Jump to content
Annons

Tråkig attityd


svante

Recommended Posts

Hej.

Kan inte låta bli att reagera när jag sitter och läser forumets olika trådar. Blir riktigt arg och besviken. Det gäller den rådande attityden gentemot de som ställer frågor som i vissas öron tycks vara korkade att man anser att det är befogat att svara med hån och sarkasmer. Jag vill inte peka ut någon/några alls, det räcker med att bläddra igenom forumet en kvart så finns det exempel så det räcker och blir över. Vissa får förvisso svar på sina frågor men det inkluderas då nedlåtande kommentarer som är direkt otrevliga. Man försvarar emellanåt sig genom att säga att humorn på detta forum är lite "hård". Jaha, det kanske den är men i så fall tycker jag att vi ska lägga ner den "hårda humorn" omgående. Det finns exempel på trådar där folk väljer att inte fortsätta ställa frågor eftersom man blir idiotförklarad och inte alls då längre har lust att ställa fler frågor. Vem vinner överhuvudtaget något på det?

"Kunnandesnobbism" och nedlåtande kommentarer tycker jag vi slopar direkt så att forumet blir en hjälpreda för ALLA oavsett vilken nivå man ligger på. Humorn kan vi gott behålla men inte tråkig humor som klankar ner på andra. För det är bara trams att ägna sig åt sånt.

Bästa hälsningar och glad sommar önskar Svante

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håller helt med föregående talare..

Det värsta jag varit med om är när jag la upp en egen låt på demoforumet, för att få lite hjälp med mixningen. Den 1a kommentaren jag fick var en snubbe (inga namn, men han vet nog vem han är) som frågade om det hela var ett skämt från min sida. Jag är fullt medveten om att jag inte kan mixa, det är därför jag lägger upp låtar här. Hade jag kunnat mixa hade jag väl inte slösat bort min tid här, såvida jag inte ville "showa off" med mina mixar-talanger vill säga 9såsom måmga andra gör här).

Hursomhelt, bra att du tar upp detta Svante.

Idiotförklara inte en stackars nybörjare och sen rättfärdiga det hela med en smiley och säg att det var ett skämt, det gör inte saken bättre. Ett sånt skämt kan lätt få en osäker nybörjare att helt tappa lusten&sugen. Jag vet, för jag har varit (ÄR fortfarande) den där nybörjaren. men å andra sidan skäms jag inte för att varaen nybörjare, då musiken är en hobby för mig. Jag jobbar inte med det och sitter således inte med det hela dagarna heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har full förståelse för att folk gärna svarar lite sarkastiskt och nedlåtande när det är uppenbart att det gäller frågor om piratkopierade program, eftersom det är många som har köpt sina program för surt förvärvade pengar och därför gärna pikar folk som kör med kopior för att de är trötta på att somliga åker snålskjuts på de som betalar för sig - men att svara på det sättet när någon lägger upp låtar för att få konstruktiv kritik eller när det gäller frågor om hur viss hårdvara fungerar, har jag däremot svårt att förstå en sådan attityd... 😛

Personligen väljer jag däremot oftast att inte svara alls på frågor från uppenbara piratkopierare...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att ni känner det så! 😛

Personligen försöker jag att "dissa"? bara låtar där jag känner att personen är bättre än jag. Att sätta klacken i ögat på en nybörjare är för jävligt. Samtidigt tycker jag att många av mina medforummusikanter tar åt sig alldeles för mycket. Om man kritiserar något blir det oftast en rad följdfrågor som man förväntas besvara och sen med skammen i hatten be om ursäkt för att man finns till.

Att sen vissa engagerar sig i hårda ordalag om piratpartiet etc är väl inte mycket att säga om. Jag lovar att här finns många som beredvilligt svarar på både nybörjarfrågor och seniorsfrågor. Claes till exempel.

Även denna fråga har varit uppe tidigare men Svante var ett så trevligt namn så jag kunde inte låta bli!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag tycker det är fullt av folk som svarar på ett kalasbra sätt också, det får man inte glömma. Det gäller bara att själv försöka filtrera bort den skit som dyker upp, så är detta ett extremt användbart forum.

Så PUSS på er, ni är toppen! Nästan alla faktiskt. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen väljer jag däremot oftast att inte svara alls på frågor från uppenbara piratkopierare...

Jag förstår hur du tänker, men frågan är ju vem som tjänar på en sån inställning? En nybörjare som kanske inte har världens koll på vilka program som finns och tankar hem Cubase SX3 (som han hört talas om) för att spela in lite hemma och stöter på problem, varför förtjänar han/hon ingen hjälp? Det är ju knappast så att personen kommer köpa programmet bara för att få en manual, däremot kanske personen under sitt pillande med SX3 inser att det här med studio det är nog min grej, och börjar köpa en massa grejer och till slut när åldern och spargrisen tillåter, köper även SX3 (eller SX5 eller vad det nu blir då). 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag tycker det är fullt av folk som svarar på ett kalasbra sätt också, det får man inte glömma. Det gäller bara att själv försöka filtrera bort den skit som dyker upp, så är detta ett extremt användbart forum.

Så PUSS på er, ni är toppen! Nästan alla faktiskt. 😛

Jo det tycker jag med! 🙂

Vi är ett föredöme!

Link to comment
Dela på andra sajter

ARGH! Diskutera inte piratkopiering en gång till, kom igen! Snälla! Ta det i de gamla trådarna, inte här.

För övrigt tycker jag att det är god stämning på det här forumet. Väldigt mycket bättre än i många andra avkrokar (*host*flashback*host*); folk är hjälpsamma, snälla och kunniga i mångt och mycket. Sen att vi ofta har meningsskiljaktigheter och diskussionerna kan blåsa upp till tjafs då och då är väl inte så konstigt. Det är alltid hårdare ord på internet än i samhället i övrigt, men det trodde jag att folk var vana vid vid det här laget?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

På demoforumet svider det ofta för man blir så snabbt blind med sin egen förträfflighet. Lägger man upp nåt man jobbat med en par dar så låter det ju just så. Och kommentarerna likväl. Vill man leka kejsarens nya kläder, är ju demoforumet kanske inte rätt plats eller? Finns felet där, kommer nån att påpeka det. Annars måste man hitta på ett slags handicap-system där allas kommentarer måste beakta på hurudan nivå frågaren är. Så om du är riktigt skit och följer råden kan du bli medelskit. Vem gagnar det? Ingen. Är nånting skit ska det sägas.

Man bör inte glömma att den som påpekar nån brist bör sakligt kunna beskriva problemet och komma med instruktioner vad som kunde bättras.

Tyvärr är det ju så ibland att instrumenten är ostämda, mixen är gjord i plastburkshögtalare och inspelningen är gjord med en mikrofon som kom med soundblastern. Så har det mixats på en timme och artisten tror sig vara klar. Då blir det ofta jävligt svårt att hitta nånting bra, och att börja förklara från elementärsaker som "stäm dina instrument" är verkligen deprimerande. Hatten av åt dem som orkar vara så pedagogiska.

Dessutom: smileysarna skulle kunna avskaffas, eftersom alltför många använder dem som "automatgardering" mot att man kanske sa nåt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom: smileysarna skulle kunna avskaffas, eftersom alltför många använder dem som "automatgardering" mot att man kanske sa nåt fel.

Nä, jag tycker de ska vara kvar, det är enklare att visa i vilket tonläge man "pratar" med hjälp av en smiley, man kanske skriver på ett aggressivt sätt men genom att lägga en glad smiley efteråt visar man att man inte alls är arg utan bara diskuterar. Sen kan det ju förstås också användas för att driva med någon ( 😛 ) men det är ingen anledning för att skrota dem helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju knappast så att personen kommer köpa programmet bara för att få en manual, däremot kanske personen under sitt pillande med SX3 inser att det här med studio det är nog min grej, och börjar köpa en massa grejer och till slut när åldern och spargrisen tillåter, köper även SX3 (eller SX5 eller vad det nu blir då). 😛

...eller varför inte några nummer av tidningen studio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen väljer jag däremot oftast att inte svara alls på frågor från uppenbara piratkopierare...

Jag förstår hur du tänker, men frågan är ju vem som tjänar på en sån inställning? En nybörjare som kanske inte har världens koll på vilka program som finns och tankar hem Cubase SX3 (som han hört talas om) för att spela in lite hemma och stöter på problem, varför förtjänar han/hon ingen hjälp? Det är ju knappast så att personen kommer köpa programmet bara för att få en manual, däremot kanske personen under sitt pillande med SX3 inser att det här med studio det är nog min grej, och börjar köpa en massa grejer och till slut när åldern och spargrisen tillåter, köper även SX3 (eller SX5 eller vad det nu blir då). 😆

Jag är ju i en lite speciell situation också, eftersom jag även är återförsäljare och därför definitivt inte kan tillåta mig att främja piratkopiering. Jag har ju ett viktigt förhållande till distributören också...

Nåja - man ska kanske också påpeka i sammanhanget, att det inte är särskilt smart att börja med värstingversionen som har miljontals med funktioner som de flesta av oss faktiskt inte använder eller knappt ens vet att de finns där 😆 , när det finns bantade versioner som definitivt räcker väldigt långt för nybörjaren och är mycket billigare. Låt oss nu inte göra denna tråden till ännu en piratkopierings-tråd. det har vi mer än nog av redan. 😱

Jag brukar inte ha så mycket tid över, att jag kan engagera mig i demodelen också, men jag tycker att det är illavarslande om det förekommer en sådan tråkig attityd där. Det är ju där nybörjare har en chans att lägga upp alster för att lära sig vad de ska titta närmare på och förändra för att det ska låta bättre. De som gör sanslöst bra produktioner i dag, var ju faktiskt också nybörjare som gjorde låtar som lät för dj-t en gång i tiden - men det finns säkert en del som försöker förtränga det... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

På demoforumet svider det ofta för man blir så snabbt blind med sin egen förträfflighet. Lägger  man upp nåt man jobbat med en  par dar så låter det ju just så. Och kommentarerna likväl. Vill man leka kejsarens nya  kläder, är  ju demoforumet kanske inte rätt plats eller? Finns felet där, kommer nån att påpeka det. Annars måste man hitta på ett slags handicap-system där allas kommentarer måste beakta på hurudan nivå frågaren är. Så om du är riktigt skit och följer råden kan du bli medelskit. Vem gagnar det? Ingen. Är nånting skit ska det sägas.

Man bör  inte glömma att den som påpekar nån brist bör sakligt kunna beskriva problemet och komma med instruktioner vad som kunde bättras.

Tyvärr är det ju så ibland att instrumenten är ostämda, mixen är gjord i plastburkshögtalare och inspelningen är gjord med en mikrofon som kom med soundblastern. Så har det mixats på en timme och artisten tror sig vara klar. Då blir det ofta jävligt svårt att hitta nånting bra, och att börja förklara från elementärsaker som "stäm dina instrument" är verkligen deprimerande. Hatten av åt dem som orkar vara så pedagogiska.

Dessutom: smileysarna skulle kunna avskaffas, eftersom alltför många använder dem som "automatgardering" mot att man kanske sa nåt fel.

Döda inte budbäraren! är väl vad du säger...

En poäng är att när man väl lägger upp någonting så vill man ha kritik. Eller? Vill man bara ha bekräftelse på hur duktig man är. Detta har också diskuterats innan. Att splitta demoforumet i två delar: Färdigt, jag/vi gör inte om. Ofärdigt: Hjälp mig med råd. Som det nu är fyller man visserligen i status. Men det verkar inte påverka svaren. 😛

Redigerat av dede
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Kan inte låta bli att reagera när jag sitter och läser forumets olika trådar. Blir riktigt arg och besviken. Det gäller den rådande attityden gentemot de som ställer frågor som i vissas öron tycks vara korkade att man anser att det är befogat att svara med hån och sarkasmer. Jag vill inte peka ut någon/några alls, det räcker med att bläddra igenom forumet en kvart så finns det exempel så det räcker och blir över. Vissa får förvisso svar på sina frågor men det inkluderas då nedlåtande kommentarer som är direkt otrevliga. Man försvarar emellanåt sig genom att säga att humorn på detta forum är lite "hård". Jaha, det kanske den är men i så fall tycker jag att vi ska lägga ner den "hårda humorn" omgående. Det finns exempel på trådar där folk väljer att inte fortsätta ställa frågor eftersom man blir idiotförklarad och inte alls då längre har lust att ställa fler frågor. Vem vinner överhuvudtaget något på det?

"Kunnandesnobbism" och nedlåtande kommentarer tycker jag vi slopar direkt så att forumet blir en hjälpreda för ALLA oavsett vilken nivå man ligger på. Humorn kan vi gott behålla men inte tråkig humor som klankar ner på andra. För det är bara trams att ägna sig åt sånt.

Bästa hälsningar och glad sommar önskar Svante

tycker du inte att det vore bättre för alla om du var lite konkret istället för att vifta vilt omkring? det skulle göra det lättare att bemöta ditt inlägg.

den som känner sig kränkt eller elakt behandlad av någon kan ju enkelt anmäla inlägget.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller demodelen så tycker jag det verkar vara mer beröm än kritik. Det är nästan så att man känner sig lite ensamt elak om man skriver att man tycker det finns brister. Men någon gång har jag sett att mindre erfarna fått lite skit utan att ha fått någon konstruktiv hjälp och det är mindre bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller demodelen så tycker jag det verkar vara mer beröm än kritik. Det är nästan så att man känner sig lite ensamt elak om man skriver att man tycker det finns brister. Men någon gång har jag sett att mindre erfarna fått lite skit utan att ha fått någon konstruktiv hjälp och det är mindre bra.

Håller med! Du förklarade det enklare än jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att alla ska få göra precis som de vill: om ingen vill svara på "vilket ljudkort ska jag köpa"-trådarna en gång till, så är det ingen som behöver göra det. Tycker man att en låt suger, då kan man väl få säga det? Låten ligger ju uppe för kritik. Jag tycker i allmänhet att folk är alldeles för snälla i demoavdelningen. Ett "skärp dig för helvete, trummorna låter skit! Mixa om genast" ger, faktiskt, oavsett hur otrevligt det kan låta, mycket mer än ett "Det låter ok. Inte min smak kanske...".

Jag tycker nog att ursprungsinlägget i den här tråden är det med tråkigast attityd på länge. Precis som några nämnt tidigare: om du blir idiotförklarad och kränkt, anmäl inlägget. Om du tycker att folk skriver dåliga svar eller svarar i tråkig ton, skriv det till dem och gör ett bättre inlägg själv, vänligt och hjälpsamt. Så gör de flesta, och jag tycker att stämningen är mycket god. Det är en fröjd att vara på det här forumet, som trots utökningen och trots åldern inte är söndertrollat eller fullt av infekterade debatter om dittan och dattan. Ni rulz, allihop!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med föregående talare..

Det värsta jag varit med om är när jag la upp en egen låt på demoforumet, för att få lite hjälp med mixningen. Den 1a kommentaren jag fick var en snubbe (inga namn, men han vet nog vem han är) som frågade om det hela var ett skämt från min sida. Jag är fullt medveten om att jag inte kan mixa, det är därför jag lägger upp låtar här. Hade jag kunnat mixa hade jag väl inte slösat bort min tid här, såvida jag inte ville "showa off" med mina mixar-talanger vill säga 9såsom måmga andra gör här).

Hursomhelt, bra att du tar upp detta Svante.

Idiotförklara inte en stackars nybörjare och sen rättfärdiga det hela med en smiley och säg att det var ett skämt, det gör inte saken bättre. Ett sånt skämt kan lätt  få en osäker nybörjare att helt tappa lusten&sugen. Jag vet, för jag har varit (ÄR fortfarande) den där nybörjaren. men å andra sidan skäms jag inte för att varaen nybörjare, då musiken är en hobby för mig. Jag jobbar inte med det och sitter således inte med det hela dagarna heller.

Tråden du talar om återfinns här.

För det första var det Florian som svarade. Han är lite av ett specialfall här på forumet 😱 ( OBS! Välmenat skämt. Ironi över hans tidigare bravader! )

Han gav en ärlig kommentar och du svarade att du var tacksam över hans kommentarer. Har du ändrat dig sedan dess? Dessutom undrade han nog på allvar om det var en plojgrej från din sida.

När det gäller demoinspelningar kan man väldigt lätt tolka kritik av låten som ett personligt påhopp. Låt inte detta ske.

För övrigt tycker jag nog än en gång att du, Hobbex, inte ska kasta sten i glashus. Som jag pikade dig om i Göteborgstråden vände du taggarna utåt och hoppade på joe_labero när han påpekade att frågeformuläret påminde honom om de kompisböcker man hade i lågstadiet.

Det verkar som om du gång på gång tolkar folks kommentarer som fientliga. Du kanske borde "chilla ner" lite 😛

Jag håller för övrigt med Itzhak. Ge oss konkreta exempel på trådar där du stör dig på attityden, Svante. Jag tycker att stämningen på forumet är kalas. Vi hade ju till och med en mysig forumträff i somras. Ingen som slogs eller kastade glåpord där inte 😆

Det är även orättvist mot alla som faktiskt försöker hålla en god ton att på grund av några enstaka påhopp, från en liten mängd människor, dömma ut hela forumet som otrevligt.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

måste bara klargöra det jag skrev tidigare, ang demoforumet.

jag har lagt upp flera låter och fått RIKTIGT mkt och bra hjälp. Den situationen jag beskrev tidigare är alltså bara en pissmyra i en pissmyrsstack. Men ATT det förekommer, det är det som är tragiskt.

Nu tog jag visserligen inte åt mig så mkt då flera andra gav mig konkreta tips om hur jag skulle gå vidare med mixen.

Men hade jag fått en sån kommentar allra första gången jag lade upp en låt här, kan jag lova att jag (ens med mitt ego & självförtroende) hade lagt gitarren/datorn på hyllan och ägnat mig åt frimärkssamling ist..(nåja, nästan iaf:))

Annars älskar jag åxå de flesta av er...😛

Vill ni gifta er med mig? Och lära mig att mixa/mastra i nöd & lust och leva lyckliga i alla våra dar !! 😱

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller den rådande attityden gentemot de som ställer frågor som i vissas öron tycks vara korkade att man anser att det är befogat att svara med hån och sarkasmer. Jag vill inte peka ut någon/några alls, det räcker med att bläddra igenom forumet en kvart så finns det exempel så det  räcker och blir över.

jag har inte sett hån och sarkasm i forumet. Vill gärna veta några exempel!

Humorn är ofta grov men inte elakt menad. Ifal nån skojar på min egen bekostnad är det ok. Jag ser det roliga i skämtet och inte som personangrepp

Det här inlägget är sarkastiskt också men jag hoppas att du inte tar illa upp?

Redigerat av joe_labero
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har visserligen inte hängt här så länge (även om jag haft en hemstudio i många år) men jag tycker faktiskt det kan vara rätt tröttsamt med nybörjare. Och då menar jag inte nybörjare som ställer normala frågor, utan nybörjare som faktiskt får hjälp men inte "klarar av att ta emot den".

Som fortsätter att fråga mer och mer och det blir uppenbart att att personen ifråga borde backa några steg i vad man försöker åstadkomma och lära sig lite grunder (som var On-knappen sitter eller vad syftet med hårddiskinspelning är).

Har inte sett så många fall av det på detta forum (än) men det finns ju fler forum...

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första var det Florian som svarade. Han är lite av ett specialfall här på forumet 😆 ( OBS! Välmenat skämt. Ironi över hans tidigare bravader! )

Han gav en ärlig kommentar och du svarade att du var tacksam över hans kommentarer. Har du ändrat dig sedan dess? Dessutom undrade han nog på allvar om det var en plojgrej från din sida.

När det gäller demoinspelningar kan man väldigt lätt tolka kritik av låten som ett personligt påhopp. Låt inte detta ske.

För övrigt tycker jag nog än en gång att du, Hobbex, inte ska kasta sten i glashus. Som jag pikade dig om i Göteborgstråden vände du taggarna utåt och hoppade på joe_labero när han påpekade att frågeformuläret påminde honom om de kompisböcker man hade i lågstadiet.

Det verkar som om du gång på gång tolkar folks kommentarer som fientliga. Du kanske borde "chilla ner" lite 😛

Jag håller för övrigt med Itzhak. Ge oss konkreta exempel på trådar där du stör dig på attityden, Svante. Jag tycker att stämningen på forumet är kalas. Vi hade ju till och med en mysig forumträff i somras. Ingen som slogs eller kastade glåpord där inte 😆

Det är även orättvist mot alla som faktiskt försöker hålla en god ton att på grund av några enstaka påhopp, från en liten mängd människor, dömma ut hela forumet som otrevligt.

Nu hann jag posta innan jag såg ditt inlägg...

Ja, jag ville ha ett ärligt svar,såklart.. varför ska man annars postai demoforumet? (såvida man inte är där för att "showa off" som jag nämnde tidigare.

Jag tog inte så värst mkt åt mig heller om jag ska vara ärlig, och har inte tänkt ngt mer på det förräns nu... Jag tog bara upp detta som ett exempel på det som -Svante skrev, med åtanke på de nya stackarna som kommer in här ihopp om att få hjälp med sina kreationer. Låt int det första de möts av är ngn som "Florian" eller vad han nu heter.

För övrigt tycker jag nog än en gång att du, Hobbex, inte ska kasta sten i glashus. Som jag pikade dig om i Göteborgstråden vände du taggarna utåt och hoppade på joe_labero när han påpekade att frågeformuläret påminde honom om de kompisböcker man hade i lågstadiet.

Han började hacka på mina formulär och jag gav bara igen... Allt detta var på skämt. Sen dök du upp och la dig i och försökte vara rolig med dina bildlekar, vilket inte gick hem. Sen att du blev sur för att du gjort bort dig, ja, det är en annan femma!

Det verkar som om du gång på gång tolkar folks kommentarer som fientliga. Du kanske borde "chilla ner" lite  😱

Vadå gång på gång? när mer har jag tolkat folks kommentarer som fientliga? och det inte varit på skämt?

Nåja, låt oss inte kapa tråden bara för att vi råkar ha en personlig fejd, denna tråd handlar om att idiotföklara andra när de frågar om ngt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt tycker jag nog än en gång att du, Hobbex, inte ska kasta sten i glashus. Som jag pikade dig om i Göteborgstråden vände du taggarna utåt och hoppade på joe_labero när han påpekade att frågeformuläret påminde honom om de kompisböcker man hade i lågstadiet.

Han började hacka på mina formulär och jag gav bara igen... Allt detta var på skämt. Sen dök du upp och la dig i och försökte vara rolig med dina bildlekar, vilket inte gick hem. Sen att du blev sur för att du gjort bort dig, ja, det är en annan femma!

Vem gjorde bort sig sa du? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade länken. Utan att ha lyssnat på låten ser det ut som konstruktiv kritik. Även Florian om han än är onödigt fåordig.

Inget att bråka om!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej igen!

Väldigt mycket åsikter på min tråd blev det. Ska kommentera lite så här om afton/morgonkvisten! Kan inte sova och sängen är för varm. Så...

"Även denna fråga har varit uppe tidigare men Svante var ett så trevligt namn så jag kunde inte låta bli!" dede

- Tack. Det tog mig lång tid och skarp terapi för att acceptera mina föräldras val av namn men nu har jag lärt mig att leva med det. Svante kommer från namnet Svantepolk och betyder "den helige"!

"Men jag tycker det är fullt av folk som svarar på ett kalasbra sätt också" Fidden

- Absolut så finns det kanonbra tips och trevligt bemötande i största utsträckning. Det skall helt klart uppmuntras. Som jag skrev så måste man ju leta runt lite i forumet för att hitta de tråkiga svaren/inläggen jag syftar på. Men även om det bara förekommer i liten utsträckning så tycker jag inte att det är ok.

"Det är alltid hårdare ord på internet än i samhället i övrigt, men det trodde jag att folk var vana vid vid det här laget?" mornel

- Ja, det är hårdare ord på internet än överlag i samhället. Men det är väl inte bra? Det är väl bra om STUDIOforumet går emot det i så fall? Att man är van vid något betyder inte alls att det behöver vara acceptabelt.

"Man bör inte glömma att den som påpekar nån brist bör sakligt kunna beskriva problemet och komma med instruktioner vad som kunde bättras" tsmalmbe

- Jag vet inte om du riktar dig till min tråd eller de som bedömmer andras musik/produktioner i demoforumet. Lägger man upp musik så får man ju såklart räkna med folks tycke, det är ju själva tanken. Och självklart så ska man få säga vad man tycker då. Det är inte det jag menar med mitt inlägg. Jag tänker främst på de som ställer frågor och blir bemötta med trötta svar med ironiska kommentarer över att man inte vet bättre. Då är det bättre att låta någon som kan svara trevligt och sakligt få svara istället och så kan man själv göra något roligare under tiden. Spela Donkey Kongas t.ex.

"Jag tycker nog att ursprungsinlägget i den här tråden är det med tråkigast attityd på länge" mornel

- Ja, jag håller med. Jag vill inte ha en glad attityd till att folk slutar ta reda på hur saker fungerar p.g.a att man blir bemött av tråkiga svar som förstör glädjen i det man håller på med. Men jag är glad, precis som du, också över att många INTE beter sig så. Men ändock, en strävan efter ett heltrevligt forum är väl bättre än ett forum som är trevligt och mysigt till 95 %?

"Jag håller för övrigt med Itzhak. Ge oss konkreta exempel på trådar där du stör dig på attityden, Svante. Jag tycker att stämningen på forumet är kalas. Vi hade ju till och med en mysig forumträff i somras" Pluffo

- Jag ids inte leta reda på de exempel jag menar men de går att hitta flera om man är intresserad. Lovar! Det kan helt enkelt se ut så här; A frågar en fråga. B svarar något som ger hjälp. A tackar för sig. C kommenterar det hela med "Hehe, den killen gick ju knappast natur" och sen så är det igång. Det är ju onödigt att skriva så. Och ovanstående exempel förekommer! Tråkigt tråkigt. Stämmningen på forumet är verkligen kalas överlag. Jag tycker det också, men jag tycker ändå att de som skriver nedvärderande tråkigheter inte ska göra det.

Att jag missade en mysig forumsträff känns också tråkigt. Hoppas man kan joina nån gång framöver. Att träffa musikfolk är riktigt kul och att dyfta sina tankar och ideer över lite grillat och "en kall en" är ju sjysst.

Detta ÄR verkligen ett bra forum och jag tvekar inte en sekund på att majoriteten är trivsamma och intelligenta människor som man gärna dividerar det vi gillar mest med. Musik och själva skapandet. Det är skitkul att hålla på med och det tycker jag att alla ska få tycka. Det är det enda jag vill med denna tråd.

Ha det så göttast!

Svante

Redigerat av svante
Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag håller för övrigt med Itzhak. Ge oss konkreta exempel på trådar där du stör dig på attityden, Svante. Jag tycker att stämningen på forumet är kalas. Vi hade ju till och med en mysig forumträff i somras" Pluffo

- Jag ids inte leta reda på de exempel jag menar men de går att hitta flera om man är intresserad. Lovar! Det kan helt enkelt se ut så här; A frågar en fråga. B svarar något som ger hjälp. A tackar för sig. C kommenterar det hela med "Hehe, den killen gick ju knappast natur" och sen så är det igång. Det är ju onödigt att skriva så. Och ovanstående exempel förekommer! Tråkigt tråkigt. Stämmningen på forumet är verkligen kalas överlag. Jag tycker det också, men jag tycker ändå att de som skriver nedvärderande tråkigheter inte ska göra det.

Detta ÄR verkligen ett bra forum och jag tvekar inte en sekund på att majoriteten är trivsamma och intelligenta människor som man gärna dividerar det vi gillar mest med. Musik och själva skapandet. Det är skitkul att hålla på med och det tycker jag att alla ska få tycka. Det är det enda jag vill med denna tråd.

Ha det så göttast!

Svante

som sagt, riktiga exempel är bättre än påhittade, och för den som känner sig illa behandlad går det utmärkt att anmäla.

tänk på att vad som är trevligt definieras i förhållande till det som är otrevligt. vi behöver alltså spydiga, otrevliga och bråkiga personer (som exempelvis claes) för att vi andra ska uppfattas som trevliga och tillmötesgående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...