Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en lågbudget hemmastudio bestående av:

Generis kondesator mic

Yamaha MG10/2 mixer

Composer pro MDX2200 kompressor

Audiophile 2496 ljudkort

Cubase SE3

Läst trådar om mickplacering och frågat runt och tror jag fått rätt på det, men ljudet blir inte alls bra. Svårt att förklara, gitarren (Takamine EG523SC) låter ju skitbra tycker jag och micken fångar upp registret men den låter "långt bort", som om gitarristen satt nån annanstans. Tror felet ligger i kompressorinställningen (läst in mig på den men hur mkt jag än skruvar så får jag inte till ljudet). Det är självklart subjektivt, men vad jag undrar är om det finns någon beprövad grundinställning? För tillfället använder jag guitarporten och då blir ljudet bra men tappar ju hela klangen av jumbolådan varför jag hellre vill micka än linea. Skulle även kunna försöka mig på nån mjukvara men när jag nu lagt pengar på kompressorn skulle jag vilja få det att fungera. Tacksam för alla tips.

/Thomas

Annons
Postat

ditt problem är -antagligen- att du sitter i ett rum som har dålig dämpning, vilket gör att det låter ganska burkigt.

närhet ska finnas i ljudet, utan att du ska behöva ha någon kompressor på.

Postat

Att det låter "långt bort" tror jag snarare beror på mikrofonplacering och inspelningsrummets egenskaper. Testa först att dämpa upp ordentligt omkring där du sitter och spelar in (häng tjocka filtar etc över stolsryggar omkring dig), och testa dig fram till en mikrofonplacering där du får det ljud du gillar. Ju längre bort desto naturligare ljud och mindre känslighet för att du rör dig när du spelar. Men med avståndet ökar förstås ljudet från rummet vilket ger känslan av avstånd – kompromissen här emellan får du lyssna dig fram till. Jag skulle nog börja på cirka 70 centimeters avstånd, men ibland är det helt rätt medicin att komma jättenära.

Kompressor kan fungera fint på ackegitarr. Ett exempel är I'm only sleeping med Beatles.

Hälsningar

/Henrik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.