Jump to content
Annons

Ny musikdator

Recommended Posts

Fille (oregistrerad)
Postat

japp

Jag funderar på att skaffa en "riktig" musikdator. Har en hyffsad standard burk nu men det är fan bara problem med skiten.

Tänkte höra om någon har förslag på företag som man kan vända sig till. Har kollat lite på Frost network men skulle vilja jämföra lite. Har någon en Frost?

MVH

fille

Annons
Postat

Om du kollar runt lite i trådarna i detta forum så ser du en hel del liknande frågeställningar. Personligen anser jag inte att dessa audio-PC:s är värda pengarna, men om man är rik och inte har tid eller kunskap att bygga själv kan det vara ett alternativ, förutsatt att man satsar på en dyrare modell. De billigare modellerna är för begränsade imho. Dåliga uppgraderingsmöjligheter och en massa inbyggda komponenter. Möjligen kan ett argument vara att man (förhoppningsvis) får support av personal som är insatta i audiosammanhang om man anser sig behöva det.

Fille (oregistrerad)
Postat
Om du kollar runt lite i trådarna i detta forum så ser du en hel del liknande frågeställningar. Personligen anser jag inte att dessa audio-PC:s är värda pengarna, men om man är rik och inte har tid eller kunskap att bygga själv kan det vara ett alternativ, förutsatt att man satsar på en dyrare modell. De billigare modellerna är för begränsade imho. Dåliga uppgraderingsmöjligheter och en massa inbyggda komponenter. Möjligen kan ett argument vara att man (förhoppningsvis) får support av personal som är insatta i audiosammanhang om man anser sig behöva det.

Jag håller med till viss del. Det handlar om lite stålar men jag blir så lack på all skit som lätt kommer in när man använder datorn till andra nöjen (surfa, spel etc) Man ska ha två burkar egentligen =)

Fille

Postat
Jag håller med till viss del. Det handlar om lite stålar men jag blir så lack på all skit som lätt kommer in när man använder datorn till andra nöjen (surfa, spel etc) Man ska ha två burkar egentligen =)

Fille

Det behöver egentligen inte vara något problem. På samma sätt som man kan vara noggrann när man bygger en dator så kan man underhålla mjukvaran i den. I min datorn har jag provat ett gäng olika spel (och avinstallerat dem), har två uppsättningar office, hela visual studio NET, plus en massa andra program/pluggar, utan att det laggar datorn när jag drar igång cubase (bortsett från de pluggar jag aktiverar).

Det handlar om att hålla rent i autostarten i msconfig. Det kan vem som helst lära sig.

Skaffa sedan en regedit så att du hela tiden kan hålla koll på nya registerposter som läggs till och sedan rensa ordentligt när du avinstallerar program. Inget krångligt faktiskt.

Sen är det självklart att man defragmenterar hårddiskarna med jämna mellanrum, och gör de vanligaste inställningarna för att optimera prestanda.

Fille (oregistrerad)
Postat

Jo jag försöker hålla så rent som möjligt. Grejen är den att jag knappt har kunnat använda datorn för det har hänt någonting varje gång.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.