Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en audiofil som jag skulle vilja time strecha. I cubase är det ju så simpelt att det bara är att dra i audiofilen så långt man vill att den ska time strechas. Men nu ska jag inte klaga här, det är bara jag som inte riktigt fattar hur man ska gör i Logic än 😄

Enligt instruktionsboken ska man gå till fliken audio och välja "Adjust Region Length to Locators". Jag har då valt den, men ingenting händer. Andra alternativet är att välja "Ajudst Region to Nearest Bar". Men där händer heller ingenting.

Vad är det jag missar, och finns det något smart verktyg där man bara kan dra i audiofilen?

Annons
Postat

Vilken version kör du?

Jag minns inte helt klart, men jag tror ljudet måste vara inspelat i Logic eller Garageband för att timestrechprylarna ska funka i arrangefönstret.

Har du en äldre version än LP7 så är du nog tvungen att använda den destruktiva varianten som finns i waveditorn. (dubbelklicka på ljudfilen för att hamna där)

Postat

Jag kör Logic 7.2. Men så man kan t.ex inte time strecha en trumloop man har som en sampling?. Låter ju väldigt ologiskt.

Postat
Jag kör Logic 7.2. Men så man kan t.ex inte time strecha en trumloop man har som en sampling?. Låter ju väldigt ologiskt.

Nu minns jag inte va det kallas men det är Logics motsvarighet till recycle-formatet. Fast all info ligger inbakad i .aif-filen. Testa att skapa en sådan och importera sen in i logic så kommer det funka.

Postat

Nu minns jag inte va det kallas men det är Logics motsvarighet till recycle-formatet. Fast all info ligger inbakad i .aif-filen. Testa att skapa en sådan och importera sen in i logic så kommer det funka.

Hmm låter fortfarande rätt kompliserat, kan testa lite senare, men finns det inget lättare sätt. Något smidigt verktyg så man bara kan dra i audiofilen?

Postat

Tror du måste konvertera filen till en s.k Apple Loop först. Det gör du med Apple Loops Utility (Arrangeringsfönstret > Audio > Open in Apple Loops Utility...), inte säker på om den ingår i installationen men isåfall kanske detta är lösningen.

Postat
Tror du måste konvertera filen till en s.k Apple Loop först. Det gör du med Apple Loops Utility (Arrangeringsfönstret > Audio > Open in Apple Loops Utility...), inte säker på om den ingår i installationen men isåfall kanske detta är lösningen.

Jepp, helt riktigt! Det är bara, som VacUm redan har påpekad, ljudfiler som är inspelade i Logic eller Garageband som du kan timestrecha på direkten. Övriga filer som du vill trixa med måste du först göra om till Apple-loops.

Postat

Om du vet vilket tempo originalet är i räcker det med att du dubbelklickar på audiofilen

och sedan i menyn Factory väljer du " time and pitch machine ".

Om du inte vill ändra toner tror jag att du bör klicka i harmonic correction oxå.

Dock kommer filen Inte att följa tempo om du byter utan är ställd till det tempo du konverterat den till.

PS...

Detta är destruktivt så gör en ny kopia av din fil så du inte fuckar upp originalet.

(markera audiofil , klicka meny audio ,välj convert regions to new audiofile.)

DS...

Tomaz " Tiny "

Postat

Okej tack för all hjälp. Onekligen omständigt att time strecha i Logic helt enkelt. Dags att byta till baka till Cubase kanske? Skämt åsido. Bara man får kläm på hur man gör det så är det ju inga problem.

Åter igen tack!

Postat (redigerat)
Okej tack för all hjälp. Onekligen omständigt att time strecha i Logic helt enkelt. Dags att byta till baka till Cubase kanske? Skämt åsido. Bara man får kläm på hur man gör det så är det ju inga problem.

Åter igen tack!

Nej det är ju inte helt smidigt tyvärr. Man kan ju misstänka att det är en av sakerna som kommer förbättras till nästa uppgradering. 😄

EDIT: Däremot ska man ju inte glömma att AUPitch-pluggen är riktigt riktigt bra! Alltid nåt. 🙂

Redigerat av tbruce
Postat

Åter igen tack!

Nej det är ju inte helt smidigt tyvärr. Man kan ju misstänka att det är en av sakerna som kommer förbättras till nästa uppgradering. 😄

EDIT: Däremot ska man ju inte glömma att AUPitch-pluggen är riktigt riktigt bra! Alltid nåt. 🙂

Jo det får man hoppas.

Det är inte bara AuPitch-pluggen som är bra. Alla pluggar som följer med håller hög standard och förövrigt tycker jag Logic är en fröjd att arbeta i. Men midi-delen tycker jag skulle behöva göras lite mer lättarbetat. Det funkar utmärkt när man kan det, men är lite omständigt att t.ex. fixa fler utgångar på t.ex. DFH eller Stylus RMX. I Cubase är det bara att öppna upp dessa pluggar och vips så är alla utgångar uppe i mixen. I logic måste man styra utgångarna själv som gör det hela lite mer omständigt. Men man kan ju aldrig få allt man vill ha.

Postat
Det är inte bara AuPitch-pluggen som är bra. Alla pluggar som följer med håller hög standard och förövrigt tycker jag Logic är en fröjd att arbeta i. Men midi-delen tycker jag skulle behöva göras lite mer lättarbetat. Det funkar utmärkt när man kan det, men är lite omständigt att t.ex. fixa fler utgångar på t.ex. DFH eller Stylus RMX. I Cubase är det bara att öppna upp dessa pluggar och vips så är alla utgångar uppe i mixen. I logic måste man styra utgångarna själv som gör det hela lite mer omständigt. Men man kan ju aldrig få allt man vill ha.

Det är ju bland annat det som är det fina med Logic. Du bestämmer själv hur du vill jobba. 😉

I CuBase har programmakarna bestämt det åt dig 😏

Postat

Ja man kan tolka det på olika sätt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.