Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena alla!

Va hos min far i förrgÄr och döm till min förvÄning nÀr han hade hittat ett mixerbord i grovsoprummet. Det Àr ett Allen & Heath bord av modell GL2200. Jag tog med mig bordet och testade pÄ jobbet och alla kanaler lÄter skitbra förutom en kanal som det Àr nÄgot fel pÄ. Saknar liksom all bas och eftersom jag inte Àr en fena pÄ elektronik sÄ vet jag inte vad det kan vara.

Bordet har 16 monokanaler och 2 stereokanaler (eller 4 eftersom man kan vÀlja att ha monokanalerna 15-16 som tvÄ stereokanaler), 6 Auxar, 4 Bus och tvÄ svepbara mids i en EQ-sektion som jag tycker lÄter skitbra. Synd bara att det inte har direct outs för dÄ hade jag kunnat anvÀnda det sjÀlv hemma.

Jag sjÀlv behöver ju sÄ att sÀga inte mixerbordet sÄ tÀnkte nog ta och sÀlja det.

NÄgon som vet vad man kan fÄ för det?

Eller kanske Ă€r det nĂ„n hĂ€r som behöver ett? 😳

/Micke

Redigerat av lavrell
Annons
Postat

Det dÀr skiten Àr inte vÀrt ett ruttet öre... men jag behöver ett nytt kaffebord, sÄ jag kan köpa det av dig för en tjuga.

😳

Postat (redigerat)

HÀr har du ett case till det ocksÄ:

Case

Ett icke defekt bord borde du kunna fÄ runt 10.000 för...

Har sett dem gÄ för mer Àn sÄ.

Edit - SÄg precis en annons pÄ ett likadant dÀr priset var satt till 15.000.

Redigerat av brojd
Postat (redigerat)

hahaha 😳 ni Ă€r roliga 😳

brojd, tror du att det Àr rÀtt pris ungefÀr för ett helt bord?

EDIT: eller brojd, menar inte du 32:kanalversionen?

Redigerat av lavrell
Postat

Det finns vĂ€l ingent vettig mĂ€nniska som slĂ€nger ett Allen & Heath livebord heller.. 😳 Det kan ju vara stulet och nĂ„n har fĂ„tt kalla fötter och stĂ€llt det dĂ€r i soprummet. 😳

Felet pÄ den trasiga kanalen Àr sÀkert glapp i EQ-delen eller HPF-switchen.. Ganska vanligt problem..

Postat (redigerat)
Det finns vĂ€l ingent vettig mĂ€nniska som slĂ€nger ett Allen & Heath livebord heller..  😳 Det kan ju vara stulet och nĂ„n har fĂ„tt kalla fötter och stĂ€llt det dĂ€r i soprummet. 😳

Felet pÄ den trasiga kanalen Àr sÀkert glapp i EQ-delen eller HPF-switchen.. Ganska vanligt problem..

hmmm det har jag inte tĂ€nkt pĂ„ ... ska ringa och kolla med polisen imorrn sĂ„ man inte har stöldgods hemma 😳

Redigerat av lavrell
Postat (redigerat)
hahaha  😳 ni Ă€r roliga 🙂

Ojsan.. jovisst syftade jag pĂ„ 32 kanalsversionen... 😳

Men eftersom det du hittade har hĂ€lften sĂ„ mĂ„nga kanaler vore det vĂ€l rimligt att halvera priset? 😳

Nypris pĂ„ bordet (16 kanalersvarianten) verkar ha legat mellan 22 och 24 tusen.. 🙂

Edit -> Allen & Heath GL2200 416 heter den versionen iaf.

Redigerat av brojd
Postat
hahaha  😳 ni Ă€r roliga 🙂

Ojsan.. jovisst syftade jag pĂ„ 32 kanalsversionen... 😳

Men eftersom det du hittade har hĂ€lften sĂ„ mĂ„nga kanaler vore det vĂ€l rimligt att halvera priset? 🙂

Nypris pĂ„ bordet (16 kanalersvarianten) verkar ha legat mellan 22 och 24 tusen.. 🙂

Edit -> Allen & Heath GL2200 416 heter den versionen iaf.

Och HÄR sĂ€ljs ett 12-kanal för 1699$.

Hmmm, hoppas polisen ger mig ett bra svar imorrn. Annars fÄr jag börja leta upp den eventuella Àgaren och lÀmna tillbaka det.

Man vet ju sjĂ€lv hur det Ă€r att bli av med grejer 😳

Postat
...ett Allen & Heath bord av modell GL2200. Jag tog med mig bordet och testade pÄ jobbet och alla kanaler lÄter skitbra förutom en kanal som det Àr nÄgot fel pÄ. [...] Synd bara att det inte har direct outs för dÄ hade jag kunnat anvÀnda det sjÀlv hemma.

Jobbade massor live med GL2200 för 6-8 Är sedan. Ett hlet okej bord, nÀr det funkar. Pottarna oxiderade och började knastra efter nÄgot Är.

Men Àr du sÀker pÄ att det inte Àr direktutgÄngar pÄ kanalerna? Det bord jag jobbade med hade iaf det.

Postat

Jag kikade pÄ deras hemsida och hittade endast varianten GL2400... Lite större Àn det du hittat, men det har direct outs pÄ alla utgÄngar, samt inserts pÄ alla ingÄngarna. Om du har inserts kan du ju löda insertkablar som vÀnder insertsen till utgÄngar, dÄ fungerar de precis som direct outs.

Postat
Jag kikade pÄ deras hemsida och hittade endast varianten GL2400... Lite större Àn det du hittat, men det har direct outs pÄ alla utgÄngar, samt inserts pÄ alla ingÄngarna. Om du har inserts kan du ju löda insertkablar som vÀnder insertsen till utgÄngar, dÄ fungerar de precis som direct outs.

Jo GL2400 Àr en uppdaterad version av 2200 och har dÄ direct outs som 2200 saknar.

JassÄ Àr det sÄ med kablarna?

Finns det fÀrdiga sÄna att köpa?

Det vore ju sjukt bra om sĂ„ var fallet! 🙂

Postat

Vafan. Somliga söker men finner aldrig, vissa söker inte ens och hittar massor:S

Skall hÄllakoll pÄ mitt sopprum:P

Postat (redigerat)

Det vore ju sjukt bra om sĂ„ var fallet! 🙂

Du behöver inte köpa nÄgra kablar, det Àr bara att sÀtta in vanliga telekablar

halvvÀgs sÄ har du ett par obalanserade direct-outs

insertdiagram.jpg

Lycka till!

ps. Polisen + Stöldgods = Noll Koll

//S

Redigerat av sounden
Postat

Det stÀmmer, man kan faktiskt koppla in kablarna till hÀlften och dÀrmed anvÀnda inserts som utgÄngar. Det borde lösa ditt problem lavrell! Insert Àr dock INTE att förvÀxla med Line in.

Postat

Det vore ju sjukt bra om sĂ„ var fallet! 😄

Du behöver inte köpa nÄgra kablar, det Àr bara att sÀtta in vanliga telekablar

halvvÀgs sÄ har du ett par obalanserade direct-outs

insertdiagram.jpg

Lycka till!

ps. Polisen + Stöldgods = Noll Koll

//S

Det lÄter ju som det ska funka men hur Àr det med hÄllbarheten? KÀnns ju bÀttre att be nÄgon polare löda kablar sÄ man kan trycka kablarna Ànda in och pÄ sÄ sÀtt minimera risken för glapp osv.

Eller tÀnker jag helt fel?

Postat
Det lÄter ju som det ska funka men hur Àr det med hÄllbarheten? KÀnns ju bÀttre att be nÄgon polare löda kablar sÄ man kan trycka kablarna Ànda in och pÄ sÄ sÀtt minimera risken för glapp osv.

Eller tÀnker jag helt fel?

Jo, det Àr vÀll bÀttre att köra in kontakten hela vÀgen, men har sjÀlv

kört med inserts för att plocka ut signalen. Har inte fÄtt glappkontakt nÄgongÄng.

Det beror vÀll pÄ ocksÄ om man rör myckte pÄ bordet, eller drar i kablaget.

Annars kan du köpa

Kabel Hosa insert HC-STP-201, 1m, 1 stereotele/2 monotele

kostar 75kr pÄ Jam.

vet inte om det blir myckte billigare att löda sjÀlv.

SÀg att de billigaste kontakter kostar ca 15st det blir dÄ 45kr per insert-kabel.

sen skall du ha 3-ledad audiokabel. Kanske kostar ca 10kr/m.

DÄ hamnar du pÄ en kostnad av ca 50-60kr per kabel.

SĂ„ dĂ„ kanske man övervĂ€ger att köpa kabeln fĂ€rdig Ă€ndĂ„ 😎

//S

Postat (redigerat)

Glöm denna post ... jag massuppfittade! 😛

Redigerat av lavrell
Postat

Vad sa polisen dĂ„? Inget napp dĂ€r? Du ser det som ditt nu? JĂ€vlar vilken flax. Fan att man inte har ett soprum. Grannarnas och vĂ„ra soptunnor hyser sĂ€llan nĂ„gra guldklimpar 😛

Postat
Vad sa polisen dĂ„? Inget napp dĂ€r? Du ser det som ditt nu? JĂ€vlar vilken flax. Fan att man inte har ett soprum. Grannarnas och vĂ„ra soptunnor hyser sĂ€llan nĂ„gra guldklimpar 😛

NÀe det va inget anmÀlt alls sÄ jag antar att jag kan se det som mitt nu?

Ifall nÄgon eventuellt dyker upp och vill ha det tillbaka sÄ lÀmnar jag sjÀlvklart det ifrÄn mig mot en bra beskrivning (serienummer osv)

Postat

NÀe det va inget anmÀlt alls sÄ jag antar att jag kan se det som mitt nu?

Ifall nÄgon eventuellt dyker upp och vill ha det tillbaka sÄ lÀmnar jag sjÀlvklart det ifrÄn mig mot en bra beskrivning (serienummer osv)

grattis!! jag hittade en mixer i slutet av nittiotalet 😆 vi tog över en replokal o dĂ„ hade bandet som var dĂ€r tidigare lĂ€mnat efter sig en elorgel (bontempi!! 😆 ) o en yamaha mc802mixer. sĂ„ den har anvĂ€nts till inspelningar me bandare! 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.