Jump to content
Annons

M-Audio Firewire 410 eller PreSonus Firebox?


Zofo

Recommended Posts

Är det någon som har erfarenhet av ovanstående kort? De verkar ju likvärdiga på pappret åtminstone... Vad tycker ni? Kortet måste funka med min iMac Intel Core Duo...

/Zofo 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

M-audio har enligt många dåliga (eller åtminstånde svajiga) drivrutiner till mac vilket presonus inte har eftersom det använder sig av Macs egna CoreAudio. Detta innebär att man inte behöver ladda in några drivrutiner som helst när man använder sig av Firebox och Mac.

Tillägg: Jag vet inte hur det är sedan mac gick över till intel-processorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett Firewire 410 och har bara haft strul med det. Har nu testat allt som går för att det ska funka felfritt. Nergraderat firewire från sp2 till sp1, köpt nytt firewire pci-kort, ominstallerat hela datorn, optimerat datorn. Men det funkar fortfarande inte som jag vill. Så jag skulle inte köra på Firewire 410, men det finns ju många här på forumet som har ett och är nöjda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett Firewire 410 och har bara haft strul med det. Har nu testat allt som går för att det ska funka felfritt. Nergraderat firewire från sp2 till sp1, köpt nytt firewire pci-kort, ominstallerat hela datorn, optimerat datorn. Men det funkar fortfarande inte som jag vill. Så jag skulle inte köra på Firewire 410, men det finns ju många här på forumet som har ett och är nöjda.

Hmm, känner inte igen problemen... Har själv en M-Audio 410, och det har då aldrig strulat.... så... jag är då nöjd med min iaf. Lycka till med valet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, känner inte igen problemen... Har själv en M-Audio 410, och det har då aldrig strulat.... så... jag är då nöjd med min iaf. Lycka till med valet.

Jag ska testa (återigen) en ny firewirekabel. Men om inte det funkar då är det bara att lämna in det här på reparation eller köpa ett nytt ljudkort som gäller. Eller kanske en ny dator 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle också köpa en Firebox i dagsläget. Har inte varit imponerad av FW410-drivarna för Mac tidigare (kernel panics, långsammare än det interna ljudkortet med Core Audio etc). Tror inte att du kommer bli besviken på eldlådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är drivrutinerna på Firebox åtgärdade eller gör den fortfarande lågpassfiltrering för långt ned vid inspelning i klockfrekvenser över 44.1 kilohertz?

Kanske Terratec Phase X24 FW kan vara värt en titt också? De har väl nyligen kommit med IntelMac drivrutiner om jag inte minns fel. För lite mer slantar finns ju även Motu Ultralite.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

PRESONUS framför M-Audio!

Äger ett fw410 själv och håller med ovanstående. Mitt kort fungerar bra nu... bortsett från att jag inte kan få min Pod XT att låta bra igenom det. Jag vet ju inte hur det andra kortet är men saker som irriterar mig med 410:

* livsfarligt om firewire-kabeln skulle råka åka ut medan kortet är igång (risk för att kortet bränner ihop totalt)

* om man inte slår på ljudkortet direkt under windows uppstart finns risken att man måste starta om datorn för att få igång det

* om man slår av kortet men fortsätter jobba i windows kommer powerlampans blinkande att driva dig till vansinne

* om du sitter med datorn igång en hel dag och pysslar med annat så kan det hända att ljudkortet inte ger något ljud ifrån sig i Cubase, omstart igen

Ja, jag vet att detta är mindre saker men irriterande ändå (att bränna ljudkortet är dock ingen mindre sak... 😛). Även om jag, som sagt, ändå är nöjd med ljudkortet nu och somliga av ovanstående punkter kan bero på Windows/andra applikationer så skulle jag nog valt en annan lösning idag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske Terratec Phase X24 FW kan vara värt en titt också? De har väl nyligen kommit med IntelMac drivrutiner om jag inte minns fel. För lite mer slantar finns ju även Motu Ultralite.

/Majken

Det tycker jag absolut är värt en titt. Jag äger själv det och har inte haft några problem. Funkar utmärkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Haha ja vet att alla är jättetrötta på dessa "budgetkort"s frågor men efter denna ska iaf jag vara tyst..

Okej rakt på vilket av dem skall jag införskaffa, pengarna är roligt nog inget problem så en åsikt och en kort motivering om man orkar =).

Tankarna låg på 410an men nu blev jag osäker (såhär 2dagar innan sista beställningsdagen) eftersom jag har hört att de strular men är det bara mot pc?

Trevligt med de extra utgångarna på 410 men utöver det?

skall användas med en macbookpro c2d och logic/ableton live.

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jacke (oregistrerad)

Något som jag testade inför beställningen av mitt FW Solo var att installera M-Audio's Firewire drivrutiner för att se om det blev något strul. På så sätt behövde jag inte vänta tills jag hade lådan i handen för att veta om mjukvaran skulle orsaka problem. (De släppte nyligen en ny version för Mac OS 10.4.8, förresten.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som jag testade inför beställningen av mitt FW Solo var att installera M-Audio's Firewire drivrutiner för att se om det blev något strul. På så sätt behövde jag inte vänta tills jag hade lådan i handen för att veta om mjukvaran skulle orsaka problem. (De släppte nyligen en ny version för Mac OS 10.4.8, förresten.)

:rolleyes: Det är ju hårdvaran i kombination med mjukvaran eller annan hårdvara som brukar orsaka problem. Inte lätt att testa utan hårdvaran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppar in och påpekar att jag är en av de som har haft problem med 410. Det värsta är väl över nu men det småstrular fortfarande ibland. Bör dock tillägga att jag inte är säker på att mina nuvarande småproblem beror på ljudkortet, det kan lika gärna vara andra program som stör... t ex upptäckte jag att om man kör LastFMs programvara så ställs samplingsfrekvensen om. Och så vidare. :rolleyes: Men hade jag haft mina nuvarande erfarenheter så skulle jag inte köpt 410. Jag har ju till o med fått muntligt bekräftat från generalagenten att 410 inte är ett särskilt bra kort!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kört FW 410 sedan det kom ut på marknaden. Med dom första 2-3 drivrutinerna så låste den sig några gånger vid hög belastning >95%.

Sedan uppdateringarna efter det har jag inte haft några problem alls.

Helnöjd alltså :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som har 410 får ursäkta...

KÖP FIREBOXEN!

Den har bättre preamps.

Fördelen med 410 är att du kan köra Pro Tools om du skulle vilja det.

Annars finns det bara ett köp mellan dessa två.

Jag har ju till o med fått muntligt bekräftat från generalagenten att 410 inte är ett särskilt bra kort!

...som sagt. Köp inte 410:an... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

410:an har funkat klockrent i ett år. Dock surt att ingångarna inte är förankrade. Ena hörlursingången har börjat glappa. Men kan man låta bli att snubbla på hörlurssladden ska det nog inte vara något problem. 😉

Kanon med två hörlursingångar.

Samma sak med mitt - ena hörlursingången glappar och jag är inte den som behandlar mina prylar som skit direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...