Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena! :rolleyes:

Som rubriken lyder så behöver jag ett bra externt ljudkort!

Ska bara spela in sång och kanske nån gitarr.

Kommer spela in med en SP B3 mick och SP VT1 Preamp(stavning?).

Ge mig exempel!

//Twist

Annons
Postat

Picazzo, dom där ljudkorten är dock alldeles för dyra för mig!

Prisklass runt 3000!

Är det där M-audio ljudkortet bra som Mindwrap rekommenderade?

stupelfrasse (oregistrerad)
Postat

M-audio Firewire 410 är ett hett tips!!!

Postat

Tackar!

Har kompleterat min lista nu!

Inköpslista:

M-Audio Firewire 410 ljudkort 2795 kr

StudioProjects TB1 Mickrofon 2595 kr

StudioProjects VTB1 Preamp 1295 kr

StudioProjects SPSK-B Mickhållare 199 kr

StudioProjects SP-MPF Puffskydd(Metall) 299 kr

= ca. 5000 kr

+Mickstativ

*Vad säger ni? Är det ett bra paket?

Postat

Elastisk upphängning ingår till alla Studio Projects-mikrofonerna numera, så SPSK-B kan du stryka.

Snåla inte in på stativet. Billiga stativ är ofta lite rangliga redan från början - och blir sedan bara sämre. Efter ett par månader, så blir det i princip omöjligt att få bommen att stanna uppe - och andra "kul" effekter. Lämpligt prisläge för ett micstativ, är någonstans runt 500:- (listpriset alltså...). K&M och Quiklok är bra märken när det gäller stativ.

När det gäller mikrofoner, så hämta gärna ljudexempel på de micar som är aktuella val, på min testsite - så kan du lyssna och jämföra skillnaderna - och se vilken du gillar bäst.

Personligen var jag inte så glad för TB1, men det är ju en smaksak...

Postat

Okej! Men på sidan jag ska beställa ifrån, verkar det som man måste beställa mickhängaren i alla fall. Ska köpa från e-music.se.

Är C1an ett bättre förslag då Claes?

Postat
Okej! Men på sidan jag ska beställa ifrån, verkar det som man måste beställa mickhängaren i alla fall. Ska köpa från e-music.se.

Är C1an ett bättre förslag då Claes?

Som sagt, elastisk upphängning ingår till alla Studio Projects-micarna numera, så det behövs inte. :rolleyes:

C1 tycker jag har en för kraftig diskanthöjning. Då är B1 (eller B3, som vi diskuterade via PM), betydligt trevligare, tycker jag.

Postat

Okej vad bra:) Orkar ju inte punga upp några extra pengar för frakt om den inte kommer med!

Jag har varit på din hemsida och måste säga att jag gillar c1an mer än b1an!

Tycker att b1an skär sig på höga toner.. kanske har fel..

Postat
Okej vad bra:) Orkar ju inte punga upp några extra pengar för frakt om den inte kommer med!

Jag har varit på din hemsida och måste säga att jag gillar c1an mer än b1an!

Tycker att b1an skär sig på höga toner.. kanske har fel..

Som jag sade tidigare, så är det en smaksak vilket man gillar bäst... 😳

C1 kan kännas kul eftersom den ger ett diskantrikt ljud som kan uppfattas som extra klart - men jag misstänker att du efter en tid med den, kommer att älska bandmikrofoner i stället... 😆

Med en C1 ska du kanske gå tillbaks till funderingarna på en Joemeek SixQ... Jag tror att den kan passa bättre än VTB-1, eftersom det lätt kan bli en stickighet i ljudet med rörinblandningen tillsammans med den diskantrika C1:an...

B1 (och B3) är mer neutral och kan lätt upplevas som "tråkig" på grund av det - men i det långa loppet är det egentligen lättare att jobba med en sådan mic...

Postat

Skit att C1an inte ska funka med vtb1 preampen nu då!

Har inte pengarna till en sixQ har jag märkt nu.

Funkar ThreeQ istället för sixQ?

Postat

Blir ett Terratec Phase X24 FW istället för M-Audio!

Klokt val? Vilken är den billigaste sidan att köpa Terratec Phase X24 FW ifrån?

Postat

Du måste inte köpa en separat preamp från start när du köper ett ljudkort med inbyggda. Jag har en Presonus Firebox och tycker att preampsen är klart ok. Spara då hellre den slanten och köp ett par monitorer när du får råd. Mycket viktigare med bra lyssning för slutresultatet.

Postat
Så terratec har en helt ok preamp i sig då?

Ingen aning, har inte testat den men förmodligen. Preampsen i min Firebox (listpris 3495:-) duger gott och väl iaf.

Postat (redigerat)
omixad*

Omixad vet jag inte men jag har en omixad liten snutt som jag spelade in genom en Vox Tonelab SE direkt in i preamp 1:

Du kan alltid köpa till en preamp vid ett senare tillfälle, monitorer är mycket viktigare.

Redigerat av Phobos

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.