mattssons Postat 7 augusti 2006 Dela Postat 7 augusti 2006 Vill ni använda något billigt, så är vanliga kartonger, upptejpade med botten utåt inte så illa, blir ett sorts panel absorbenter. Det viktiga att dämpa är basen. Jag har varit i allt för många replokaler där all diskant och mid är dämpat med tunga drapperier, matta på golvet, madrasser, you name it! Måste vara svin tråkiga att spela i ..mitt recept borde vara en soffa, en hylla med massa skit på ( Diffussor )+ TJOCKA + 30 cm gullfiber lådor lite här och där + mycket dämp i hörnen, även mellan hörn och tak. En masonitskiva spikad med reglar över hela hörnet kan också funka. kan också vara kul att dämpa mer under midjehöjd (Bokhylla?)och låta det vara mera hårt längre upp. prova er fram och lyssna.Lycka till /Tobias Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 8 augusti 2006 Dela Postat 8 augusti 2006 Vill ni använda något billigt, så är vanliga kartonger, upptejpade med botten utåt inte så illa, blir ett sorts panel absorbenter. Det viktiga att dämpa är basen. Jag har varit i allt för många replokaler där all diskant och mid är dämpat med tunga drapperier, matta på golvet, madrasser, you name it!Måste vara svin tråkiga att spela i ..mitt recept borde vara en soffa, en hylla med massa skit på ( Diffussor )+ TJOCKA + 30 cm gullfiber lådor lite här och där + mycket dämp i hörnen, även mellan hörn och tak. En masonitskiva spikad med reglar över hela hörnet kan också funka. kan också vara kul att dämpa mer under midjehöjd (Bokhylla?)och låta det vara mera hårt längre upp. prova er fram och lyssna.Lycka till /Tobias har funderat ordentligt på det där med kartonger.. men nu fick man det upplagt svart på vitt!! kanske ska pröva i vardagsrummet. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tellskog Postat 8 augusti 2006 Dela Postat 8 augusti 2006 Jag har ett litet rum på ca 2 x 4 m med betonggolv som jag använder som studio. Och då har jag lyssning och inspelning i samma rum. Nån som kan ge ett bra råd om lämplig dämpning som inte tar för mycket plats av rummet. Funderar på antingen draperier eller nån form av isolering typ 45 mm i träramar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 11 augusti 2006 Dela Postat 11 augusti 2006 (redigerat) Jag har ett litet rum på ca 2 x 4 m med betonggolv som jag använder som studio. Och då har jag lyssning och inspelning i samma rum. Nån som kan ge ett bra råd om lämplig dämpning som inte tar för mycket plats av rummet. Funderar på antingen draperier eller nån form av isolering typ 45 mm i träramar. har du funderat på en backdrop!? det är helt ok om den hänger en bit från väggen!!! edit: TJOCK backdrop! Redigerat 13 augusti 2006 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
adama Postat 13 augusti 2006 Dela Postat 13 augusti 2006 de där draperierna du nämner, vad är det för nåra? fukade de bra? draperier i största allmänhet dämpar ju eftersom det är tyg vilket absorberar. Dock kan det va bra att ha ett riktigt tjock tyg så det dämpar basen. ett tips är backdroptyg. det är sånt svart tyg som hänger bakom scener. det brukar vara flämsäkert och bra. jam har någon billig variant som borde funka Tyg dämpar aldrig bas märkbart, för det krävs decimetertjock mineralull med luftspalt bakom, eller att man bygger Helmholzresonatorer. Men för en replokal kan det förstås räcka fint med tjocka draperier. Hälsningar /Henrik vad är dessa Helmholzresonatorer???? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rattlesnake Postat 1 november 2006 Dela Postat 1 november 2006 😄 Alltså vid 14 års ålder samlade vårat band äggkartonger som idioter, en hel jävla sommar närmare bestämt... Efter att ha tapetserat hela replokalen, från golv till tak, så insåg vi till slut hur blåsta vi blivit?!?!?!? Vore kul att veta varifrån denna totalt missvisande uppfattning kommit, att äggkartonger skulle göra ngn. som helst nytta vid ljuddämpning... 😆 Kan inte upphovet till myten helt enkelt ha varit att äggkortonger rent visuellt liknar proffsens akustikbehandlande material, varför de optimistiska amatörerna provade klä replokalen med äggkartonger. Efter en dags äggkartongsklistrande vill man ju gärna att akustiken blir bra mycket bättre, och hävdar bestämt att det blir stoor skillnad... Detta var ju långt innan Internets genomslag, då myter spreds nästan lika snabbt men kunde leva väldigt länge utan att bli punkterade, då man aldrig kunde kontrollera sanningshalten på samma sätt som nu. Samtidigt var förvirringen total då vad gällde ljudisolering kontra akustikbehandling. Mina favoritmyter från då jag var liten var att Slade mördade folk på scenen, och att Bobby Hull sköt så hårt att han a.) måste ha stålkärna i skaftet på hockeyklubban b.) skjutit igenom sargen samt c.) skjutit ihjäl 8 målvakter! För det var väl inte sant? Eller...? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 1 november 2006 Dela Postat 1 november 2006 😎 Alltså vid 14 års ålder samlade vårat band äggkartonger som idioter, en hel jävla sommar närmare bestämt... Efter att ha tapetserat hela replokalen, från golv till tak, så insåg vi till slut hur blåsta vi blivit?!?!?!? Vore kul att veta varifrån denna totalt missvisande uppfattning kommit, att äggkartonger skulle göra ngn. som helst nytta vid ljuddämpning... 😆 Kan inte upphovet till myten helt enkelt ha varit att äggkortonger rent visuellt liknar proffsens akustikbehandlande material, varför de optimistiska amatörerna provade klä replokalen med äggkartonger. Efter en dags äggkartongsklistrande vill man ju gärna att akustiken blir bra mycket bättre, och hävdar bestämt att det blir stoor skillnad... Detta var ju långt innan Internets genomslag, då myter spreds nästan lika snabbt men kunde leva väldigt länge utan att bli punkterade, då man aldrig kunde kontrollera sanningshalten på samma sätt som nu. Samtidigt var förvirringen total då vad gällde ljudisolering kontra akustikbehandling. Ditt antagande ligger nog väldigt, väldigt nära sanningen... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Egghuvud Postat 2 november 2006 Dela Postat 2 november 2006 För visst var det sant. Jag har också varit där och vänt. Vi fick tipset av en fritidsledare i trettioårsåldern som med bestämmdhet hävdade att det var det bästa man kunde ha. Följaktligen skaffade vi trehundra äggkartonger och dämpade hela replokalen med. Jag vill minnas att vi var övertygade om att det gav effekt. Fast det är klart som Rattlesnake säger man var övertygad om en massa saker också. T e x att Francis Rossi i Status Quo var världens snabbaste gitarrist. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 2 november 2006 Dela Postat 2 november 2006 För visst var det sant. Jag har också varit där och vänt. Vi fick tipset av en fritidsledare i trettioårsåldern som med bestämmdhet hävdade att det var det bästa man kunde ha. Följaktligen skaffade vi trehundra äggkartonger och dämpade hela replokalen med. Jag vill minnas att vi var övertygade om att det gav effekt. Som tidigare konstaterats så ger det faktiskt effekt..... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
creel (oregistrerad) Postat 7 november 2009 Dela Postat 7 november 2009 Helt värdelösa är det ju inte, om man lackar dem är de hyfsade diffusorer. Bättre än ingenting. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fertan Postat 7 november 2009 Dela Postat 7 november 2009 Helt värdelösa är det ju inte, om man lackar dem är de hyfsade diffusorer. Bättre än ingenting. Lär väl dock vara ett rätt begränsat frekvensområde som de klarar av att diffusera i, med tanke på att det bara är samma upprepade skillnader i höjd/djup som dessutom bara är någon inch från topp till tå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 7 november 2009 Dela Postat 7 november 2009 Det råder stora missuppfattningar när det gäller just äggkartonger. Jag har själv gjort tester alldeles nyligen i studion och funnit att de faktiskt ökar reverbtiden! Här kommer en förklarande bild ....... ....... ....... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 7 november 2009 Dela Postat 7 november 2009 Som tidigare konstaterats så ger det faktiskt effekt..... Det har säkert wellpapp också men hur stor och till vilken nytta... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
karut4 Postat 7 november 2009 Dela Postat 7 november 2009 Antagligen från samma källa som säger att man blir dum i huvudet om man drar in istället för att gå och snyta sig. Du tog aldrig läkarexamen va? 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
djbolton Postat 8 november 2009 Dela Postat 8 november 2009 Det råder stora missuppfattningar när det gäller just äggkartonger. Jag har själv gjort tester alldeles nyligen i studion och funnit att de faktiskt ökar reverbtiden! Här kommer en förklarande bild ....... ....... ....... ägg...........ägg.............ägg.........ägg 😠 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
adrumdrum Postat 9 november 2009 Dela Postat 9 november 2009 emerson , lake and palmer(elp) hade äggkartonger i replokalen, då måste det va bra 🙂🙂 kolla 07:55 http://www.youtube.com/watch?v=_eu7UzVgd1E även nilecity hade äggkartonger i studion. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JonasW Postat 9 november 2009 Dela Postat 9 november 2009 Kommer ihåg för 10-15 år sedan, då skulle vi sätta äggkartonger i hela replokalen för att det inte skulle störa familjen (vi repade i gitarristens källare som alla andra...). Sagt och gjort, när vi fått upp alla kartonger och lite draperier körde vi ett rep och gick sen upp och frågade hur det lät: "Jo det låter ju rätt bra, men är det inte lite högre än det brukar?" Riktigt lyckat! Förmodligen dödade vi en hel del reflektioner i rummet och tyckte därmed att vi kunde dra på mer, var nog inte kartongerna i sig som gjorde det, men ändå 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.