Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Jag är en gitarrist/producent som i dagarna behöver införskaffa en bas för ett studioprojekt - eftersom tidiagre köp under tidspress gått åt pipan tänkte jag först kunsultera expertisen på detta eminenta forum (är detta smör eller va?!).

Basen skall användas till tyngre hårdrocksgreher samt till pop. Jag kan väl erkänna att jag har siktet inställt på en fenderbas - jag skulle dock vilja veta vad man bör tänka på vid (årtal, modell, etc) vid beggat köp. Hoppas på att inte behöva lägga mer än 6000 kr.

Eftersom syntbasljudet (som använts i tidigare projekt) inte längre duger skulle jag vara tacksam för hjälp..

/Kristofer

Redigerat av b-string
Annons
Postat

jag köpte mig nyligen en fender mex 60s jazzbas. Perfekt för rock/pop iallafall. Hade en p-bas innan som jag inte var riktigt nöjd med. Men denna jazzbasen var helt grym! Har spelat på am och vintage modeller men en jazzbas funkar ju alltid!

Sen beror det väl också mycket på vilken typ av hårdrock du spelar in. Oldschool så funkar ju en j-bas perfekt!

• 2 veckor senare...
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Förutom nämnda Fender Jazz Bas Mexico för 6 papp, kan följande vara intressanta, då jag hört mig för just idag om basar:

Burns Marquee i Snow White, Green Sunburst eller Red Burst. 6 papp. Jam.

Alternatvit en Epiphone Thunderbird IV Reversed för 4800 på 4Sound,

eller Allen Woody R. för 5500.

🙂

:musik

Postat

Skall du använda den till hårdrock/metal oxå så bör du kanske ha 5 strängat. För 6000:- kan man få mycket bra beggad bas idag.

Postat
Skulle inte rekommendera J-bas till hårdare rock och metal. Jajaja, Dan Lilker, men ändå. Rockbasen nr 1 är P-bas med LaBella Hard Rockin' Steel-strängar.

Hälsningar

/Henrik

Du får inte glömma Rickenbacker (4001 heter den väl?) maskulinare bas kan man inte hitta.

Postat

I studion där vi tillbringat ett gäng månader (typ 18 till och från... 😉) fanns en Warwick Rockbass som vi använt på alla låtar. Den ska ha kostat 5-6000 någonting, och lät oerhört bra. 5-strängad dessutom. Bassisten klagade dock på att strängarna satt lite för tätt jämfört med hans 4-strängade Jazz-bas (Fender alltså), men det kanske är så på alla 5-strängade?

Postat
Skulle inte rekommendera J-bas till hårdare rock och metal. Jajaja, Dan Lilker, men ändå. Rockbasen nr 1 är P-bas med LaBella Hard Rockin' Steel-strängar.

Hälsningar

/Henrik

Du får inte glömma Rickenbacker (4001 heter den väl?) maskulinare bas kan man inte hitta.

Å andra sidan kostar den inte 6000 kr och går dessvärre inte att köpa ny heller då den varit restad från fabrik i nästan två år.

Postat

Hälsningar

/Henrik

Å andra sidan kostar den inte 6000 kr och går dessvärre inte att köpa ny heller då den varit restad från fabrik i nästan två år.

Minns inte vad jag sålde min för, men jag ångrar mig ibland. Det var en -74. Jag var iofs inte helt nöjd med den, har hört andra 4001:or som lät bättre.

Men precis, en 4001 hittar man inte för 6000, däremot kan man få en Mexico-Fender för de pengarna.

Hälsningar

/Henrik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.