Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

LÅTNAMN: -

ARTIST/GRUPP: STIIG

GENRE: Folktronica

LÅTLÄNGD: ca 3.30

KOMPOSITÖR: ich

PRODUCENT: ich

EV. MEDVERKANDE: -

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: ca 4 Mb

STATUS: första utkast

Har varit utan min kära dator ett tag men har nu äntligen återförenats och ville fira det med en ny komposition. All kritik är välkommen. Vill ha mycket tips och råd. Vad är bra, vad är dåligt, behövs det läggas till något?

edit: Har uppdaterat låten ordentligt, vad sägs?

Tack på förhand

//Adde

jod_andra.mp3

Redigerat av conanbarberaren
Annons
Postat

Det var ju ball. Jag vill dock ha rösten närmare o torrare i mixen, lyssnar dock på kassa högtalare, kanske en deesser på sången...? Men annars bra jobbat.

Postat

Rätt mycket falska gitarrer. Så känns det som det är rätt mycket som bråkar i mitten om samma plats i mixen. Testa skära bort lite från olika ljud för att lämna plats. Men framför allt falska gitarrer som är rätt jobbiga.

Postat

Detta var "ovanligt" men inte heller dåligt, skumma vibbar. Vet inte om jag gillar det eller om jag gillar att det är anurlunda:P Men snyggt jobbat iaf!

Postat
Rätt mycket falska gitarrer. Så känns det som det är rätt mycket som bråkar i mitten om samma plats i mixen. Testa skära bort lite från olika ljud för att lämna plats. Men framför allt falska gitarrer som är rätt jobbiga.

Oh shit, falska gitarrer. Det var ju inte bra. Hmm tyckte jag stämde guran rätt noga precis innan jag spelade in men det måste ju definitivt kollas upp. Tack för lyssningen!

mjaco0 (oregistrerad)
Postat

"Knarret" är rätt coolt, men jag skulle vilja ha det lite längre bak, på en mer undanskymd plats i ljud bilden. Det blir lite påträngande som det är nu. 😱

Men om det är där för att du vill reta mig som lyssnare skall du ha kvar det! 🙂

Gitarrerna som sagt.

Postat

Jag kan leva med att gitarrerna är lite falska - om det är en del av knäpp-effekten. Däremot känns de inte så värst bra inspelade (taskig uppmickning?). Känns lite burkiga och en odefinierade, flyter liksom ihop till ett jox. Jag gillar rockstuket på trummorna i refrängen - känns lite Meat Puppets.

Låten är lite schitzo... Det bästa tycker jag är "knarret" - för min del får du gärna renodla med det som grund. Ännu mer electronica så är jag glad :rolleyes:

Postat

Jag vet inte om ni valt bort basen eller om den inte hörs. Hade nog velat höra en.

Borde ha kanske varit mer "utflippade" ljud, mer tronic men även mer folk. Tycker inte att mixen funkar riktigt. Det borde ha blandat sig bättre.

Sen är sången lite långt borta. Synd för det är nice melodi.

Postat

Jag tycker låtmaterialet och arrangemanget är jättebra. Tycker däremot att du kan jobba mer med mixen och ljudproduktionen. Gitarren (ackustisk) har alldeles för mycket "burk", sången lika så. Sen kan jag tycka att det är för lite kontrast, det blir ett jytter av instrument liksom...

Men låten är bra, så med lite EQ pil och bättre mixl så blir den kanon!

Postat (redigerat)

Jag tackar ödmjukast för alla tips. Är så dålig på att mixa så ni anar inte hur mycket jag uppskattar det här forumet. Har gjort om mycket nu och tycker själv att det blivit betydligt bättre. Har försökt ändra på det som påpekats och även lagt till lite andra ljud. Nu återstår att se vad ni tycker? Tack alla på förhand!

MVH

Adde

Redigerat av conanbarberaren
Postat

riktigt skön melodi :rolleyes:

Tycker det saknas en bas...

och så knarret, tycker ljudbilden blir lite skev, kan du inte ha något som väger upp på andra sidan så att säga? Det finns något annat knarr men det ligger ju mer centralt, kanske räcker att flytta ut det lite. Det var ju ett jävla tjat om knarret :rolleyes: .

Gillar arret i övrigt.

Postat

haha bara att tjata på om knarret. Kul att det verkar funka iallafall. Jo jag kanske kan jämna ut med nåt annat knarr på andra sidan. Får vara försiktig så att det inte blir förmycket bara.. tack för kommentaren

• 3 månader senare...
Postat
Jag vet inte om ni valt bort basen eller om den inte hörs. Hade nog velat höra en.

Borde ha kanske varit mer "utflippade" ljud, mer tronic men även mer folk. Tycker inte att mixen funkar riktigt. Det borde ha blandat sig bättre.

Sen är sången lite långt borta. Synd för det är nice melodi.

Ok, nu har jag dammat av denna rackare och gjort om den igen. Bas har kommit till, har bytt ut en del ljud mot lite mer skumma saker. Knarret har lagst längre bak, sången har kommit närmre och är mindre burkig. Och vad har då detta resulterat i? Funkar mixen eller är det för mycket??

Postat

Kanske sänka nivån på knarret aningens.. kommer ju inte ihåg hur det var förut 🙂. I vilket fall ger det låten en mysig atmosfär... eller hur man nu säger.

Varför vill du ha knarret rakt igenom hela låten? Du kanske skulle skippa det helt 1.22 till 1.52 och på det andra stället, karaktären på trummorna ändras där och funkar inte lika bra ihop då. Samt kan det ge mer dynamik att inte ha det rakt igenom.

SS-en och ch-en etc är knivskarpa i mina lurar.

Snygg stråkfigur i början, är själv lite förtjust i sådant och du gör ett bra jobb.

Bra låt är det.

Postat

Detta är ju häftigt...dessa falska gitarrer är inte falska utan melodin kommer inte riktigt överens där men man anar var du är på väg och hittar du dit så är det inte fel alls..snyggt!

Riktigt bra sång..fina körer..toppenlåt!

Postat
Kanske sänka nivån på knarret aningens.. kommer ju inte ihåg hur det var förut 😆. I vilket fall ger det låten en mysig atmosfär... eller hur man nu säger.

Varför vill du ha knarret rakt igenom hela låten? Du kanske skulle skippa det helt 1.22 till 1.52 och på det andra stället, karaktären på trummorna ändras där och funkar inte lika bra ihop då. Samt kan det ge mer dynamik att inte ha det rakt igenom.

SS-en och ch-en etc är knivskarpa i mina lurar.

Snygg stråkfigur i början, är själv lite förtjust i sådant och du gör ett bra jobb.

Bra låt är det.

tack tack, kul att du gillar låten. Tänkte att man bara skulle tänka på knarret i början på låten för att det sedan skulle smälta in i ljudbilden och glömmas bort=) kanske bara blivit så för mig pga att jag lyssnat för mycket.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.