Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska införskaffa ett bra portabelt ljudkort. Vill ha minst 4 in och helst 2med pre amps. Var inne på att köpa focuswrites egna som kom för ett års sedan. Men jag vet ej... Man ska ju inget hänga upp sig översdrivet på ljudkortet och annan hårdvara för få ett bra sound. Men. Är det någon här som släpper dansmusik som har ett portabelt ljudkort som du är riktigt nöjd med? Tack

Kristoffer

Annons
Postat
Ska införskaffa ett bra portabelt ljudkort. Vill ha minst 4 in och helst 2med pre amps. Var inne på att köpa focuswrites egna som kom för ett års sedan. Men jag vet ej... Man ska ju inget hänga upp sig översdrivet på ljudkortet och annan hårdvara för få ett bra sound. Men. Är det någon här som släpper dansmusik som har ett portabelt ljudkort som du är riktigt nöjd med? Tack

Kristoffer

Presonus Inspire 1394

tror ja är ruskigt bra...inte testat själv men ska iväg nästa veckan och köpa det...

Postat

Inspire har inte fyra ingångar, mitt tips skulle vara att titta på något i stil med Motu Ultralite.

/Majken

Postat (redigerat)

Eller prosonus firebox, den har 4in varav 2 st är mic med 48v fantom och 6 utgångar.

Har en sån själv, den körs via firewire och stöder pc, mac och intel macarna.

portabel och bra.

rekommenderas starkt!

Redigerat av Leslie
Postat
Inspire har inte fyra ingångar, mitt tips skulle vara att titta på något i stil med Motu Ultralite.

/Majken

Är du säker? Verkar så, enligt bilderna.

Går det inte att spela in 4 kanaler samtidigt?

När jag läser spec:arna får jag dock inte fram någon info om preamps, så därför kanske Inspire inte är det rätta valet.

Om man jämför Inspire och Firebox finner man att

- Inspire saknar Preamps

- Inspire har RCA-utgångar

- Inspires nivåer sköts i datorn

- Firebox har Preamps

- Firebox har teleutgångar

- Firebox har "onboard"-kontroller, dvs att man kan sköta nivåerna via själva Firebox

Som hemmainspelningsmodul hade jag nog valt Inspire, med tanke på att priset nästan är hälften jämfört med Firebox (åtminstone på thomann.de).

Jag som inte sitter med aktiva högtalare hade dessutom uppskattat RCA-utgångarna mer än tele-utgångarna, tror jag.

Hur bra Fireboxens preamps är låter jag vara osagt, då jag inte har använt mig av den. Som oerfaren hemmainspelare vet jag heller inte hur mycket nytta jag hade haft av preamps, när det bara gäller att micka upp akustisk- och elektrisk gitarr, samt sång.

Den frågan får gärna ni andra svara på! Hur mycket nytta har man av Fireboxens preamps om man bara spelar in akustisk- och elektrisk gitarr, samt sång?

Elof (oregistrerad)
Postat

Du kan inte koppla in en mick utan en preamp, så du har ganska stor nytta av dem 😕

Postat
Du kan inte koppla in en mick utan en preamp, så du har ganska stor nytta av dem 😲

Är det sant?

Men Inspire har ju mickingångar, men saknar preamps..??

Okej, jag erkänner att jag är en s.k. newb eller vafan de där IT-gastarna säger, men just nu känner jag mig som en mormor - helt clueless!

Postat
Du kan inte koppla in en mick utan en preamp, så du har ganska stor nytta av dem 😳

Är det sant?

Men Inspire har ju mickingångar, men saknar preamps..??

Okej, jag erkänner att jag är en s.k. newb eller vafan de där IT-gastarna säger, men just nu känner jag mig som en mormor - helt clueless!

En mikingång är lika med en preamp. Det sitter alltid ett förstärkningssteg i en mikrofoningång, eftersom de flesta mikar behöver lite hjälp att få upp signalen till line-nivå, vilket är det all inspelningsutrustning är kalibrerad för.

Alltså har Inspire inbyggda mikrofonpreampar.

Hälsningar

/Henrik

Postat

Okej, men det omnämns inte på Presonus hemsida att Inspire har några preamps. Däremot är de väldigt måna om att berätta att Firebox har preamps. Jag blir förvirrad.

Men jag som bara ska spela in med två mickar i taget borde klara mig med ett Inspire då?

Postat

Oj, nu såg jag att Presonus visst skriver om att Inspire har preamps.

The front panel of the INSPIRE 1394 features two custom-designed PreSonus microphone preamplifiers with +48V phantom power and two instrument Hi-Z inputs.
Postat

Vi har just ett UltraLite hemma på test, en av de externa teknikerna i min studio ska göra en locationinspelning imorgon. MOTU har alltid gjort hyggliga grejer tidigare, klart prisvärda, så det ska bli spännande att höra lite mer om de nya.

Hälsningar

/Henrik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.