Jump to content
Annons

Garderober bakanför

Desecrated

Recommended Posts

Hej jag har inte inspelningsstudio men jag jobbar med musik och tänkte få lite bättre ljud i rummet.

Problemmet är att jag har 4 garderober bakanför mig och kan alltså inte sätta upp dämpning/diffus där bakom.

Men då kom jag på att varför inte skruva av dörrarna på garderoberna, borde inte det duga som lite dämpning, är ju rätt mycket tyg i dom ?

Dela på andra sajter

Annons

det var det första jag tänkte på när ditt inlägg lästes!!!

off topic: förresten "bakanför"????

😄😆😄

on topic: jag tror det kan funka ganska bra. varför inte pröva. så übersvårt är det inte att sätta fast dom igen!!

good luck!

J

Dela på andra sajter

Du använder ett uttryck som jag aldrig hört förut... Bakanför? 😆

Men det måste ju vara bakom du menar... 😄

Klassiskt sätt att absorbera en lokal är att göra det på den väggen du har bakom din lyssning...

Garderoberna kan du ju använda genom att ställa micken framför vid inspelning och sjunga rätt in i textilierna...

Redigerat av Lilleman
Dela på andra sajter

"Bakanför" har jag hört sägas många gånger i Sveriges norraste delar 😲

Du menar alltså de bakanföraste delarna av vårt långa land? 😕😲

Dela på andra sajter

för att hålla sig till ämnet; varför vill du ha en "dead end" bak i rummet??? du tänker bakvänt här tycker jag. dämpning fram, diffusering bak är receptet.

Du kan ju sätta diffusorer på dörrarna kanske?

a

😉

Dela på andra sajter

för att hålla sig till ämnet; varför vill du ha en "dead end" bak i rummet??? du tänker bakvänt här tycker jag. dämpning fram, diffusering bak är receptet.

a

🙂

Ord.

Själv har jag en fönstervägg bakom mig... Kanske ska sätta diffusorer på fönstren? 😲

🙂

Dela på andra sajter

a

😲

Var den döda respektive levande zonen skall befinna sig kan i och för sig debatteras. Om man till exempel sitter med inbyggda monitorer (soffit mount) så är det inte alls säkert att den döda zonen skall vara i framför mixern. Men det är ju modernt just nu....

Men vi verkar närmast snacka om ett sovrum med garderober nu och all dämpning som kan bringa ordning på bas och studsande ekon måste ses som en förbättring. Eller? Öppna garderoberna på vid gavel och bli av med en massa bas (och en hemskt massa diskant också). Sedan skulle jag nog lik förbannat sätta en del absorberande material framför mixpositionen och bakom högtalarna...

Enklaste testet är faktiskt att sätta en gammal madrass bakom monitorerna och framför mixpositionen och sedan öppna och stänga garderoberna. Blir det bättre eller sämre? Är det bättre med bara en garderob öppen eller med två? Om jag tillfälligt limmar en massa mjölkkartonger på en skiva och ställer mot dörren, blir det bättre eller sämre? (diffusorer model idiotbilligt och i längden kass, men ändå) Våga prova saker som inte kostar något och köp dyrare saker sen.

(Ibland när det blir sent tror jag inte jag är riktigt klok! )

Dela på andra sajter

Jo, jag förutsatte att han inte hade soffit mountade monitorer med tanke på att han hade garderober i kontrollrummet isåfall 😆

Men visst jag håller med, på sätt och vis, personligen gillar jag dämpat fram diffuserat bak även om man inte soffitmountar.. bättre då att dämpa bakom monitorerna.

Skönt att se någon riktigt seriös här (Lee).

a

😳

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.