av hjärnan beträffande de konstnärliga talangerna. Samtidigt kan man ha ärvt pappans matematiska talanger och smak för spänning. Till exempel alltså.

Vad vill jag ha sagt med detta nu då? Jo, man kan säkert ärva ett intresse för heminredning från sin mamma, även om man är kille. Likaväl som man kan ärva ett intresse av att slå sönder allt vad heminredning heter, om det nu vill sig så. Därmed kan det vara så att man ärver en del typiskt kvinnliga intressen och drag och en del manliga intressen och kännetecknande drag. Och likadant om man är tjej. Så tror jag. Inget konstigt egentligen - "It takes two to tango", som the Stranglers sjunger så fiiiint.

Vad tror ni?

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Njae, mkt av de där sakerna du nämnde är nog snarare ett resultat av uppfostran och miljö än ett genarv.. Musikalitet/kreativitet/estestik är kanske något man kan ärva dock?

/Daniel

Edit: Mammas armbågar och pappas ögonbryn är nog definitivt arv däremot 🙁

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej Daniel!

Du helgarderar alltså!! Till slut var det väl inget mer än det du skrev som tänkbara ärftliga saker, som jag skrev om...? Allt mao.

🙁

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Nej, att ha ett intresse för heminredning, eller slå sönder dylika heminredning är nog knappast något man ärver.

Men du skrev ju att estetik kan ärvas, förvisso med ett frågetecken... Inredning handlar om estetik. Jag tror definitivt att detta med att slå sönder saker kan ärvas, dvs mer eller mindre aggressivt beteende. Och det tror jag många mer insatta forskare också håller med om.

Menar du att beteenden inte kan ärvas. Det räcker ju att titta på hur någons dotter i släkten petar näsan för att se att det är ärvt.

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att beteenden inte kan ärvas. Det räcker ju att titta på hur någons dotter i släkten petar näsan för att se att det är ärvt.

Huh? Barn imiterar. Till exempel kan ett barn som adopteras av svenska föräldrar lära sig svenska, trots att ingen av dess släktingar någonsin har gjort det. Kubanska barn kastar bollar helt annorlunda än svenska barn gör därför att de har en enormt stor baseballkultur på Kuba.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, att ha ett intresse för heminredning, eller slå sönder dylika heminredning är nog knappast något man ärver.

Men du skrev ju att estetik kan ärvas, förvisso med ett frågetecken... Inredning handlar om estetik. Jag tror definitivt att detta med att slå sönder saker kan ärvas, dvs mer eller mindre aggressivt beteende. Och det tror jag många mer insatta forskare också håller med om.

Menar du att beteenden inte kan ärvas. Det räcker ju att titta på hur någons dotter i släkten petar näsan för att se att det är ärvt.

😛

:musik

Estestik behöver dock inte nödvändigtvis handla om inredning.

Vad jag försöker säga är att man mkt väl kan ärva ett estetiskt öga, men vad man sen använder sitt estetiska öga till är något som man lär sig.

Visst ärver man beteenden också, men de är troligtvis inte så tydliga som inredningsintresse. 😎

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Men vari består genusdebatten? Är det inte just en diskussion om beteenden? Det var det jag trodde man hade hängt upp sig på.

Klart det inte har med kön att göra. Men det är ju min ståndpunkt. Kön är ju kön. Penis och Vagina.

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vari består genusdebatten? Är det inte just en diskussion om beteenden? Det var det jag trodde man hade hängt upp sig på.

Klart det inte har med kön att göra. Men det är ju min ståndpunkt. Kön är ju kön. Penis och Vagina.

😛

:musik

Genus handlar om socialt betingade könsegenskaper. Eller, eh. Fan, jag är full. Har haft spelning. Det gick skitbra.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Socialt betingade könsegenskaper. Fy fan va tungt!!! Det tål att tänkas på. Och analyseras ord för ord.

Socialt? Alltså i ett sammanhang med andra människor involverade. Så om man växer upp ensam utan föräldrar så skulle man inte ha några manliga eller kvinnliga egenskaper? Det håller ju inte...

Betingade? Alltså påverkade och uppkomna i det sociala sammanhanget.

Könsegenskaper? Va?? Vad fan är det? Typiska för könet, då kanske? Så vad är problemet?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Att ett barn lär sig svenska om det bor i Sverige är inget konstigt alls. Språkliga förmågan är i högsta grad ärvd. Det vore konstigt om barnet i Sverige lär sig prata ungerska istället. Att föräldrarna som befinner i Nepal inte talade svenska är ovidkommande.

🙂

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Att ett barn lär sig svenska om det bor i Sverige är inget konstigt alls. Språkliga förmågan är i högsta grad ärvd. Det vore konstigt om barnet i Sverige lär sig prata ungerska istället. Att föräldrarna som befinner i Nepal inte talade svenska är ovidkommande.

🙂

Det var ett svar på ditt påstående om sättet barnet petar i näsan på.

Självklart kan man ärva språklig förmåga av sina föräldrar, men själva språket lär man sig genom att imitera.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Mmm... och vanligen brukar pojkar imitera pappan och flickor mamman.

Säg mig, vari består egentligen Genusdebatten? Har en del kompisar från skolan som säger sig vara intresserade av att studera genusfrågor nu plötsligt nämligen. Själv vet jag inte riktigt vad detta innebär. Vad innebär det?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara en sak att säga i den här debatten:

216.gif

Den där saken har horn.. som är maskerade med någon slags serisrosa fluff. Jag har bara en sak att säga om DEN saken.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm... och vanligen brukar pojkar imitera pappan och flickor mamman.

Säg mig, vari består egentligen Genusdebatten? Har en del kompisar från skolan som säger sig vara intresserade av att studera genusfrågor nu plötsligt nämligen. Själv vet jag inte riktigt vad detta innebär. Vad innebär det?

😕

:musik

Det handlar väl om att diskutera jämlikhet mellan könen. Både rent biologiska och miljöfaktorer. Fiins ju så många olika typer av "riktingar" inom t ex feminismen. T ex de som tycker att samhället ska uppfostra båda könen helt lika till de som tycker att män och kvinnor inte alls skiljer sig åt biologiskt (?). Att detta har blivit så mycket i ropet nu kan delvis bero på att vissa universitetskurser MÅSTE ha en viss del genusvetenskap inlagt, t ex statskunskap där det måste finnas minst en genusinriktad bok per kurs.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Och jag tycker inte att samhället ska behöva uppfostra någon.

Förhoppningsvis fungerar den hjärna man fötts med och det ska inte dröja särskilt många månader av ens liv förrän man ska kunna uppfostra sig själv.

Att inte kvinnor och män skiljer sig åt biologiskt är mest skrattretande.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju till och med någon galen proffesor i genusvetenskap för ett tag sedan som tyckte att det var diskriminering att män inte fick amma sina barn vilket han menade berodde på att kvinnorna "tagit över" denna syssla och därför hade männen "tappat" denna förmåga genom tidens gång 🙂😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju till och med någon galen proffesor i genusvetenskap för ett tag sedan som tyckte att det var diskriminering att män inte fick amma sina barn vilket han menade berodde på att kvinnorna "tagit över" denna syssla och därför hade männen "tappat" denna förmåga genom tidens gång 😮🙂

Lustigt att samma sak måste ha hänt för samtliga(?) däggdjur... vadå parsimoni 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju till och med någon galen proffesor i genusvetenskap för ett tag sedan som tyckte att det var diskriminering att män inte fick amma sina barn vilket han menade berodde på att kvinnorna "tagit över" denna syssla och därför hade männen "tappat" denna förmåga genom tidens gång  😄  😲

Lustigt att samma sak måste ha hänt för samtliga(?) däggdjur... vadå parsimoni 😄

Det var tydligen någon man i Indien som hade lyckats klämma fram några droppar bröstmjölk så nu menade forskaren att alla män genom att öva skulle kunna börja producera bröstmjölk. 😮😱😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Och jag tycker inte att samhället ska behöva uppfostra någon.

Förhoppningsvis fungerar den hjärna man fötts med och det ska inte dröja särskilt många månader av ens liv förrän man ska kunna uppfostra sig själv.

Att inte kvinnor och män skiljer sig åt biologiskt är mest skrattretande.

😛

:musik

vet du nån som har påstått att det inte är någon biologisk skillnad mellan män å kvinnor??

Link to comment
Dela på andra sajter

musik

Det handlar väl om att diskutera jämlikhet mellan könen. Både rent biologiska och miljöfaktorer. Fiins ju så många olika typer av "riktingar" inom t ex feminismen. T ex de som tycker att samhället ska uppfostra båda könen helt lika till de som tycker att män och kvinnor inte alls skiljer sig åt biologiskt (?). Att detta har blivit så mycket i ropet nu kan delvis bero på att vissa universitetskurser MÅSTE ha en viss del genusvetenskap inlagt, t ex statskunskap där det måste finnas minst en genusinriktad bok per kurs.

hehe, vilken feministisk inriktning är det, som säger att det inte finns någon biologisk skillnad??

ja tror du fått det där om bakfoten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får nog utveckla det där lite. Jag menar självklart inte att de menar att det inte finns biologiska skillnader mellan könen såsom t ex muskelmassa och könsorgan. Däremot menar likhetsfeminister att det är miljön och inte biologiska förutsättningar som skapar skillnaderna mellan män och kvinnor. Om t ex en grupp småbarn bestående av flickor och pojkar uppfostrades helt likadant så skulle de även bli helt likadana till beteendet (nu är det ju dock i praktiken helt omöjligt att göra detta. Vad jag har förstått så menar likhetsfeminismerna vidare att de som påstår att det finns biologiska skillnader som gör att t ex pojkar leker krig och tjejer leker med dockor bara gör detta för att försöka hålla på könsroller som egentligen är socialt konstruerade (och som förtrycker kvinnorna)

Det är möjligt att jag har fått hela den här likhetsfeminismgrejen om bakfoten. I så fall får ni gärna rätta mig.

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...