Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vad ska jag satsa pengar på?

Jag har ett heltidsjobb där jag har cirka 3 timmar dötid varje pass som jag kan spendera hur jag vill. Datorerna på jobb är kassa och går inte att göra alls mycket med, så jag tänkte köpa en bärbar.

Mina krav är att

- jag ska kunna köra Cubase SX 3. Jag har ett externt Firewire ljudkort som hjälper till att driva det.

- jag ska kunna köra Photoshop & Illustrator CS 2.

- den ska ha gott om usb- och firewireportar, så att jag åtminstone kan köra usb-mus, usb-minne, firewire-ljudkort och usb-ipod samtidigt.

- skärmupplösning är cirka 1280x1024 eller högre

- hårddisk på minst 60gb

- ramminne på 1gb (eller 512, men med möjlighet att bygga på utan problem)

- jag ska kunna köpa den på avbetalning

Vad säger ni?

Jag är GRYMT sugen på en MacBook, då möjligheten att köra Windows på den parallelt numera är större än tidigare.

Jag är väldigt, VÄLDIGT fäst vid deras design och har alltid drömt om att äga en Mac. Dessutom är de ju bra datorer.

Visst, de kanske inte är billiga, säger en del, men ibland kostar det mer för mig att bli nöjd än vad det gör för andra. Köper jag en PC finns risken att jag sitter och ångrar mig för att det inte är en Mac. Men, det handlar trots allt en del om priset. Får jag en bättre PC för 8000 än vad jag får en Mac för 13000 så köper jag en PC. Får jag en likvärdig PC för 9000 och Macen kostar 11 så köper jag Macen.

Jag kör mest Windows i nuläget, på grund av att jag hittills fått jävligt bra PC-dealar genom mitt tidigare jobb. Men, jag har som sagt alltid drömt om en Mac, pga

- design

- stabilitet

- hur lätt de rullar på

- att risken för virus och dylikt är så mycket mindre

- mojo, mojo, mojo

- prylkåthet

- liten penis (kan behöva en förlängare)

Men som sagt:

En mycket bra bärbar dator är jag ute efter. Vilken?

(Helst under 14000kr)

Annons
Postat

Till att börja med när det gäller Mac och om du ska köra samplingar och pluggar är att en gigg i ram är för lite. Du bör då ha minst 2 gb. MacBook har liten skärm på 13' om du väljer den billigare varianten. Du bör satsa på en med 17' PowerBook med då rusar priset iväg rätt saftigt. Sequenser med liten skärm är inte kul. Du bör också ha en hd på minst 7200 rpm + en extern hd på samma speed. Beroende på budget så skulle jag köpa en pc istället. Den är billigare + att du kanske redan har en massa andra program för pc redan. Ska du köra Mac så blir det till att starta om från skratch.

Postat

17"!? Då är ju datorn inte bärbar längre.

Att mer än 1gb minne skulle vara ett _måste_ kan jag inte heller hålla med om. Jag tror du att du skulle klara dig fint med Macbooken, inte minst för att Mac OS X är ett helt fantastiskt operativsystem som kommer bespara dig mycket problem. Men det har ju med din budget att göra också.

Postat

OK!

Dags att rensa upp här med då!

En Macbook kan inte möta ditt krav på alla saker du vill ha inkopplat samtidigt då det bara finns en firewire port och två USB2 kontakter. Går visserligen att utöka med en hub.

Den kan också bara köra i 1280x800.

Det där med RAM och HD går ju att beställa som du vill ha den. För egen del tycker jag att 1 GB RAM är det som behövs. Visst, vet du med dig att du bara kommer köra samplingar och en jädra massa plugins så är det nog smart med lite mer. Men i normala projekt där man kanske använder dator mer som bandare och mindre som synth/sampler så är det lugnt med 1 GB.

Spaceman tar upp en fråga som är intressant och det är frågan om de program du redan har. Ska du köpa nya licenser så spelar det ju ingen roll och jag vet att man med vissa licenser kan "crossgradea" sin licens mellan plattformar.

Annars tycker jag det handlar mest om vad man vill ha.

Om du nu är mest van vid Windows så kommer det ta en stund att ställa om sitt tänk. De jag stött på som kört Windows länge och byter till Mac eller testar en Mac sitter oftast fast i en Windows-norm. Och funkar det inte som Windows så är det sämre, vilket är lite konstigt.

Det där med att priset skulle vara dyrare är fortfarande en gammal skröna som verkar bestå. Så är det inte. Du får jämföra Macen med vad som finns i den med andra "riktiga" märken, som Dell, HP, Lenovo (IBM) och varför inte Frost.

Du slipper som sagt Windows, du slipper virus, du får en stabil dator som lär strula mindre än din Windowsbox. Fast det är också en sanning med modifikation.

Fördelen (som jag tycker) med Mac är att du inte måste kunna så fantastiskt mycket för att få en bra och stabil dator, medan man som Windowsanvändare måste ha ett Antivirusprogram, brandvägg och kunskap för att få ett likvärdigt system.

Det var största anledningen till att jag köpöte Mac för många år sen. Jag mekade mer än vad jag spelade in vilket var tråkigt (lärde mig iofs väldigt mycket).

Så hoppa in i en Macbutik och testa program och miljö lite hårdare, jämför priserna på datorerna med kvalilteten och kolla dina licenser.

Jag finns här om du behöver fler svar.

Postat
Det där med RAM och HD går ju att beställa som du vill ha den. För egen del tycker jag att 1 GB RAM är det som behövs. Visst, vet du med dig att du bara kommer köra samplingar och en jädra massa plugins så är det nog smart med lite mer. Men i normala projekt där man kanske använder dator mer som bandare och mindre som synth/sampler så är det lugnt med 1 GB.

Spaceman tar upp en fråga som är intressant och det är frågan om de program du redan har. Ska du köpa nya licenser så spelar det ju ingen roll och jag vet att man med vissa licenser kan "crossgradea" sin licens mellan plattformar.

Annars tycker jag det handlar mest om vad man vill ha.

Om du nu är mest van vid Windows så kommer det ta en stund att ställa om sitt tänk. De jag stött på som kört Windows länge och byter till Mac eller testar en Mac sitter oftast fast i en Windows-norm. Och funkar det inte som Windows så är det sämre, vilket är lite konstigt.

Det där med att priset skulle vara dyrare är fortfarande en gammal skröna som verkar bestå. Så är det inte. Du får jämföra Macen med vad som finns i den med andra "riktiga" märken, som Dell, HP, Lenovo (IBM) och varför inte Frost.

Du slipper som sagt Windows, du slipper virus, du får en stabil dator som lär strula mindre än din Windowsbox. Fast det är också en sanning med modifikation.

Fördelen (som jag tycker) med Mac är att du inte måste kunna så fantastiskt mycket för att få en bra och stabil dator, medan man som Windowsanvändare måste ha ett Antivirusprogram, brandvägg och kunskap för att få ett likvärdigt system.

När brosan körde en PowerMac med en cpu på 1,7 ghz + 4 gb/ram med Digital Preformer så var det väldigt segt att ladda upp samplingar från Garritan och Motu Symphonic Instruments pluggarna. Det var liksom att man hann gå på muggen.

Nu har han bytt upp sig till en PowerMac med dubbla cpu:er på 2 ghz så går det bättre. Var dock tvungen att köpa nya minnen då den PowerMacen hade ny minnestyp vilket kostar på en hel del.

Crossgradera är väl ok ifall företaget i fråga gör det möjligt för detta. Cubase kommer ju både för Mac och pc så där är det lungt. Skulle jag köra Mac så skulle det klart bli Logic eller DP. Synd att dom inte finns för pc. Det finns fler editeringsprogram för pc än för Mac. Wavelab och Soundforge finns bara för pc. På Mac sidan är det BIAS Peak pro som gäller.

Visst priset är ju oftast det som kan avgöra. Men jag skulle här vilja poängtera att om du kör Apple så blir det dyrare och knepigare ifall du kommer på att göra en ev uppgradering. En pc är i regel alltid billgare att uppgradera och det finns en prispress på prylarna. Mac kör mera ett koncept av att man köper en färdig produkt och när den är ca 3 år så är det bara att köpa nytt på nytt.

Sen har vi det där virus snacket om att man aldrig får virus på en Mac. Brandvägg i form av en hd router bör man ha oavsett om man kör Mac eller pc. När det gäller virus på en pc så går det att hantera. T ex beroende på vart man surfar eller vad man tankar ner. Själv har jag mycket sällan råkat ut för virus med pc. Kanske en gång vart tredje år som antivirusprogramet snabbt plockar bort. Mac virus kommer tids nog att bli en realitet. Det är inget jag skulle bekymmra mig över ifall jag stog i valet kvalet på att välja pc eller Mac.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Skulle jag måsta köra 1280x800, skulle jag skaffa en extern monitor till. Cubase i mindre än 1600x1200 tycker jag är för jävligt. Största delen av tiden går åt till att öppna, flytta, stänga fönster istället för att koncentrera sig på det väsentliga.

I affären kan det ännu verka OK, och första kvällen hemma kan man kanske motivera sin inbesparing när det gäller resolutionen, men efter 1-2 veckor är det bara att erkänna och låta gråten komma. Köp pixlar, ni ångrar inte.

Ska datorn vara bärbar, är den bärbar. Skall den vara användbar, är den användbar. Förutom de specialfallen då storlek=användbarhet. Men hur många mixar sina låter i flygplan eller bandar ute i fält så att storleken skulle ha verklig betydelse? För dem är storlek samma som användbarhet. För alla andra mäts pixelskillnaden i tårar.

Postat
Sen har vi det där virus snacket om att man aldrig får virus på en Mac. Brandvägg i form av en hd router bör man ha oavsett om man kör Mac eller pc. När det gäller virus på en pc så går det att hantera. T ex beroende på vart man surfar eller vad man tankar ner. Själv har jag mycket sällan råkat ut för virus med pc. Kanske en gång vart tredje år som antivirusprogramet snabbt plockar bort. Mac virus kommer tids nog att bli en realitet. Det är inget jag skulle bekymmra mig över ifall jag stog i valet kvalet på att välja pc eller Mac.

Nej då, man behöver ingen brandvägg annat än den som är inbyggd i systemet. En av de större teknikrelaterade internetpublikationerna (minns inte vilken, läste om det på digg.com) ställde upp en Mac mini med enbart den inbyggda brandväggen påslagen och utmanade internets alla hackers att ta sig in i den. Efter tusentals försök under ett par dagar var det ingen som lyckades göra någonting. Att hundratals hackers skulle försöka göra intrång i din dator vid normal användning är högst otroligt, och uppenbarligen helt riskfritt.

Man är rätt säker om man kör Mac OS X. Sen är det förstås viktigt att alltid uppdatera systemet när nya säkerhetsuppdateringar släpps. I större och större usträckning kommer virus, trojaner och liknande och utnyttjar gamla säkerhetshål i Mac OS X, men det är sällan som skaparna av detta ligger före Apple, faktiskt. Än så länge.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.