Jump to content
Annons

MIDI-importering i Reason

Atlantisian (oregistrerad)

Recommended Posts

Jag komponerar mina låtar i MIDI, tycker det är bekvämast så, men nu har jag skaffat Reason och tycker Redrum är en mycket bra plugin, har köpt ett riktigt vasst trumset till det. Men jag har ännu inte lyckats fundera ut hur man imporerar trum-tracksen från en MIDI-låt på korrekt sätt. Mest tänker jag på tempo-ändringar i låten, dom försvinner ju verkar det som, och sen hamnar inte dom olika trummorna på rätt plats heller så man måste hålla på och ändra platserna i redrum och detta är ganska omständigt. Nån som kan hjälpa?

Dela på andra sajter

Annons

Reason har inte stöd för tempoändringar, därför försvinner dessa.

Jag föreslår att du stoppar in dina trumsamplingar i NNXT istället. Då kan du ha flera olika anslagsnivåer och välja vilka trummor som ska styras av vilka noter. Kolla upp vilka noter ditt MIDI-trumset sänder och gör en NNXT-template med baskagge, virvel, hihat etc på rätt ställen, sen blir det enkelt att byta ut ljuden i efterhand när du spelat in dina komp.

Om jag inte minns helt fel så finns det något General Midi-presetkit i Soundbanken. Eller så är det bara i Reason Drum Kits det gör det. Har tyvärr inte möjlighet att kika efter just nu.

Dela på andra sajter

Jag komponerar mina låtar i MIDI, tycker det är bekvämast så, men nu har jag skaffat Reason och tycker Redrum är en mycket bra plugin, har köpt ett riktigt vasst trumset till det. Men jag har ännu inte lyckats fundera ut hur man imporerar trum-tracksen från en MIDI-låt på korrekt sätt. Mest tänker jag på tempo-ändringar i låten, dom försvinner ju verkar det som, och sen hamnar inte dom olika trummorna på rätt plats heller så man måste hålla på och ändra platserna i redrum och detta är ganska omständigt. Nån som kan hjälpa?

när jag använder trummor från midi filer importerar jag i projektfönstret o sen tycker jag inte om det editerar jag det o lägger in andra hits o beats i det. jag använder minst 4 kanaler redrum!

Dela på andra sajter

aj då... det var olyckligt. Jag kör väldigt ofta med det så jag vet inte hur jag ska göra nu 😛 känner ni till nåt liknande program som har stöd för det då? tack för hjälpen med det andra dock, ska kolla in det.

Redigerat av Atlantisian
Dela på andra sajter

aj då... det var olyckligt. Jag kör väldigt ofta med det så jag vet inte hur jag ska göra nu 😆 känner ni till nåt liknande program som har stöd för det då? tack för hjälpen med det andra dock, ska kolla in det.

Du kan alltid rewira Reason till en annan host där du kör tempotrack. Men det blir ju lite märkligt att rulla typ cubase bara för att få tempoändringarna rätt.

Dela på andra sajter

kanske skulle importera trumtracksen direkt in i cubase istället och arbeta där. Är det lätt att göra det där måntro?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.