Kornsan Postat 13 juli 2006 Postat 13 juli 2006 (redigerat) LÅTNAMN: Vet inte än ARTIST : Jag GENRE : Visa LÅTLÄNGD: 1:29 KOMPOSITÖR: Jag INSPELNINGSÅR: 2006-07-13 FORMAT: Mp3 STORLEK: 1,35MB STATUS: Skiss Här är en vaggvisa som jag skrivit till barnen för något år sedan och som de älskar när jag nynnar innan de somnar. Jag skulle dock väldigt gärna sätta text till men det är helt bom stopp 🙁 och jag spelade därför in den lite snabbt under kvällen för att se om det är någon av alla ess här på forumet som kanske bara kan spotta ur sig en text som känns rätt till låten. 😄 Sjunger samma melodi som orgeln och flöjten. Vaggvisa, töntigt, jag vet, men vad gör man inte för knattarna?? 😎 Vaggvisa.mp3 Redigerat 19 september 2006 av Kornsan
Kornsan Postat 14 juli 2006 Trådstartare Postat 14 juli 2006 Behöver inte vara en hel text heller för den delen. Ett uppslag bara. Har försökt skriva lite men allt låter bara så... jag vet inte.. känns inte rätt bara.
pirateKING Postat 14 juli 2006 Postat 14 juli 2006 (redigerat) Okey here goes. Jag har aldrig gjort nåt liknande förut. Men jag försöker freestyla fram en text! 😄 Sången kommer in i takt 5 😕 Sov nu små ungar, sussa en stund. Sova är skönt, så ta er en blund. Kvällen är sen, men imorgon är snart. Så sov nu en stund, och vila klart. Jag försökte iallafall. 😎 Redigerat 14 juli 2006 av pirateKING
Kornsan Postat 14 juli 2006 Trådstartare Postat 14 juli 2006 tjusigt!! 😆 Mycket bättre än de stackars grejer jag lyckats stylta fram. Några mer förslag? Får gärna bli mer än de två verser som jag har gjort musiken. Kunde bli spännande att pussla ihop en text från flera. 😳
Tokai Postat 14 juli 2006 Postat 14 juli 2006 (redigerat) Jag har vart i rymden rest överallt Sett det goda det onda också Monsters är fula men jag är beredd med svärd och laser för att rädda vår värld Sen kan jag sova när allt är okey Jag har gjort vad jag kan för allihop (viskar:) Nästa morgon kan vi mötas igen Redigerat 15 juli 2006 av Tokai
Fidden Postat 14 juli 2006 Postat 14 juli 2006 Monsters är fulamen jag är beredd med svärd och laser för att rädda vår värld Den här delen gillar jag.. fast jag kan inte riktigt pussla in den i melodin.
Palm (oregistrerad) Postat 14 juli 2006 Postat 14 juli 2006 Örnen på berget hon tror det är sant att världen tar slut bakom vassruggens kant Jag har gått längre, och sett en bit till men vem kan man fråga när mor inte vill.. ..lyssna på frågan som känns lite svår som börjar att växa fast jag än ej förstår Själv har jag bara just börjat att nå den - visst finns du kvar alltid att plåstra om såren?
Tokai Postat 14 juli 2006 Postat 14 juli 2006 (redigerat) Svar till Fidden: Det är upp till Korsan att få ihop det. Jag slängde bara ut mig lite text som lät nåt rytmiskt med låten. Här råder frihet! Tag vad du behöver, byt ut det som är kass. Hela låten om en rymdresa som är kanske lite skrämmande men också trygg, borde kanske passa som en en vaggvisa - inte vet jag, jag har inga småbarn Redigerat 14 juli 2006 av Tokai
Matthew L Postat 14 juli 2006 Postat 14 juli 2006 Vaggvisa, töntigt, jag vet, men vad gör man inte för knattarna?? 🙂 Äh Kornsan, ursäkta dig inte. 😉 Töntigt är egentligen att sitta här på forumet och försöka göra låtar enbart för sin egen självbekräftelses skull. Att göra en vaggvisa till sitt barn spelar i en helt annan division... Skrev själv några visor till min nu snart tvååriga dotter som jag sjungit lite då och då. I bilen för ett par dagar sedan började hon plötsligt sjunga på en av dem. Jag är övertygad om att min känsla då slår vilken arenaspelning som helst... 😉
L.A. Postat 14 juli 2006 Postat 14 juli 2006 Här kommer mitt försök. Skulle vara kul om du sjöng in den. 🙂 När skymningen faller Och solen går ner Skuggorna dansar Och månen den ler Drömmarna för dig bort Till en fängslande värld Så slut dina ögon Och börja din färd När gryningen nalkas Och solen den ser Skuggorna skingras Nu finns de ej mer Redo för en ny dag Efter vilan du haft Underskatta aldrig Drömmarnas kraft
Kornsan Postat 14 juli 2006 Trådstartare Postat 14 juli 2006 (redigerat) Wow!! Det här var ju riktigt, riktigt kul! Vilka texter ni får ihop.. Härligt!! Försöker använda musiken till barnen så mycket som möjligt och jag måste säga att det är en ganska skön känsla när jag exempelvis tar pojken (1år) ner i studion och han börjar sprattla som en vilde av glädje. 😉 Hah, jag kom precis på hur jag naturligtvis måste göra. Eftersom jag gjort låten till barnen skall jag sjunga alla texterna som kommit in eller kommer in, för dem under veckan och se vilken som blir deras spontana favorit och sedan spela in den riktigt. Det blir ju riktigt spännande det här. 🙂 Redigerat 14 juli 2006 av Kornsan
Hellpig Postat 15 juli 2006 Postat 15 juli 2006 ..lyssna på frågan som känns lite svår som börjar att växa fast jag än ej förstår Själv har jag bara just börjat att nå den - visst finns du kvar alltid att plåstra om såren? Den här är riktigt lovande men kanske lite för djup för ett barn? Skrev själv några visor till min nu snart tvååriga dotter som jag sjungit lite då och då. I bilen för ett par dagar sedan började hon plötsligt sjunga på en av dem. Jag är övertygad om att min känsla då slår vilken arenaspelning som helst... Härligt... Man får lite annat perspektiv på saker o ting när man får barn! 😉
tbruce Postat 15 juli 2006 Postat 15 juli 2006 Många fina texter här ja, "Monsters är fula" är nog min favoritrad, riktigt bra! 😉
Fidden Postat 15 juli 2006 Postat 15 juli 2006 Oj ja, finfina texter som ramlar in här. Detta hade man ju nästan kunnat göra en studiofestival av...
Kornsan Postat 15 juli 2006 Trådstartare Postat 15 juli 2006 Jag kan väl inte starta en tråd utan att lägga upp en av mina egna idéer. Det här var det bästa jag kommit på hittills. Sov nu vännen min det blir mörkt snart och kallt I sängen är du trygg du kan drömma om allt.. allt som du tycker om det väntar där på dig Trygg i dessa världar du kan färdas utan mig Kommer något hemskt så vet du var jag är Men i drömmen trollar du kanske gör det till bär Fast om du vaknar upp när natten än är kvar Ropa då på mig så i famnen dig jag tar. ...dig jag tar.
Tokai Postat 15 juli 2006 Postat 15 juli 2006 Jag skulle vilja synkronisera min rymdtext med melodin men jag är lite osäker på när den startar. Hur långt är intro? Det vore kanske bra om melodistämman spelades på ett tydligare ljud?
Kornsan Postat 15 juli 2006 Trådstartare Postat 15 juli 2006 Jag skulle vilja synkronisera min rymdtext med melodin men jag är lite osäker på när den startar. Hur långt är intro? Det vore kanske bra om melodistämman spelades på ett tydligare ljud? Den börjar på femte takten, ca. 7sekunder in i låten. Du hör lättare i andra halvan av låten där flöjten tillkommit hur melodin går. Jag kan ju säga att stora tjejen (6år) gillade monster och lasersvärd. Iallafall nu i dagsljus... 😉
hackeman Postat 15 juli 2006 Postat 15 juli 2006 Härliga textförslag! 🙂 Vissa är nästan för bra för att funka för barn. Som t.ex Tokais förslag är ju fräckt, men kanske inte så pedagogiskt för barn? Stå beredd med svärd och laser för att möta monster i drömmen, ty det finns både ont och gott... mjaaa. 😉 Jag tycker nog L.A.s förslag i så fall är mer passande för små barn: När skymningen fallerOch solen går ner Skuggorna dansar Och månen den ler Drömmarna för dig bort Till en fängslande värld Så slut dina ögon Och börja din färd Härligt. Jag vet nu att ett skönt (och tryggt) äventyr börjar när jag somnar. Inga monster här inte. 😉 Däremot stycket med "Underskatta aldrig Drömmarnas kraft" där pratar vi nog snarare till vuxna än till barn. Gillar även Kornsans eget förslag. Speciellt saker som; ...I sängen är du trygg du kan drömma om allt.. allt som du tycker om det väntar där på dig Trygg i dessa världar du kan färdas utan mig Däremot "Kommer något hemskt så vet du var jag är" känns också mindre pedagogiskt. Vadå OM det kommer något hemskt? Det KAN alltså komma något hemskt när jag somnar? Nämen hjälp, då är det bäst jag förblir vaken! 😮😉 Tror ni förstår vad jag försöker poängtera. Vagga mig trygg med era ord, få mig längta till mina drömmar. 🙂
Tokai Postat 15 juli 2006 Postat 15 juli 2006 (redigerat) Har redigerat texten som kanske passar bättre med melodin? Tog tyvärr bort den gamla (nu med denna text) i mitt första inlägg med samma text, om nu nån fattar vad jag vill förmedla mina damer och herrar Kollade inte åldern när jag skrev texten. Tänkte bara barn i största allmänhet. Men alltså 2 år. Det är en annan historia... men kanske denna vaggvisa funkar om sisådär 5? Annars får du sjunga den för mitt fans Jag har vart i rymden rest överallt Sett det goda det onda också Monsters är fula men jag är beredd med svärd och laser för att rädda vår värld Sen kan jag sova när allt är okey Jag har gjort vad jag kan för allihop (viskar:) Nästa morgon kan vi mötas igen 😉😉😉 Redigerat 15 juli 2006 av Tokai
Tokai Postat 15 juli 2006 Postat 15 juli 2006 Kanske: Sov lilla Totte sug på mammas tutte ... Ok det var lågbudget
Kornsan Postat 16 juli 2006 Trådstartare Postat 16 juli 2006 (redigerat) Kollade inte åldern när jag skrev texten. Tänkte bara barn i största allmänhet. Men alltså 2 år. Det är en annan historia... men kanske denna vaggvisa funkar om sisådär 5? Annars får du sjunga den för mitt fans Kanske: Sov lilla Totte sug på mammas tutte De är 6, 4 och 1, och rymdtexten har gått hem hos den stora. 🙂 Redigerat 20 juli 2006 av Kornsan
Kornsan Postat 20 juli 2006 Trådstartare Postat 20 juli 2006 Det var visst inte så lätt att låta barnen välja som jag hade trott. 🙂 De vill ha alla texterna!! 😄 Kan nog bli lite för mycket av det goda dock, så jag får nog välja en åt dem istället. Vilken väljer ni? " ujujuj... står en silverfärgar Ferrari 430 F1 utanför mitt fönster i detta nu. Vill ha"
Kornsan Postat 19 september 2006 Trådstartare Postat 19 september 2006 OK. Efter att ha sjungt den varenda kväll sedan ett gäng veckor tillbaks blev text enl. följande. ----------------------------------------------------------- Sov nu små ungar, sussa en stund Sova är skönt, så ta er en blund Kvällen är sen och morgon är det snart Så sov nu en stund och vila klart Nu skymningen fallit och solen gått ner Skuggorna dansar och månen ler Låt drömmarna ta dig bort till en främmande värld Ja slut nu dina ögon och börja din färd Vila vännen min, det är mörkt nu och kallt Men i sängen är du trygg, du kan drömma om allt Allt som du tycker om, det väntar där på dig Trygg i dessa världar, du kan färdas utan mig Snart gryningen nalkas och solen den ler Skuggorna skingras, snart finns de ej mer Redo för en ny dag, efter vilan du haft Underskatta aldrig drömmarnas kraft. ----------------------------------------------------------- Fick tyvärr ta bort min egen favorit " Monsters är fula" då ena tjejen helt plötsligt tyckte att detta var jätteläskigt, fast det gått hem tidigare. Tack för hjälpen allihop!!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.