Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

I samband med köp av nytt ljudkort tänkte jag investera i en trevlig mikrofon att spela in sång samt akustisk- och elektrisk gitarr med i min lägenhet.

Just nu har jag någon dynamisk Sennheiserhistoria kallad MD46 som jag fick av en lärare i plugget när de hade rensning och den är väl kanske inte det roligaste jag varit med om. Helt OK för sång till hobbyinspelningar, men den är så dynamisk att man kan inte spela in akustisk gitarr till exempel.

Nåväl, jag har läst lite här på forumet och förstår att AKGs Hamburg och Vienna är trevliga saker. Priset har jag inte uppfattat.

Jag har själv testat TSM MT87 och den är väl okej - inte inspirerande direkt, men trevlig för priset.

TSM MT47 däremot verkar lite roligare. Någon som har en recension?

Röde NT1A - är den något att hänga i julgranen? Jag har för mig att de är skitbra?

Jag har en budget på cirka 2000 kronor och förväntar mig inte hitta en svinbra mick för de pengarna. Men något som låter varmt, utan att vara för basigt, som inte har någon hängmattekurva och för den delen inte är nasal/telefonaktig, för sång och gitarr hade varit kul att hitta.

Vill ni hjälpa mig?

Annons
Postat

För 2 papp ska du väl hitta en bra mik. Vienna och Hamburg kostar väl t ex två lakan om jag inte minns fel. Det finns rätt mycket i det prisläget idag, om jag hajjar trenderna rätt.

Claes dyker snart upp i tråden och rekommenderar sin testsite :rolleyes: ...

Glöm inte att tänka på mikförstärkaren oxå.

Själv har jag en MXL V67G, en mik i 1000-kronorsklassen. helt ok och framförallt grön.

tjong

Postat
För 2 papp ska du väl hitta en bra mik. Vienna och Hamburg kostar väl t ex två lakan om jag inte minns fel. Det finns rätt mycket i det prisläget idag, om jag hajjar trenderna rätt.

Claes dyker snart upp i tråden och rekommenderar sin testsite 😛 ...

Glöm inte att tänka på mikförstärkaren oxå.

Själv har jag en MXL V67G, en mik i 1000-kronorsklassen. helt ok och framförallt grön.

tjong

Varför tror du att jag dyker upp...? 😱🙂

Nåja - på min testsite hittar du smakprov på hur nästan 100 olika mikrofoner kan låta. Hämta lite ljudfiler därifrån, så kan du jämföra med den modellen du redan har (som ju också finns med där 🙂 ).

Studio Projects B1 är min favorit i lägsta prisklassen. B3 är samma mic, men med valbar upptagningskarakteristik.

Oktava MK319 är en mycket trevlig modell som har en annan färgning än de kinesiska micarna.

Röde brukar som regel ha en överdriven diskant, tycker jag.

Av ADK Vienna och Hamburg, föredrar jag Hamburg.

Som Vallhagen sade, så tänk på att kondensatormicarna kräver en micpreamp med 48V fantommatning...

Postat

Vill bara flika in att man visst kan spela in gitarr med dynamisk mik, även om standardtekniken är kondensator. Med en budget på 2000 kr skulle jag rekommendera StudioProjects B3 (list 1695:-) eller ADK Hamburg (list 1995:-). B3 är lite mer linjär och tråkig, vilket å andra sidan ger ett brett användingsområde. Hamburg är lite mer personlig utan att vara överdrivet färgad, men om du spelar in typ fyra spår och bara använder den miken kan färgningen bli för mycket av det goda – villket är en bra anledning att ha lite fler mikar i arsenalen.

Ytterligare ett alternativ är ett stereopar LineAudio CM3, vilket det nog inte kräver alltför stor övertalningsförmåga för att få din favorithandlare att släppa för 2000 kr.

Men som sagt kräver alla dessa mikar 48V fantommatning (strömförsörjning genom mikrofonkabeln). Har du en preamp som klarar det?

Hälsningar

/Henrik

Postat

Strömförsörjning tänkte jag att mitt kommande ljudkort skulle fixa (antingen ett Presonus Inspire eller Firebox).

Jag ska kolla in din sajt, Claes och jag ska även sticka till min musikhandlare och be att få låna några för att testa.

Postat

Jag röstar för en Studio Projects B1! Köp sedan till någon enkel preamp på det där. Kankse en rör-Presonus? Blir 2000 tillsammans. Grymt bra för dom pengarna!

Postat
Jag röstar för en Studio Projects B1! Köp sedan till någon enkel preamp på det där. Kankse en rör-Presonus? Blir 2000 tillsammans. Grymt bra för dom pengarna!

Ska tänka på saken!

Köpte inte jag en gitarr av dig för typ ett år sen? En Guild Starfire?

Om inte, visst brukade du medverka på Planket förr?

Postat

Ska tänka på saken!

Köpte inte jag en gitarr av dig för typ ett år sen? En Guild Starfire?

Om inte, visst brukade du medverka på Planket förr?

jag har inte haft en guild starfire. men jo det är samma person som finns på planket

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.