KingKongo Postat 17 juli 2006 Postat 17 juli 2006 (redigerat) Hej. Vi spelade in den här låten härom dagen. Jag har försökt mixa den men känns som om man tappar lyssningsförmågan efter x antal lyssningar. Det vore intressant med lite mer objektiv kritik. Alla åsikter är välkomna - dissningar, spott o spe, tips eller trix. Mvh Johan/ People Say * LÅTNAMN: Brand New Day * ARTIST/GRUPP: People Say * GENRE: Pop * LÅTLÄNGD: 3:54 * KOMPOSITÖR: Anders Eriksson och People Say * PRODUCENT: People Say * EV. MEDVERKANDE: People Say och Return of Music * INSPELNINGSÅR: 2006 * FORMAT: mp3 * STORLEK: 5,36 MB * STATUS: Demo som kanske behöver mixas/ mastras Brand_New_Day.mp3 Redigerat 17 juli 2006 av KingKongo
conanbarberaren Postat 17 juli 2006 Postat 17 juli 2006 Har egentligen inte så mycket att säga förutom att det känns snyggt. Påminner om ryan adams eller kanske josh ritter. Nice!
KingKongo Postat 17 juli 2006 Trådstartare Postat 17 juli 2006 Tack för dom fina orden, får lov o kolla upp referenserna då kanske..
tbruce Postat 17 juli 2006 Postat 17 juli 2006 (redigerat) Inspelningen känns väldigt lofi, men eftersom det är en demo tror jag inte det gör så mycket. Väldigt mysigt, gillar trots att det kanske inte är min genre. Bra sång, snyggt spel, asfint arr och välskriven låt. Bra helt enkelt. 😄 Men som sagt, inspelning och mix behöver en hel del jobb om det ska kännas "färdigt", men om det inte är mer än en demo så duger det nog fint. EDIT: Skumt litet fel. 2: ...och ett till. 😉 Värst vad slarvig jag var. Redigerat 17 juli 2006 av tbruce
KingKongo Postat 17 juli 2006 Trådstartare Postat 17 juli 2006 Tack tbruce, det va snällt sagt. Du har inga konkreta mixtips sådär måntro om man vill ha warm'n'fat sound istället för lo-fi. (Jag inbillar mig att låten låter sämre pga formatet mp3 oxå)
VacUm Postat 17 juli 2006 Postat 17 juli 2006 Snyggt! Skär med EQ mellan 400-1200 hz nånstans så får du automatiskt fram lite mer värme. Det är nog trummorna och den akustiska gitarren som gör att det låter lite kallt om allting. Vad har du för mikrofoner på trummorna och hur är dom mickade? Virveln skulle nog mått bra av av en ganska närplacerad stormembranare faktiskt. Alternativt att ni mickar både över- och undersidan med två SM57. Problematiken ligger nog i hur rummet ni spelat in i låter, och om det inte går att fixa akustiken där så är det enklaste sättet att närmicka så mycket så möjligt istället.
KingKongo Postat 17 juli 2006 Trådstartare Postat 17 juli 2006 Mmm det var mig ett skarpt öra. Trummorna är inspelade med Behringer B5 stereomatchat överhäng. Övriga trummor är jjlabs budgetmicar. Vi gjorde trummorna separat och flyttade sedan projektet till en annan lokal för övriga pålägg. Personligen tycker jag att det är sjukt svårt att shejpa bra trumsound - tack för tipset. Johan
Tokai Postat 17 juli 2006 Postat 17 juli 2006 Coolt tycker jag. Bra sång. Kunde kanska ha hört plockgitarren lite högre. Kören är också svag i volym. Låter skönt gammaldags. Sången har vissa likheter med Buddy Holly, framför allt i vibratot (kanske också i själva soundet) Var det kanske tanken att få den här 50-tals feelingen?
Linkowich Postat 17 juli 2006 Postat 17 juli 2006 Hej! Gillar låten och framförandet, men det är svårt att säga nåt om mixen eftersom det är en grymt hårt komprimerad mp3:a (56kbps, 22khz). Har du lust att lägga upp en lite snällare mp3:a? /Link 😛
KingKongo Postat 17 juli 2006 Trådstartare Postat 17 juli 2006 Tack för åsikterna. Nu ligger det en snällare mp3a uppe istället. Ett problem som vi har är att vi har svårt att hålla en linje i produktionen, hoppen mellan de olika genres blir tvära. Att det lät 50-tal var en ny åsikt och buddy Holly har heller aldrig tidigare varit uppe i sammanhanget. Personligen tycker jag att det låter som popig country. /Johan
Tokai Postat 17 juli 2006 Postat 17 juli 2006 Att det lät 50-tal var en ny åsikt och buddy Holly har heller aldrig tidigare varit uppe i sammanhanget. Personligen tycker jag att det låter som popig country. Det har alltså aldrig varit uppe i sammanhanget? Ta det som en komplimang åtminstonde!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.