Jump to content
Annons

Recommended Posts

Evergrace (oregistrerad)
Postat

Nu har jag stött på ytterligare ett problem.

Vi spelar in vår platta i Pro tools men kille som ska mixa använder Nuendo vilket ställer till lite problem på vägen.

Vad det innebär för oss är att vi måste "bounca" alla spår separat så att han sedan bara kan importera dem i nuendo som audiofiler.

Jag har hört att det ska finnas en väldigt smidig funktion i pro tools som man kan välja att bounca alla spår var för sig så de lägger sig som enskilda spår, men tyvärr så hittar vi inte denna funktion. Finns den överhuvudtaget? Något tips annars på hur man ska lösa de hela?

Tacksam för svar!

Mvh Jon

Annons
Postat
Vad det innebär för oss är att vi måste "bounca" alla spår separat så att han sedan bara kan importera dem i nuendo som audiofiler.

Mvh Jon

Tror du leter efter "consilidering"...

Postat

Jag ser spontant två-tre lösningar:

1) Om du INTE kör med några RTAS-pluggar (mixpluggar), så är det smidigt att exportera ut spåren direkt, så här:

- Konsolidera spåren (Edit/Consolidate alt-shift-3) så de blir lika långa

- Markera regionerna så de är valda i regionslistan till höger.

- I regionslistans popupmeny, välj Export regions as Files (shift-kommando-K)

Då får du välja format och sånt kul också.

Om du kör med RTAS-pluggar kan du förstås inte göra så där, men här har du två vägar att gå. Den som bygger på första idén, eller en ny och fräsch...

2) Gör om RTAS till AudioSuite (funkar inte med automation).

- Öppna första spårets första RTAS-effekt, och tryck (kommando-shift-S) för att spara pluggens inställning.

- Öppna pluggen i audiosuite istället, ladda upp inställningarna från RTAS-effekten.

- Upprepa för alla pluggar, alla spår.

- Utför förslag 1 med konsolidering och utexport.

Drygt, eller hur? Plus att det inte funkar med automation. Gör så här då:

3) Samtidig utexportering.

- Inaktivera alla spår utom de 16 första (eller så många din dator klarar att spela upp och spela in samtidigt)

- Skapa 16 nya "buss"-ljudspår (vanliga monokanaler, jag bara kallade dem så).

- Sätt de första 16 ljudspårens utgångar till buss 1-16, och bussljudspårens ingångar till detsamma.

- Slå på inspelning på bussljudspåren, spela upp och spela in dina första 16 ljudspår.

(- Upprepa för dina kvarstående ljudspår.)

- Markera bussljudspårens regioner och exportera ut dem (kommando-shift-K)

Plan tre är nog bäst. Jag vet inte om det finns någon ännu smartare variant?

Evergrace (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Fantastiskt med detta forumet att alla är så hjälpsamma fast man kanske ställer lite dumma frågor ibland 🙂 Tack för alla svar!

JonesH:

Ditt förslag nr.3 är det jag lekt med innan jag såg ditt svar och det är nog den absolut smartaste och enklaste lösningen eftersom vi använder oss av RTAS effekter.

De problem jag inte kunnat lösa är dock hur jag ska kunna exportera de. Jag använder Pro Tools M-Powered och när jag har markerat de spår jag vill exportera så fungerar det helt enkelt inte. "Export Selected Tracks as OMF/ASS" är "grå markerad", sådär som programmen gör när man inte kan välja just den funktionen i menyn. Har suttit och letat i mina preferences om det kan vara något där. Men jag har inte hittat något. Någon som haft samma problem och hittat en lösning?

Nu har jag inte Nuendo men jag har provat och importera i Sonar och .aif filerna i sig säger Sonar ifrån. Dock om jag väljer att spara en kopia på projektet och spar filerna i BWF(.WAV) så kan jag importera filerna. De jag i så fall får vara väldigt noga med är att jag spar de spår jag spelat in via bussarna (förslag nr.3) som t.ex. x_spåretsnamn för att sedan kunna sortera mappen och välja alla filer som heter x_....

Lite riskabelt då de säkert lätt kan hända att jag missar någon fil och det vore inte kul när den går i mixning eftersom de fyra dagarna kostar en hel del.

Men bara jag hade fått export att fungera skulle det hela vara löst nu. Någon som vet hur jag får den att fungera?

Tack så mycket för de svar jag hittills fått!

Mvh Jon

Redigerat av Evergrace
Postat

Hej igen Evergrace!

Exportera som OMF kan du bara om du har digitranslator. Jag tycker att du ska köra på att markera de konsoliderade regionerna (konsolidera med alt-shift-3) och sen välja export regions as files (shift-kommando-K). Då kan du välja vilka format du vill ha ut ljudfilerna i. Leta alltså inte i File-menyn, utan i Region-listans popupmeny (rubriken Regions som sitter över listan med regioner gömmer en popupmeny).

Sen när det ska importeras så lägger han/hon bara alla ljudspår som start i början så hamnar allt rätt.

Det här kallas för att exportera "stems", i förbifarten.

Evergrace (oregistrerad)
Postat

Hej JonesH!

Tack så hemskt mycket för all din hjälp!!! Nu ser allt ut att kunna lösa sig ändå 😉

Nu får vi bara hoppas att vi hinner lägga all sång denna vecka så jag får iväg grejerna på mixning och mastering. Lite jobbigt med ett skivbolag som bokar massa tider så man inte längre kan göra grejerna i sin egen takt 😲

Sen har jag lärt mig att inför ett byte av sequencer program så bör man kanske ha lärt sig grejerna innan och inte vara så idiotisk som vi varit och öppna progammet första gången när inspelningen ska börja 😠

Åter igen, tack tack tack!

Mvh Jon

Postat

Det är lungt, jag fick ju tillfälle att forska reda på olika metoder för det också...

Lycka till, hoppas att ni får en bra skiva!

• 2 veckor senare...
Postat
- Konsolidera spåren (Edit/Consolidate alt-shift-3) så de blir lika långa

- Markera regionerna så de är valda i regionslistan till höger.

- I regionslistans popupmeny, välj Export regions as Files (shift-kommando-K)

Då får du välja format och sånt kul också.

Ovanstående är det absolut snabbaste, och den funktionen bör finnas även i M-Powered, fast jag har aldrig kört det programmet så jag är inte 100% säker (kör Pro Tools HD själv). När du använder dig av denna metod så kan du också dubbelklicka på regionen om du vill byta namn på den för att det skall bli enklare att hitta alla filer sedan.

Mvh,

Micke

Digidesign

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.