Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag fullkomligt älskar trumljudet på Håkan Hellströms Hurricane Gilbert. En annan låt som kanske kan nämnas är Peter Bjorn And Johns - Young Folks som har lite samma stil. Men vad är grunden för att få till ett sådant härt ljud?

Antar också att trumsetet gör en del. Ska ändå byta trumset snart så då kan jag ju lika gärna fråga vad det är som gör allt?

Nu är det också Björn Olsson som spelat in Håkans skiva. Han har väl ändå rätt mycket gamla pryler som han sitter med. Men lika bra att fråga. För den som inte hört hurricane gilbert kan man lyssna och ladda ner den från håkans MYSPACE

Annons
Postat

Ljudet ligger förstås till 90% i själva trummorna. Men vad gäller elektroniken låter det lite fett och distat vilket får mig att tänka att man kört genom någon Neve-liknande preamp, kanske ett riktigt Nevebord. Men förutom det är det hårt komprimerat med välljudande kompressorer. Det låter lite optokompressor om de enskilda trummorna, typ LA2A eller LA3. Överhänget är också starkt komprimerat, men med någon lite mjukare kompressor som ändå distar en del – kanske en Vari-Mu.

Vad vet jag, jag gissar verkligen bara här. Har inte Ett kolikbarns bekännelser. Var är den inspelat?

Hälsningar

/Henrik

Postat
Vad vet jag, jag gissar verkligen bara här. Har inte Ett kolikbarns bekännelser. Var är den inspelat?

Jag tror att många låtar är inspelade i Björn Olsson studio.. på tjörn tror jag den ligger. Annars har väl Håkan använt sig mycket av music-a-matic i Göteborg.

Postat (redigerat)

Vet inte om det hör till saken men jag säger det ändå. Personligen älskar jag att trummorna är lite släpiga. Det är som att de hamnar lite efter då och då och de försöker komma i takt genom att dra igång en massa skön fills. Resultatet blir att trummorna lägger sig lite bakom allt och liksom piskar musiken framåt. Om nån nu förstår vad jag menar. 😳

Redigerat av allansson
Postat

det är väldigt mycket laidback feeling. jag hade en polare som kom hem till mig och min lilla studio idag med ett snyggt litet gretschset. Han gav mig tips om att lägga en filt på virveln. Det lät riktigt bra faktiskt! Han hade ganska högt stämda trummor eftersom han spelar jazz. Men det lät mycket mörkare och torrare. Ett tips annars!

Försökte ratta till ett sådant där ljud sen och måste säga att jag lyckades ganska bra faktiskt!

Ett kolikbarns... spelade in hos Björn på Tjörn 🙂 hahaha usch vad kul rim kan vara efter 00. Sen är det som det står, music-amatic har spelat in de tidigare albumen. De har dock inte samma sound tycker jag.

Ett annat tips var att jag då skulle skaffa lite mindre trumset så att jag kunde få lite mera tryck och ton i pukorna. SÅ nu är det bara till att leta efter set som har en kagge på mindre än 20"!

Postat

Öhh... Vad är du ute efter?? Låter bara som monomickade trummor för mig.. Inget speciellt med det trummsoundet inte.. Vad menar du? Låter som vanliga jävla trummor bara.. Sen ligger om helt i vänster kanal.. Låter skit för mig i alla fall.. 🙂 Inget bra med det ljudet inte.. Vad har du för ljudideal egentligen??? Så där brukade det låta då jag började en gång i tiden med inspelningar typ runt slutet av 70-talet.. Men va tusan det är 2006 nu mera 😉

Postat

Jamen alltså.. Nu får du allt ta och förklara för mig "Röd Hus Målaren".. Jag tycker att det var ett pissgit trummljud.. Ok. bra attack och så.. Välstämda trummor.. Men det låter bara "trummor i mono" lixom.. Har hör det där tråkiga ljudet 1000 gånger förr.. Är du nyvaken eller vad är det som är så speciellt med just det där tråkiga soundet??? Jag fattar noll 🙂 .. Det där är ju ett rått och torrt sound man strävar IFRÅN int emot .. Eller ?

Postat
Jamen alltså.. Nu får du allt ta och förklara för mig "Röd Hus Målaren".. Jag tycker att det var ett pissgit trummljud.. Ok. bra attack och så.. Välstämda trummor.. Men det låter bara "trummor i mono" lixom.. Har hör det där tråkiga ljudet 1000 gånger förr.. Är du nyvaken eller vad är det som är så speciellt med just det där tråkiga soundet??? Jag fattar noll 🙂 .. Det där är ju ett rått och torrt sound man strävar IFRÅN int emot .. Eller ?

Förstår du inte grabben vill vara 70-tal?

Postat

Förstår du inte grabben vill vara 70-tal?

eller indie... 😉

Postat
Det där är ju ett rått och torrt sound man strävar IFRÅN int emot .. Eller ?

Det beror ju på vad man siktar på. Ibland vill man ha det där trumsoundet.

Postat

hahaha 😆 indie och 70tal.. Hm jag tycker det ljudet är så grymt bra. Basigt och slött liksom. Ljud går väl direkt inte att förklara. Men jag tycker allt kommer fram på ett väldigt snyggt sätt. Om du inte gillar det så behöver du inte hacka på mig för att jag gör det som om det är fel på mig. Det tycker jag mest bara är illa av dig faktiskt.... Nu är det så att jag faktiskt är ute efter ett sådant här sound och slänger därför upp frågan 😛

Postat

Asskönt trumsound på "Young folks" ju. I mina öron påminner det lite om en del av Airs trummor, lyssna på "How does it make you feel?" och "People in the city" t ex, där blandar de iofs lite med elektroniska trummor... Men testa att trigga t ex virvel och kagge med LinnDrumsamplingar... kan ge nåt liknande. 😉

Mvh Killen som egentligen inte kan ett piss om trummor

Postat
hahaha 🙂 indie och 70tal.. Hm jag tycker det ljudet är så grymt bra. Basigt och slött liksom. Ljud går väl direkt inte att förklara. Men jag tycker allt kommer fram på ett väldigt snyggt sätt. Om du inte gillar det så behöver du inte hacka på mig för att jag gör det som om det är fel på mig. Det tycker jag mest bara är illa av dig faktiskt.... Nu är det så att jag faktiskt är ute efter ett sådant här sound och slänger därför upp frågan 😉

Hallå där.. Sura inte på mig.. Jag kan inte rå för att jag varit med sen slutet v 70-talet och mixat bl.a massor med trummor.. Jag säger som jag tycker.. Det låter skit!!! Vet inte alls vad det är för kvaliteér du triggade på? Men ett tips.. Vill du ha det soundet så skaffa ett set av välstämda Ludwig studiotrummor.. Ha en Neuman U87 på väljudande position... Så är det klart sen 😆

Postat
över 40 som kollat men ingen som tycker något..?

Om du i din rubrik skrivit även Håkan Hellström så kan jag garantera att jag INTE hade kikat i tråden av just den anledningen. Ju bättre info i rubriken desto mer spets kan man få att kika i tråden.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.