Giannis Postat 18 juli 2006 Dela Postat 18 juli 2006 Jag funderar på att köpa ett par Genelec 8040-monitorer. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa eller någon som eventuellt rekommenderar någon annan monitor. Jag har lyssnat på Genelecs monitorer i studiosamanhang och jag måste säga att det jag hör låter bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 18 juli 2006 Dela Postat 18 juli 2006 dom l[ter skitbra f;r att vara s[ sm[. tycker iaf jag. det 'r ju bara att g[ till n'rmsta aff'r o lyssna!!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Giannis Postat 18 juli 2006 Trådstartare Dela Postat 18 juli 2006 Jag tycker också att dom låter kanon, har som sagt redan lyssnat på dom i en studio. 14000 kr cirka skulle dom gå på vilket jag tycker verkar vara ett rimligt pris (från Thomann). Någon som har tips om andra bra monitorer i den prisklassen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 18 juli 2006 Dela Postat 18 juli 2006 Jag tycker också att dom låter kanon, har som sagt redan lyssnat på dom i en studio. 14000 kr cirka skulle dom gå på vilket jag tycker verkar vara ett rimligt pris (från Thomann). Någon som har tips om andra bra monitorer i den prisklassen? genelec 1031 låter ju kanooooon o dom får man väl tag på runt 12tusen!! jag hade nog köpt 1031orna, för jag är lite konventionell när det gäller monitorer o så. men jag har inte lyssnat mer på 8040 o likn. modeller så mycket mer än att jag vet att dom låter skitbra!! o för den slanten har du ju monitorer som räcker o blir över ett tag framöver..!!! 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 18 juli 2006 Dela Postat 18 juli 2006 Köp! Genelec är det bästa jag lyssnat på i monitorväg (8020, 8040, 1031 osv) och kan bara tala bra om dessa. Om man tex gör hip-hop och dance så kan jag även rekomendera Mackie 824:er som har en grym basåtergivning och går lite lägre än Genelecs 8040 som du har visat intresse för. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Giannis Postat 18 juli 2006 Trådstartare Dela Postat 18 juli 2006 Tackar! Ska kolla på monitorerna ni nämner. Genelec dock... gillar dom på något vis... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mornel Postat 18 juli 2006 Dela Postat 18 juli 2006 Har bara lyssnat på 8030A som jag tycker låter fantastiskt. Inte riktigt lika tydliga i mellanregistret som NHT Pro-monitorerna jag har lånat till mig nu, men väldigt mycket tightare botten och en aning mer brillians i toppen. Genelec är ju typ studiostandard så det blir väl aldrig fel med ett par 8040 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 18 juli 2006 Dela Postat 18 juli 2006 Genelec har inte varit några favoriter för min del, eftersom jag har upplevt dem som smickrande i stället för ärliga - men jag har hört från olika håll, att 8000-serien ska ha blivit betydligt bättre. Har dock inte hunnit lyssna på några sådana ännu... 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 19 juli 2007 Dela Postat 19 juli 2007 Genelec har inte varit några favoriter för min del, eftersom jag har upplevt dem som smickrande i stället för ärliga - men jag har hört från olika håll, att 8000-serien ska ha blivit betydligt bättre. Har dock inte hunnit lyssna på några sådana ännu... 😉 Håller med dig Claes att de gamla Genelecmodellerna har varit smickrande för musiken, då ofta när det gäller låga mellanregistret tycker jag, men jag har ett par 8030A nu och måste säga att jag känner mig trygg med mixen jag gör i dom. De har blivit mycket bättre! Behöver oftast inte referenslyssna längre förutom när det gäller frekvenser från 80hz och neråt. Men det ska jag fixa med en Genelec subbas senare 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.