Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)
Jag tror att jag har bestämt mig för en liten inköpslista:

*E-MU 1820

*TSM MT87S MkII eller Studio Projects B1 behöver hjälp med vilken av de som jag ska välja.

* sedan duger det väl bara med ett billigt stativ? Jag undrar också vad det är för skillnad på dynamisk och stormembran? Blir det kvalitetsskillnad på inseplningen?

Förstår fortfarande inte varför du skall byta ljudkort. Du får nog bättre ljud om du köper en extern preamp istället. Varför inte VTB1:an och B1:an i ett paket

Tja, jag har följt diskussionen här (jag hoppas jag inte blir "bannad" 😉 nu då jag avbryter den) då jag själv sitter med M-audios 2496. Jag kör "allt" genom en Alto-mixer och är väl inte helnöjd 😎 med detta. Nu till min fråga: jag har tankar på att köpa det ovannämnda "setet" B1/VTB-1, allt för att slippa mixern. Men hur kopplar jag då? Jag måste ju ha nånstans att koppla in lurar osv...

Tack på förhand/ Mp3chrille

koppla vtb1:an direkt till ljudkortets in.

Ut från ljudkortet kan du koppla till mixerbordet för att kunna styra lyssningen till dina monitorer eller hörlurar

Jag fortsätter att vara frågvis 😎 . Om det blir som jag tänk så ska det införskaffas nån sorts förförstärkare typ BEHRINGER V-AMP PRO till gitarren. Hur gör jag med den, hur kopplar jag den i "kedjan". Om jag förstår och läser rätt så finns det på denna en s/p diff-anslutning (stavningen rätt 😉 ) ,kanske kan jag använda denna till kortets motsvarande...är detta möjligt? Eller finns det nåt annat bättre sätt? Puh nu blir det mycket i skallen på en gång. 😛

Tackar för all hjälp och en intressant tråd.

/Eder Mp3chrille

Redigerat av Mp3chrille
Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

*E-MU 1820

*TSM MT87S MkII eller Studio Projects B1 behöver hjälp med vilken av de som jag ska välja.

* sedan duger det väl bara med ett billigt stativ? Jag undrar också vad det är för skillnad på dynamisk och stormembran? Blir det kvalitetsskillnad på inseplningen?

Förstår fortfarande inte varför du skall byta ljudkort. Du får nog bättre ljud om du köper en extern preamp istället. Varför inte VTB1:an och B1:an i ett paket

Tja, jag har följt diskussionen här (jag hoppas jag inte blir "bannad" 😉 nu då jag avbryter den) då jag själv sitter med M-audios 2496. Jag kör "allt" genom en Alto-mixer och är väl inte helnöjd 😎 med detta. Nu till min fråga: jag har tankar på att köpa det ovannämnda "setet" B1/VTB-1, allt för att slippa mixern. Men hur kopplar jag då? Jag måste ju ha nånstans att koppla in lurar osv...

Ut från ljudkortet kan du koppla till mixerbordet för att kunna styra lyssningen till dina monitorer eller hörlurar

Jag fortsätter att vara frågvis 😎 . Om det blir som jag tänk så ska det införskaffas nån sorts förförstärkare typ BEHRINGER V-AMP PRO till gitarren. Hur gör jag med den, hur kopplar jag den i "kedjan". Om jag förstår och läser rätt så finns det på denna en s/p diff-anslutning (stavningen rätt 😉 ) ,kanske kan jag använda denna till kortets motsvarande...är detta möjligt? Eller finns det nåt annat bättre sätt? Puh nu blir det mycket i skallen på en gång. 😛

/Eder Mp3chrille

Visst - finns det S/Pdif ut från V-Ampen och S/Pdif in på ljudkortet, så är det smidigaste att koppla där. OBS! Inte vanlig RCA-kabel, även om det ser så ut - utan koaxialkabel som är avsedd för S/Pdif...

Postat

*E-MU 1820

Tja, jag har följt diskussionen här (jag hoppas jag inte blir "bannad" 😆 nu då jag avbryter den) då jag själv sitter med M-audios 2496. Jag kör "allt" genom en Alto-mixer och är väl inte helnöjd 😛 med detta. Nu till min fråga: jag har tankar på att köpa det ovannämnda "setet" B1/VTB-1, allt för att slippa mixern. Men hur kopplar jag då? Jag måste ju ha nånstans att koppla in lurar osv...

Jag fortsätter att vara frågvis 😆 . Om det blir som jag tänk så ska det införskaffas nån sorts förförstärkare typ BEHRINGER V-AMP PRO till gitarren. Hur gör jag med den, hur kopplar jag den i "kedjan". Om jag förstår och läser rätt så finns det på denna en s/p diff-anslutning (stavningen rätt 😆 ) ,kanske kan jag använda denna till kortets motsvarande...är detta möjligt? Eller finns det nåt annat bättre sätt? Puh nu blir det mycket i skallen på en gång. 😉

/Eder Mp3chrille

Visst - finns det S/Pdif ut från V-Ampen och S/Pdif in på ljudkortet, så är det smidigaste att koppla där. OBS! Inte vanlig RCA-kabel, även om det ser så ut - utan koaxialkabel som är avsedd för S/Pdif...

Ha, nu börjar det klarna 😛 . Tackar för den ypperliga hjälpen och jag följer tråden vidare. Kommer kanske med mer frågor vad det lider. Man är ju sugen på det "optimala" ljudet 😄 så att säga.

Mp3chrille

Postat

*E-MU 1820

Tja, jag har följt diskussionen här (jag hoppas jag inte blir "bannad" 😳 nu då jag avbryter den) då jag själv sitter med M-audios 2496. Jag kör "allt" genom en Alto-mixer och är väl inte helnöjd 😉 med detta. Nu till min fråga: jag har tankar på att köpa det ovannämnda "setet" B1/VTB-1, allt för att slippa mixern. Men hur kopplar jag då? Jag måste ju ha nånstans att koppla in lurar osv...

Jag fortsätter att vara frågvis 😉 . Om det blir som jag tänk så ska det införskaffas nån sorts förförstärkare typ BEHRINGER V-AMP PRO till gitarren. Hur gör jag med den, hur kopplar jag den i "kedjan". Om jag förstår och läser rätt så finns det på denna en s/p diff-anslutning (stavningen rätt 😉 ) ,kanske kan jag använda denna till kortets motsvarande...är detta möjligt? Eller finns det nåt annat bättre sätt? Puh nu blir det mycket i skallen på en gång. 😉

/Eder Mp3chrille

Ha, nu börjar det klarna 😎 . Tackar för den ypperliga hjälpen och jag följer tråden vidare. Kommer kanske med mer frågor vad det lider. Man är ju sugen på det "optimala" ljudet 😎 så att säga.

Mp3chrille

Jo, klart man ska ha det optimala. vilken tur att du har M-audio kortet då, eftersom den är sååååå bra ! 😎

Postat
heheh jag börjar mer och mer lita på er faktiskt. Men är det ingen som själv använder 1820 som kan säga något om det ??

En jämförelse med inspelade låtar från de båda korten skulle vara schyst att höra

jag använder 1820. Varför? Jo, jag spelar in trummor.

Det var någon som gav dig ett klipp att lyssna på. Inspelat med Audiophilekortet du har.

Det lät kanonbra. Bättre än jag får till det med mitt kort. Antagligen för att han har bättre mick och preamp.

Alltså. Köp mick och preamp. Det spelar ingen roll vad dina andra kompisar säger. Dom har fel.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.