Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Ja är lite av en analog älskare och ska börja bli seriösare i inspelningsdelen och funderar på att köpa ett hagströms mixerbord och undrade vad ni har för åsikter/erfarenheter om detta bord. Och även vad de är värt idag?

För övrigt måste jag säga att det är ett 24/8 bord.

😛

Annons
Postat

Jag har bara varit i kontakt med ett Hagström-bord - och det brusade av bara h-e... När det begav sig så brukade de lite hånfullt kallas "Svagström", för att de lämnade en del annat att önska. Det var länge sedan, så de kanske har haft modeller som var bättre senare, men enligt min lilla Hagström-erfarenhet, så bör man välja annat... 😛

Postat

hehe..ja de är ju de jobbigaste med analoga bord.. bruset..menmen

men om de brusade så mycke kan de kanske va så att de bordet inte mådde så bra...

men annars då... funktionsmässit... ja vet att phantom matning är nått man får fixa själv till dom borden.. men eq:n å de övriga då??

vilka andra bord finns det som har riktig analog känsla?

😛

Postat

Öhh... Vänta nu.. Hagström var poppis (knappt) på 70-talet.. Men vist tusan har jag erfarenheter av deras prylar så det räcker.. Den första har Claes redan sagt.. BRUUUUUS.. Den andra erfarenheten är skrapiga potentiometrar.. Skrap skrap så fort man vrider på en ratt.

Hagström var ett lågprismärke inriktat till livemusiker... En av få som använde 2N3055 transistorer till slutsteget (billigt att laga dock) 😛

Postat

hmm.. ok... de är en vinkel jag inte hört så mycket om när de gäller dessa bord... de kan beror på att det har mest vart hagströms älskare ja kommit i kontakt med förut 😛

Är de kass elektronik i hagströmsborden??

men vad finns de annars för bord att satsa på??

tack för svaren ialf 🙂

Postat

dom borden du visa där hegobald kräver lite större utrymme och djupare fickor än ett hagströms bord... elr har jag fel?? vad går nått av do där borden lös på??

😛

Postat

hehe... fast ett Behringer bord skulle jag aldrig köpa... känns inte som dom lockar... (lite dåliga erfarenheter)

Postat

de va ett löjlit stort bord 🙂

men pris lappen en heldel över vad ja tänkt mig 😛

tascam m-35000 nån erfarenhet av de?? 😉

Postat
hehe... fast ett Behringer bord skulle jag aldrig köpa... känns inte som dom lockar... (lite dåliga erfarenheter)

Har du dåliga erfarenheter från Behringermixrar, så vänta bara tills du skaffar ett gammalt slitet Hagström-bord... 🙂 Behringers digitalmixer är faktiskt inte alls illa - men du ville ju ha analogt... 😛

Mackie gör analoga mixrar som är helt ok, i ett ganska lagom mellanläge både när det gäller pris och kvalitet. Soundcrafts billigaste modeller har jag hört en hel del negativt om, men de lite dyrare ska inte vara så tokiga. 😉

Postat

haha.. ja de kanske är sant 😛

mackie har ja setat lite vid och är inte spec imponerad.. tyckte eq:n va ganska svag... :/

Postat

Soundtracs topas negativt elr bra?? 😛

Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Soundtracs topas negativt elr bra?? 😛

Riktigt bra bord som brukar gå rätt billigt.

Redigerat av Glaskatten
Postat (redigerat)

Verkligen väljudande analogmixers för pengarna hittar du i Mackie Onyxserie.... (även VLZ-serien låter gôrbra).

En fördel som Onyxborden har är att du kan förse dom med ett Firewirekort så omvandlar du ditt mackiebord till ett 16 kanalers ljudkort med mycket bra micpreamps.

Läs lite på http://www.mackie.com/products/mixers/index.html

Redigerat av hegobald
Postat

Hade ett Soundtracs CP 6800 innan. Det var ett splitbord på 56 kanaler och ligger väl i klassen ovanför Topaz. Vägde typ 200 kilo och var 2,5 m brett så imponatorfaktorn var i alla fall hög. Jag sålde det för att jag numer gör allt i datorn i stället (ProTools) och enligt mig så låter det bättre än bordet. Man kan som sagt få sådana bord för rätt hyfsade pengar men man får också vara beredd på att om man inte är duktig med lödkolven själv så kostar det lite grann att hålla i gång det.

kontrollrum.jpg

bra att du har vett att hålla dig ifrån Behringar i alla fall. Har aldrig sett nån större Hagströmmixer än ett 8 kanals med inbyggt slutsteg men jag tror inte att de är några höjdare. Bättre med en Mackie då.

Mattias

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.