Jump to content
Annons

Kick + Bas .. alltid en bromskloss.


Funnyshoes (oregistrerad)

Recommended Posts

Funnyshoes (oregistrerad)

Tjena,

Det här har ni nog hört många gånger.. men jag måste ju bara fråga. 😛

Jag kan få mina låtar att låta hyfsat, men jag är då aldrig nöjd med kicken och basen, antingen blir basen mesig eller så blir kicken obefintlig. Har lyckats få både kicken och basen feta, men då blir det alltför grötigt, blir frustrerad >_<

Sen har jag märkt att profesionella låtar har en dov härlig bas som flyter ihop med allt annat i låten, min bas skrålar och låter sämre i mina monitorer.. det låter väl okej.. men jag är ute efter annat resultat. Försöker läsa om detta ämne och testa mig fram, men det är jobbigt att vara en perfektionist ^^ och här på internet är det aldrig samma information.. alla säger olika 😉

Till sist.. angående kompressor så här har jag hört mycket. Somliga säger att man ska köra hård kompressor på basen(speciellt i dansmusik), andra säger att man inte ska köra någon alls. Och andra säger "komprimera allt utav bara helvete", vilket låter dumt.. men men.

Ni som "kan" något, vad har ni för tips till en person som kanske är lite för noga när det gäller detta? haha. Behöver bara lite vägledning.

Jag skapar musik i likhet med artister som Squarepusher, allt som saknas nu för tiden är en dov mullrande bas.. men böket med separationen gör mig till en okreativ person 😛

Tack för mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MarcusRombo (oregistrerad)

Äsch, skruva upp så det dånar utav bara helvete! Lite bas har ingen dött av!

Basen ska väl annars komprimeras eh... "lagom"! Komprimeras tycker jag att den ska, men inte maximalt.

Ett alternativ om du har problem med bas vs kagge är ju duckning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vanligt är att man skär bort "diskanten" på basen och"basen" på kicken och sedan komprimerar basen rätt hårt.

En annan enligt mig bättre metod är att så fort basen och kicken krockar så skär man bort rejält med bas på kicken men att annars

får kicken vara oförändrad. Men håller med dig om att det är svårt, kick + bas samt att mixa röster är det svåraste enligt min erfarenhet.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Komprimer skiten ur basen. Lämna bastrumman i fred. Överkomprimerad bastrumma låter som en fjärt i en stor sal. En komprimerad bas är svår att få överkomprimerad, för det börjar ofta pumpa på, så man märker överkomprimering lättare. Hitta rätt kompressor för din bas. Googla på det kanske och testa? Själv använder jag "enkla" kompressorer som finns på UAD1-kortet (1176 t.ex). Den fläskar till basen ganska bra. Men du hittar saker som låter nästan lika bra på gratismarknaden också. Nån med optoemulering blir troligen bra.

Glöm inte att köra lite dist eller preampsimuelring eller rörsimulering på basen. Varför bli det bra? Fan vet, men det fungerar ofta. Kan låta ganska skit som solo, så det är bäst att leka med dessa effekter på basen med hela trumgroupen och kanske också vokalgroupen.

Har själv just mixat om hela senaste projektet med dist på basen och inga kompressorer på bastrumman. Det blev bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget fel att komprimera kicken, beror ju helt på vilket resultat som eftersträvas. Men åter till den egentliga frågan. Det framgår inte vilket program du använder, men jag skulle definitivt testa några av varianterna som nämnts tidigare.

Själv så brukar jag sidechaina basen (få den att ducka för kicken) med en kort kick som inte hörs i själva låten (brukar köra tr 707 kick). Ett problem med detta är kanske att man inte vill ha det där tjocka pumpet. Då kan det vara aktuellt att dela upp signalen i två, finns lite olika sätt beroende på program. I reason t.ex. så kan du köra en spider audio och splitta signalen till två, sedan filtrerar du de olika utgångarna olika. En som du behåller allt utom basen i, och en med bara bas. Sedan sidechainar du den med bara bas, då behåller du attacken i ljudet, men förhindrar allt för stora baskrockar. I en del program kan man använda baskomressorer eller effetker som hjälper dig lägga sidechain kompressorer under en vald frekvens. Alternativet är att ta två olika basljud, ett som agerar topp, och ett som agerar botten. T.ex ta en rejäl subbas som nästan inte har nån attack alls, och låt den spela samma slinga som en mindre basig men rivig distad sågtand. Sidechaina den basigare av dem två.

Sedan får du ju fundera på vad du helst vill ha, lång kick eller ihållande basljud, de är inte jättelätta att pussla ihop om du vill att de ska jobba i samma frekvenser. Jag brukar hålla mig med relativt korta kickar, då får man mycket spelutrymme för andra djupa basljud.

Hoppas det gav någon klarhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cleff (oregistrerad)

Jag brukar skruva ner trycket på basen och ha lite mer på kicken, då låter det jävligt bra! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har också mycket prob med basen. Kanske för att basisten har världens sämsta bas med bajsmickar som tar upp för mycket diskant. Blir ny bas nu, men tidigare har jag spelat in en gitarr med samma slinga och sen dratt på med high cut, sen lagt den samtidigt som basen, fast med mycket låg volym. Det förtydligar basen trots att man inte hör den. Eller vad man ska säga. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Glöm inte bort att prova med olika "delay" tider på bas spåret. Det är ju när amplitud topparna "träffar" varran som det blir mest "tryck" och "power" i botten registret. Detta är det många som missar, lustigt nog. / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Neka hade rätt bra tips...

Sen ang. kompressor så får man lyssna noga helt enkelt! Man behöver inte komprimera allt för att få "ös". Oftast om man jobbar med bra samples så brukar basstrumman vara "optimerad" för färdig mix så att säga... och kör du med för hård ratio så kommer den att låta som en fjärt ja... om inte annat så fårt man sjukligt ont i öronen efter ett tag för att den kommer slå så högt och "platt" :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja som sagt, kompression är bra att ha om man använder den rätt, baskaggen får man vara lite försiktig med annars blir den platt och tunn om man squashar musten ur den, basgången kan man krama hårdare, oftast kör man ju med 2 eller fler ljud på den, tex en chorusbehandlad och en lätt/hårt distad, dessa komprimeras givetvis individuellt för bästa resultat, lyssna är det enda jag kan säga- en bra baskompressor är Symetrix 525 eller vad den heter (jag har den men glömde beteckningen) den är optimal både vid inspelning och mix eftersom den har 2 funktioner i en-både kompression och limitering!

Det viktigaste är dock frekvensområdet/eq-inställningarna, det tar sin tid att lära sig om detta fruktade basområde, det måste ju bli rätt eller hur, jag kan inte i huvudet exakt ange de frekvenser man skall skära vid då jag aldrig memorerar sådant men återigen-använd dina öron för de är dina bästa eller sämsta vänner i denna värld, alltså det viktigaste verktyget i hela processen, så lite kan jag väl säga att baskaggen skall ha mer energi än basen i området 60-85 Hz ca. medans basen börjar vid ca. 100 Hz men sedan finns det några viktiga områden gällande båda dessa instrument ifrån 150 och uppåt där man både skär eller boostar (mer sällsynt dock för det brukar oftast handla om att skära då så mycket energi finns med redan pga ljudens natur) där har du tricket-att mejsla ut en perfekt samvaro handlar alltså mest om detta, träna testa och lyssna, finns en hel del tips på nätet och i olika böcker, olika genres etc men hitta din egen väg till denna insikt så blir du förhoppningsvis mer nöjd i framtiden!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Florian har en poäng att man bör mejsla ut olika områden för kicken och basen. Däremot tycker jag inte att man prompt ska köpa att kicken bör ligga underst. Att börja krana på basen kring 100Hz funkar bra ibland, men man bör vara varse om att en vanligt stämd bas har alltså sin lägsta ton, E, som fundamentalfrekvens på 38Hz...

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot tycker jag inte att man prompt ska köpa att kicken bör ligga underst.

Nej, tvärtom ska det ju vara 🙂! Inom dans/hiphop/ragga och andra bastunga musikstilar brukar kicken ligga överst samt att då

basgångars Hz ju varierar med tonart, men som sagt regler är till för att brytas och låter det bra så är det bra.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot tycker jag inte att man prompt ska köpa att kicken bör ligga underst.

Nej, tvärtom ska det ju vara 😉! Inom dans/hiphop/ragga och andra bastunga musikstilar brukar kicken ligga överst samt att då

basgångars Hz ju varierar med tonart, men som sagt regler är till för att brytas och låter det bra så är det bra.

Visst är det så som du säger om elektronisk musik, men akustiska trummor och elbas så får man anpassa till produktionen om vad som gör sig bäst i botten.

Link to comment
Dela på andra sajter

ett tips jag fick nångång 1907 var:

bastrumman ska "sparka igång" basen.

m.a.o håll bastrummans energi runt 80hz och låt basen härja kring 60hz.

givetvis lär man skära lite grann i båda instrumenten kring dess frekvensgrannes dominerande frekvenser... (helvete vad pretto det där lät!!)

jag har försökt hålla mig till det, att hålla bastrumman något ljusare än basen. men som kryckan skriver, det funkar inte alltid. metallica hade tappat alltför mycket om de gjort så.

som tur är tål jag inte danskjäveln o hans band så jag kör på som jag lärt mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...