Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Efter en längre tids torkan på musikskrivarfronten (skyller på sommarvärmen) har jag genom en förkylning tvingat fram några pass framför Logic. Vore kul att höra vad ni tycker!

* LÅTNAMN: Klarinett.

* ARTIST/GRUPP:

* GENRE: fuljazz

* LÅTLÄNGD: 1:30

* KOMPOSITÖR:

* PRODUCENT:

* EV. MEDVERKANDE:

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 2.1mb

* STATUS: Ett tema

Tänkt som arr för storband och Vibra.

* LÅTNAMN: Ett litet pianotema

* ARTIST/GRUPP:

* GENRE: smörjazz

* LÅTLÄNGD: 42 sek

* KOMPOSITÖR:

* PRODUCENT:

* EV. MEDVERKANDE:

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 1mb

* STATUS: Ett tema

För pianotrio. Väldigt slarvigt inspelad. Ska jag utöka temat?

Egentligen borde dessa kanske hamna under kompositionsforumet eftersom det är just det kompositoriska jag vill ha feedback på.

jazzvals.mp3

Redigerat av VacUm
Annons
Postat

Oj vad du är inne i sextitalet och brötar. 😕 Pianokompet låter som klippt och skuret för Monika Z. Klainettlåten får mig att tänka på Saltkråkan (Svårt dement så har jag tappat namnet på kompositören där.) Lite Ralph Lundsten vibbar också.

Jag gillar ju sånt. Så kan inte kritisera. Bara beskriva ut i från hur jag hör det. Sen bestämmer du själv hur du vil fortsätta. T.ex be någon på forumet om en heavymetallgitarrpålägg! (Sånt har ju funkat förr)...

Var det inte du som inte kände till Soft Machine?

. 🙂

Postat
Oj vad du är inne i sextitalet och brötar. :rolleyes: Pianokompet låter som klippt och skuret för Monika Z. Klainettlåten får mig att tänka på Saltkråkan (Svårt dement så har jag tappat namnet på kompositören där.) Lite Ralph Lundsten vibbar också.

Jag gillar ju sånt. Så kan inte kritisera. Bara beskriva ut i från hur jag hör det. Sen bestämmer du själv hur du vil fortsätta. T.ex be någon på forumet om en heavymetallgitarrpålägg! (Sånt har ju funkat förr)...

Var det inte du som inte kände till Soft Machine?

. 🙂

Hehe, ja klarinettlåten är mycket sexiotal. Har snöat in lite på den tonaliteten märker jag (trots att jag väldigt sällan lyssnar på 60talsjazz konstigt nog). Några hemska metalgitarrer lär det dock aldrig hamna i mina låtar så länge jag får bestämma själv! 😉

Soft Machine!?

hursomhelst, tack för feedback!

Postat

Pianottemat: Tycker du har satt ihop en väldigt tjusig melodi som passar väldigt bra till ackorden. Sparsam men ändå stark. Rytmerna känns helt rätt 😄 Du nämnde själv om att uttöka temat. Den kan absolut förstärka helheten. En B-del som får en att öronen att lyssna lite extra. En ljusare och annorlunda melodi, inte bara en höjning alltså.

Klarinett: Denna var cool. Jag personligen skulle skippa storbandet och satsa på en liten fusionkvartett a la Tribal Tech istället. Då kommer vi in på distade gitarrer igen 🙂 Det kommer bli kanon!

Du är allt bra duktig du! Hoppas du får ut något av min kommentar.

Postat

jazzvals: Associerar direkt till EST och Lars Jansson trio. Temat är skitsnyggt och allra finast 00:14-23 här kunde jag önska att du dröjde kvar lite eller repriserade senare. Gillar också synkopen vid 00:29 och tonartsbytet på slutet.

klarinett: Härlig nerv i denna groove och spännande harmonier och även jag får barnprogramsvibbar. (Musiken till Saltkråkan skrev Ulf Björlin förresten)

Suveränt som alltid! Fortsätt för tusan! 😉

Postat (redigerat)

Equality: Tack. Anledningen till Saltkråkanassociationer tror jag mest beror på att melodin spelas med basklarinett. Musikaliskt är det väl en ganska stort avstånd?

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om det låter EST/Lars Janson om mina saker i dina öron. Det önskar jag inte min värsta fiende. :rolleyes:

Johahl:

Hehe, fattar tanken med att göra klarinettlåten i nån sorts tribal tech-tappning. Fast det lutar nog mot ett storbandsarr ändå. Eller kanske storband med tribal tech-komp 😄 Några distade elgitarrsolon blir det i vilket fall inte.

edit: Blandade ihop föregående inlägg lite..

Redigerat av VacUm
Postat (redigerat)

Klarinett är det stycket som låter mest orginellt i mina öron. Riktigt härligt faktiskt! Fortsätt, utöka, mera, weee!! 😉

Pianotemat var också fint även om det kändes mer traditionellt ( hey, inget fel med det 😄 ). Jag skulle vilja att trummorna och basen fick utrymme att sväva ut lite grann också...Kanske lite senare i låten. Nu känns det som om basen och trummorna följer pianot rätt slaviskt.

Skitsnyggt det här. Fortsätt jobba! 😎

Edit: Har lyssnat på Klarinett flera gånger nu. Om du skulle få den att inte låta fullt så syntetisk sås skulle det vara ännu bättre, men jag gillar det som sjutton!

Redigerat av Pluffo
Postat
Edit: Har lyssnat på Klarinett flera gånger nu. Om du skulle få den att inte låta fullt så syntetisk sås skulle det vara ännu bättre, men jag gillar det som sjutton!

Har inte alls försökt få det att låta bra/naturligt/välspelat än. Givetvis är tanken att det ska spelas in med riktiga instrument senare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.