Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag tycker att det var rätt gulligt av någon att säga att ett behringerbord (inget ont mot dom inte) skulle matcha sig mot "Riktiga" bord.. Ungefär som om om en 12-åring skulle ställa upp med sin 16" cykel i Tour de France med tron att kunna vinna.. Det är entreprenörsskap det .. Sånt gillar jag :rolleyes:

Annons
Postat (redigerat)
audiofilbullshit är när audiofiler köper högtalarkabel för 200kr/m

Korrigering: 200€.

Eller var du sarkastisk?

jag böjer mig för expertisen. har ingen koll på högtalarkablar, men vanlig jordad kulo får man tio meter för en hundralapp på clasohlson.

ja, om man behöver något extra uttag alltså.

Redigerat av Itzhak
Postat

Det var hemskt, vilka mesproppar ni är idag. RIKTIG audiofil-högtalarkabel, kostar ju 12800:- för ett par 3m-kablar: http://www.svalander.se/furutech/skabel.htm - och det lär knappast finnas någon som hör skillnad mellan dem och vanlig lampsladd för ett par tior, men audiofiler verkar vara ett släkte som vill bli lurade... :rolleyes:

Postat

Jösses.. Man är tydligen i fel bransch! :rolleyes: Men rent audiofilmässigt kan jag säga följande.. Ju mer kardeler och ju grövre kabel dess bättre.. Och ju billgare ju bättre.. 😎

Fast det är kanske där jag tänker fel rent audiofilmässigt? Ju dyrare ju bättre kanske det ska vara :rolleyes: Hmmm???

Postat

Ok guys, här är min teori om hur det ligger till... :rolleyes:

En billig pre-amp (typ Behringer UB802):

- har en spikrak frekvenskurva

- har låg distorsion

- tål inte överstyrning

- låter tråkigt, dött, platt, färglöst

En dyr pre-amp:

- kan ha en justerad frekvenskurva

- tillför övertoner

- tål övertyrning (distar snyggt)

- låter skimrande, gnistrande, maffigt etc

Vad är bra och vad är dåligt? Det beror ju på vad man vill uppnå. Jag tycker det är viktigt att man försöker förstå vad som ligger bakom.

Postat (redigerat)

Hej Johan, tror att du ville veta om det blir bättre ljud med en micpreamp.

Har själv en B1:a och körde den via ett Soundcraft Spirit Notepad mixerbord för att fantommatningen i mitt ljudkort bara är 12v. Mixern fick bra kritik hos "Sound on sound" Review så vad jag förstår är det en prisvärd mixer för de pengar jag köpte den för. Tycker att den låter bra också.

Köpte sedan Studio Projects VTB-1 (micpreamp) och kör B1:an via den och tycker att det låter bättre. Tjejen som sjunger i bandet tyckte med förtjusning samma sak. Så det var väl investerade pengar. Fick dessutom lite mer kontroll över insignalen till ljudkortet än vad jag hade med mixern. Känns helt enkelt bättre. Kan dessutom färga ljudet via rör som finns i VTB-1:an om jag känner för det, vilket ju kan vara kul.

Vad gäller DI så vet jag inte, men antar att det blir nog samma sak där.

Hursomhelst så tror jag inte du ångrar dig om du gör som jag gjorde, köp en hörlursförstärkare också så blir det ännu roligare.

Diskussionen om grejor för 20.000 är bättre än för 2.000 överlåter jag åt dom som tror sig veta. Har ändå inte vare sig råd att köpa prylarna eller möjlighet att anpassa inspelningslokalen (min bostad) så att de kommer till sin rätt.

Redigerat av berch
Postat (redigerat)
Ok guys, här är min teori om hur det ligger till... 😱

En billig pre-amp (typ Behringer UB802):

- har en spikrak frekvenskurva

- har låg distorsion

- tål inte överstyrning

- låter tråkigt, dött, platt, färglöst

Det är absolut ingen regel att billiga prylar har en rak frekvensgång. Den kan vara hur krokig som helst. De har också som regel högre brusnivå, sämre dynamik och högre distorsion än de vars konstruktion tillåts kosta mer.

Bättre prylar har lägre distorsion (du vet väl också att det finns olika typer av distorsion också - inte bara den överstyrningsdistorsion som du hör fräsa till om du matar in för hög signal till en ingång...? ).

Inga transistorsteg tål överstyrning - gäller dåligt som bra, dyrt som billigt.

Sista punkten kan jag hålla med om; att det låter platt och dött jämfört med bättre preamps.

En dyr pre-amp:

- kan ha en justerad frekvenskurva

- tillför övertoner

- tål övertyrning (distar snyggt)

- låter skimrande, gnistrande, maffigt etc

Kan också vara helt rak, med extremt låg distorsion, lågt brus, bra faslinearitet etc.

Det är bara rörpreamps som tillför övertoner. Transistorpreamps gör inte det.

Åter igen ger ett rörsteg en distorsion som brukar upplevas behaglig, när det överstyrs lagom mycket. En transistorpreamp låter inte kul vid överstyrning.

Hur det låter beror på hur preampen är konstruerad att låta. Vissa tillför som sagt något som de flesta uppfattar som behagliga övertoner vid överstyrning. Vissa färgar ljudet på annat sätt som låter intressant, medan vissa är gjorda för att ge en så exakt återgivning av originalsignalen som möjligt. Det är inte bara rör som tillför "värme" (marknadsförarnas buzzword #1)... Ska kanske också passa på att nämna att det förekommer rörpreamps som är transparenta (i högre prislägen), så en rörkonstruktion innebär inte alltid att man får den typiska, kraftiga rörfärgningen...

Vad är bra och vad är dåligt? Det beror ju på vad man vill uppnå. Jag tycker det är viktigt att man försöker förstå vad som ligger bakom.

Kunde knappt ha sagt det bättre själv. 🙂

Redigerat av Claes
Postat

Transistorpreamps kan visst tillföra övertoner, även om det inte är själva transistorn som gör det: Är den trafobalanserad kan trafon tillföra distorsion. Ofta ligger det som folk kallar "mysig rörvärme" i transformatorn. Tydligt exempel är alla Neve-inspirerade preamps som aldrig har rör men som (om konstruktionen gör det den avser) ger en skön saftig mättnad i ljudet som är mycket svår att få fram på något annat sätt.

Ville bara besserwissra lite...som alltid.

För övrigt är det helt tydligt att "c2k6" är ett helt vanligt troll som inte har blekaste aning om vad han snackar om. Livet är för kort, Claes och ni andra...bästa sättet är bara att tiga ihjäl sådana här puckon.

Hälsningar

/Henrik

Postat
Transistorpreamps kan visst tillföra övertoner, även om det inte är själva transistorn som gör det: Är den trafobalanserad kan trafon tillföra distorsion. Ofta ligger det som folk kallar "mysig rörvärme" i transformatorn. Tydligt exempel är alla Neve-inspirerade preamps som aldrig har rör men som (om konstruktionen gör det den avser) ger en skön saftig mättnad i ljudet som är mycket svår att få fram på något annat sätt.

Ville bara besserwissra lite...som alltid.

😆 Du har förstås helt rätt. Missade lite detaljer där... 😳

För övrigt är det helt tydligt att "c2k6" är ett helt vanligt troll som inte har blekaste aning om vad han snackar om. Livet är för kort, Claes och ni andra...bästa sättet är bara att tiga ihjäl sådana här puckon.

Hälsningar

/Henrik

Problemet är att andra nybörjare som inte ser felaktiga påståenden bemötas, kan tro att det är sant, så man kan inte tiga ihjäl det...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.