Garylee (oregistrerad) Postat 16 mars 2004 Postat 16 mars 2004 Tack för ett snabbt och bra svar. 😆 Konstigt att Musikbörsen inte kunnat ge mig nåt besked, de vill kanske inte sälja kortet vad vet jag 😛 Jag har tidigare använt E-MU APS kortet och använder då förstås SoundFonts. Stöds det med det nya kortet eller är man tvungen att köpa EmulatorX för att det ska fungera? Finns EmulatorX också för leverans, går programvaran att köpa separat i efterhand? Tycker kortet verkar riktigt bra så det ska bli spännande att testa.
SERO Postat 16 mars 2004 Postat 16 mars 2004 Ledsen att man är lite "prisgrinig" grabbar, men det värsta som finns när man just har inhandlat en ny prudukt, är att läsa att den kostar si och så utomlands. Hade jag inte varit en av Sveriges fattigaste studenter hade jag säkert haft överseende med detta 🙂
Pär Ekberg Postat 16 mars 2004 Postat 16 mars 2004 Det är inte så himla lätt alla gånger. Och det är klart det ser konstigt ut! Men det blir så när alla har olika sätt att presentera priser. Hare bra!
fredrik @ mi7 Postat 16 mars 2004 Postat 16 mars 2004 (redigerat) Exakt!...och jag fick ett trevligt (?) svar när jag skrev att Luthman gjorde att korten kostade 40% mer i utlandet än i Sverige! 3750 kr / 5995 = 37.5% Hade jag fel eller? 200% har väl ingen nämnt? Som Per skrev så är svensk priser med MOMS det är en stor del av skillnaden. Med 25% moms på 3750:- blir skillnaden 21,8% (1308:-) om du då lägger till 5% tull och 500:- i frakt och dessutom räknar med att du kan få en liten "deal" hos din lokala butik så är skillnaden borta! Titta vad lite svart magi och en miniräknade (samt Bosse Ringholm) kan göra med en "prisskillnad" på 37,5%! 🙂 Redigerat 16 mars 2004 av fredrik @ mi7
SERO Postat 16 mars 2004 Postat 16 mars 2004 Tack! Ni har lindrat en stor del av min sorg! När vi ändå har er här på tråden grabbar!...kan ni inte erkänna vilken butik i Sverige som ni säljer mest till! Jag har alltid undra´t och nu aldrig vågat fråga!
Pär Ekberg Postat 16 mars 2004 Postat 16 mars 2004 Jag har tidigare använt E-MU APS kortet och använder då förstås SoundFonts. Stöds det med det nya kortet eller är man tvungen att köpa EmulatorX för att det ska fungera? Det är EmulatorX som stödjer SF.
Björn Olsberg Postat 18 mars 2004 Trådstartare Postat 18 mars 2004 Den här tråden har dragit iväg ordentligt och har vid det här laget nog avhandlat allt som finns att säga om själva nyheten i sig. Jag vill gärna påminna om att alla och envar på forumet anstränger sig för att hålla varje inlägg sakligt, schysst och utan påhopp! Mvh .björn.
Pär Ekberg Postat 2 april 2004 Postat 2 april 2004 FYI! EMU samplern Emulator X har kommit in på lager. Den kommer att finnas i butikerna från och med Måndag 5: April.
Majken Postat 20 april 2004 Postat 20 april 2004 Finns det någon annan här på forumet som köpt sig ett Emulator-X paket? Nåja, jag grävde ner mig i samplern idag och är nyförälskad. Rackarns vad kraftfull den lille gynnaren är. För att göra allting tvärtemot gjorde jag 4 stycken samplingar sinus, trekant, sågtand och fyrkantsvåg, en vågform lång. Sammanlagt 1.75kB samplingar. Sedan tänkte jag använda dessa för att göra en ljudbank i samplern. Förhoppningen var att få ihop lite tvspelsljud även om jag tippade på att det skulle vara begränsat med tanke på att det faktiskt rör sig om en sampler och inte en synt. Jag började trixa runt lite och började snart fatta hur de olika delarna hänger ihop. Varje preset kan ha flera voices, som var och en kan ha enskild pitchning, panorering, volym, 3 envelopes, 2 lfo, använda ett av 52 filter som kan styras genom sammanlagt 64 modulationskopplingar. Helt enkelt total galenskap som får en syntfetischist som jag själv att darra av njutning. Efter några timmar Emu-X inser jag att jag antagligen måste öppna ett forum och skrapa ihop en sida där folk kan dela med sig av sina små ljudbanker. Jag har hittills slängt ihop ett tiotal olika presets baserade på mina 4 samplingar på 1.75kB. Här är ett exempel på två padljud: Your browser does not support the HTML5 audio tag Ladda hem, lyssna och spring och köp en emu-x ni också 😏 /Majken
Lundin Postat 21 april 2004 Postat 21 april 2004 Var inne på Estrad musik i fredax o kikade på en sån däringa (h)E-mu(l), dom höll som bäst på att integrera den i sin demomaskin.. 8 in o ut, 2st micpreamps, m.m m.m ..i en liten nätt lådda för 5000:- ..klart man blev sugen... men dom kunde inte svara på om det gick att kaskadkoppla dom för att få ett större system...typ 24 in o ut ( vilket jag är ute efter för att alla mina grejer som står o vilar i garderoben ska bli glada igen.).. Kanske du vet? /D
L.C Postat 21 april 2004 Postat 21 april 2004 Jag har tänkt att använda en E-mu 1820 som ett nav i min studio i framtiden med tanke på alla ingångarna. Perfekt för en bunt syntar men jag visste inte mycket om samplern men med tanke på vad majken skriver kanske det är värt den utgiften för en bra sampler. Föresten kan nån säga mig vad skillnaden är mellan 1820 och 1820M?
Majken Postat 21 april 2004 Postat 21 april 2004 Skillnaden mellan 1820 och 1820m är dels AD/DA omvandlarna som skall hålla lite högre kvalitet på 1820m och även ett extra kort som skickar synkkod. Vad gäller in och utgångar på 1820 så får man inte glömma att den även har adat in/ut vilket gör att den sammanlagt har 16 in/ut. Jag tror dock inte att det går seriekoppla flera kort. /Majken
Garylee (oregistrerad) Postat 9 juni 2004 Postat 9 juni 2004 Nu kan vi som har något av de nya E-MU 1212/1820 korten köpa till Emulator X programvaran för under tusenlappen inkl. moms och frakt 🙂. Finns på Creatives webshop, där även ljudkorten finns. http://se.europe.creative.com/estore/category.asp?cate=70
stenerlov Postat 9 juni 2004 Postat 9 juni 2004 Nice! Funkar den även med 1820-kortet? Paketvis säljs den ju bara till M-serien. Kan även meddela från mail med EMU support att både 1820M Audiodock och sync-kortet kommer att säljas separat inom kort. Fint om man vill uppgradera - mitt problem blir då att jag har en 1820 Audiodock till övers.. Men man vill ju gärna ha de fina konvertrarna.... /Calle
Garylee (oregistrerad) Postat 9 juni 2004 Postat 9 juni 2004 Funkar den även med 1820-kortet? Paketvis säljs den ju bara till M-serien. På hemsidan står det så här: The Emulator X Software Upgrade allows E-MU 1820M, 1820 and 1212M users to add E-MU’s powerful Emulator X software sampler to their studio. Emulator X offers disk streaming and RAM playback of samples, unrivalled synthesis and filters, standalone and VSTi operation, over 2 GB of included sounds, and much more. Så det borde gå bra. Själva PCI kortet är ju samma på alla tre.
flashman Postat 27 november 2004 Postat 27 november 2004 HEj! Någon som har erfarenhet av EMU's Emulator X samt den hårdvara som den levereras med (Dvs. De två PCI korten.) Jag har fått ett bra pris på detta och vill veta att jag inte gör något dåligt köp. /Daniel
android Postat 27 november 2004 Postat 27 november 2004 Har ingen erfarenhet av det, och vet alltså inte så mycket, men jag har hört en del bra kommentarer... Emu har ju en hel del intressanta filteralgoritmer och sånt, så är du en ljudpulare så tror jag att du kan ha mycket kul med EmulatorX.
illvaesen Postat 28 april 2005 Postat 28 april 2005 Läste i en annons om Emulator X att den stöder Gigasampler. Jag antar att det innebär att man kan köra giga-samplingar (typ black grand från sampletekk?) i den. Någon som prövat detta? Har haft lite begränsningar när jag velat köpa ljudkort eftersom jag måste ha GSIF stöd på ljudkortet i vanliga fall. Här verkar det som om jag skulle kunna komma undan det problemet och kunna använda mina samplingsbibliotek ändå. Vore fint att veta om det fungerar bra.. Finns det liknande varianter av program som stöder gigasamplingar som är att rekommendera? Tacksam för svar.. /David
Egghuvud Postat 29 april 2005 Postat 29 april 2005 Om du kör med cubase så klarar ju Halion gigasamplingarna. Likaså Kontakt från Native instruments. http://www.instrument-online.nu/arkiv/tester7/halion.html http://www.native-instruments.com/ På så sätt kan du behålla ditt samplebibliotek och köra vilket vstkompatibelt kort som helst. (utom soundblaster för det stinker) 😄
equality Postat 29 april 2005 Postat 29 april 2005 Finns en VSTi-Gigastudioadapter som möjliggör användande av GS-samplingar med ljudkort utan GSIF-stöd. Jag har ej prövat. Kolla denna tråd: https://www.studio.se/index.php?showtopic=4222&hl=
illvaesen Postat 29 april 2005 Postat 29 april 2005 Sweet! ..ett bekymmer mindre i världen.. nu kan jag ju köpa hur dyra kort som helst! 😄 Tackar för svar! /David
robarth Postat 9 juni 2005 Postat 9 juni 2005 ny på detta men dessa verkar bra. "studio" har micpreamp i låda. detta tycker jag är smitigast. man slipper vara bakom datorn. kortet heter 1820m då va? men om jag köper det med 1212m kortet då? kan jag få en bra micpreamp för 3000:- som e minst lika bra som den i "studio" paketet? jag blir mer och mer förbryllad av detta att leta efter ett ljudkort så inspelningen på dator kan börja. varför har jag fastnat för dessa två är för att jag tycker att ljud/effekterna verkar bra. hjälp mig snälla!!!!!!! tobbe
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.