Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har kommit pÄ att jag inte lÀst sÄ mycket om folk som spelar in pÄ rullbandare. Har funderat lite granna pÄ om det skulle göra underverk i min studio. Och dÄ frÀmst spela in hela trumsetet genom en sÄdan. NÄgon som sÀger emot?

Finns det dÄ nÄgra tips pÄ vilken rullbandare man ska ha?

MÄnga skickar vÀl dessutom ut slutmixen genom en bandare.

Skulle gÀrna höra lite vad som tycks om den inspelningsvarianten. Och gÀrna tips pÄ nÄgon bra hemsida dÀr man kan lyssna och lÀsa hur det funkar.

Annons
Postat (redigerat)

Du bör nog se upp med vilken bandare du köper, eller rÀttare sagt

vilken bandtyp som anvÀnds i bandaren.

MÄnga har ju slutat tillverka band nuförtiden.

Jag spelade ju in 2 kanaler pÄ en Stereo Video med följande resultat

inspelning pÄ analogband

//S

Redigerat av sounden
MrPhil (oregistrerad)
Postat

Mmm... hÀnger lite pÄ hur mÄnga kanaler du tÀnkt dig.

Sen ska du veta att det blir svÄrare o svÄrare att fÄ tag i band.

Otari, Studer o Revox Àr bra mÀrken.

Men det krÀver underhÄll o med tiden justeringar.

Kort sagt, ett jobbigt alternativ.

Postat

De fördelar som finns med att spela in pÄ band kostar sÄ ohyggligt med pengar att jag tror att du kan droppa planerna nu. Skaffa istÀllet bra pluggar som simulerar bandkompression. SjÀlv Àr jag frÀlst vid McDSP's Analog Channel som har en mixbusskompression- och en bandkompressionsplugg som simulerar oerhört snyggt. De har dessutom testats i Studio för en fem nummer sen eller sÄ.

Postat

haha okej.. trodde de flesta hĂ€r inne var analogbögar 😕

eftersom jag inte vet eller kan sĂ„ mycket om bandare sĂ„ var jag mest ivrig att veta nĂ„got. Jag har PSP vintage warmer men det Ă€r alltid roligare med riktig vara med riktigt brus. Kasettporta funkar vĂ€l kanske ocksĂ„ 😆

Postat

SÄ jÀvla dyrt med bandare som det sÀgs hÀr behöver det alls icke vara. Jag köpte en gammal Studer B67 frÄn SR för 1250 spÀnn t.ex. Den lÄter skitbra och man fÄr den intrimmad av proffs. Iofs har de bandarna minst 30 Är pÄ nacken nuförtiden sÄ att saker gÄr sönder Àr mycket möjligt men Àn har den(och andras som köptes samtidigt) gÄtt som en klocka. Skulle du hitta en Studer A807 nÄnstans lÀr du fÄ betala lite mer men dÄ fÄr du den i mitt tycke bÀsta rullbandare som nÄgonsin gjorts, alla kategorier.

Nu talar jag bara om stereobandare pÄ kvarttumsband.. vill du fÄ tag i en tvÄtums 24-spÄrs bandare t.ex hoppar priset extremt mycket högre.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Halvtums tvÄspÄr Àr vad alla mastering och mixlitteratur talar om. Och hur viktigt det Àr att göra instÀllningarna och tunandet professionellt. Sen Àr det bara att tuta och köra. FörstÄs bör man se till att ens AD/DA omvandlare inte gör mera skada Ät signalen Àr rullbandaren gör nytta!!

Postat

Att köpa en bÀttre flerkanalsbandare Àr lite som att köpa ett stort gammalt mixerbord.

Jag hÄller med om vad en del tidiare sagt i trÄden... Det Àr bÀttre att typ "bara" köpa en vÀlservad studer och mastra pÄ den...

En större bandare kan bli dyr i Service och repreation, för att inte nÀmna tape kostnader... :rolleyes:

Nattvakten (oregistrerad)
Postat
Har kommit pÄ att jag inte lÀst sÄ mycket om folk som spelar in pÄ rullbandare. Har funderat lite granna pÄ om det skulle göra underverk i min studio. Och dÄ frÀmst spela in hela trumsetet genom en sÄdan. NÄgon som sÀger emot?

Finns det dÄ nÄgra tips pÄ vilken rullbandare man ska ha?

MÄnga skickar vÀl dessutom ut slutmixen genom en bandare.

Skulle gÀrna höra lite vad som tycks om den inspelningsvarianten. Och gÀrna tips pÄ nÄgon bra hemsida dÀr man kan lyssna och lÀsa hur det funkar.

NÄgra underverk tror jag inte pÄ. Om du var med pÄ analogtiden sÄ kÀnner du till bandkompression och fÀrgning, men utan nÄgon speciell anledning kan jag inte se vitsen i att blanda in analoga bandare bara för sakens skull.

Brister i ditt sound kan sÀkert bero pÄ andra saker Àn att du saknar en rullbandare.

Postat

Ett alternativ Ă€r att du skaffar, som Lilleman sĂ€ger, en bra 2kanalare. Ärligt talat hĂ€nder nĂ„got nĂ€r musiken fĂ€ster pĂ„ band som inga pluggar (Ă€n sĂ„ lĂ€nge) kan emulera.

Sedan skaffar du nÄgon billigare ganska rutten 8-kanals 1/4-tums bandare som du kan trasha saker med. Exempelvis köra igenom ambiencemikrofonerna dÀr nÀr du spelar in trumset fast spela in resten digitalt. Eller splitta signalerna sÄ du har det pÄ band som nÄgon sorts addkompression.

Innan jag blev helt datoriserad jobbade jag dagligen med en Tascam MS16 och ljudmÀssigt Àr den det skönaste jag jobbat med. Mixarna frÄn den tiden (trots att jag Àr bÀttre pÄ att mixa nu) lÄter fortfarande bÀttre Àn vad dom gör nu.

Postat (redigerat)

Varför inte slÄ till pÄ denna 2 kanals Studer B67?

3000:-

svt.se/teknikshop

Den bör vĂ€ll vara servad bra eftersom det Ă€r statens egendom 😉

//S

Redigerat av sounden
Postat (redigerat)
Varför inte slÄ till pÄ denna 2 kanals Studer B67?

3000:-

svt.se/teknikshop

Den bör vĂ€ll vara servad bra eftersom det Ă€r statens egendom 😄

//S

Problemet med SVT's studer Àr att det inte finns nÄgot som mÀter ingÄngsvolymen... Dom Àr intrimmade med svt's grejor...

Men, visst det gĂ„r att göra det hemma oxĂ„, lite meck bara... 😉

Edit: Stafvel

Redigerat av Lilleman
Postat
visst det gĂ„r att göra det hemma oxĂ„, lite meck bara... 🙂

Köper man en rullbandare sĂ„ tror jag man fĂ„r rĂ€kna med lite meck 🙂

Postat (redigerat)
visst det gĂ„r att göra det hemma oxĂ„, lite meck bara...  🙂

Köper man en rullbandare sĂ„ tror jag man fĂ„r rĂ€kna med lite meck 🙂

Men det Àr tyvÀrr inte alltid det gÄr att lösa sÄ billigt...

DĂ€rav mitt tidigare inlĂ€gg... Man kan inte bara titta pĂ„ inköpet, service och underhĂ„ll kan kosta skjortan... 🙂

Redigerat av Lilleman
Postat
Ett alternativ Ă€r att du skaffar, som Lilleman sĂ€ger, en bra 2kanalare. Ärligt talat hĂ€nder nĂ„got nĂ€r musiken fĂ€ster pĂ„ band som inga pluggar (Ă€n sĂ„ lĂ€nge) kan emulera.

Sedan skaffar du nÄgon billigare ganska rutten 8-kanals 1/4-tums bandare som du kan trasha saker med. Exempelvis köra igenom ambiencemikrofonerna dÀr nÀr du spelar in trumset fast spela in resten digitalt. Eller splitta signalerna sÄ du har det pÄ band som nÄgon sorts addkompression.

Innan jag blev helt datoriserad jobbade jag dagligen med en Tascam MS16 och ljudmÀssigt Àr den det skönaste jag jobbat med. Mixarna frÄn den tiden (trots att jag Àr bÀttre pÄ att mixa nu) lÄter fortfarande bÀttre Àn vad dom gör nu.

Provat AC2 frÄn McDSP?

Jag har svÄrt att tro att dina mixar blev sÀmre efter bandet beroende pÄ att du inte jobbade med band lÀngre. Jag upplevde under en tid dÄ jag gick frÄn ett digitalt hÄrddisksystem till att köra i datorn att mixarna försÀmrades. Mycket kom att bero pÄ att jag tittade för mycket. Lite kÀnslan att jag inte kan skriva si och sÄ mÄnga dB osv.

Det bandkompressionen tillför Àr i ett mixsammanhang ganska lite (Àven om det Àr vÀldigt snyggt) sÄ jag köper inte att det Àr saknaden av den som Àr orsaken till att dina mixar inte blir lika bra.

Postat
Provat AC2 frÄn McDSP?

Jag har svÄrt att tro att dina mixar blev sÀmre efter bandet beroende pÄ att du inte jobbade med band lÀngre. Jag upplevde under en tid dÄ jag gick frÄn ett digitalt hÄrddisksystem till att köra i datorn att mixarna försÀmrades. Mycket kom att bero pÄ att jag tittade för mycket. Lite kÀnslan att jag inte kan skriva si och sÄ mÄnga dB osv.

Det bandkompressionen tillför Àr i ett mixsammanhang ganska lite (Àven om det Àr vÀldigt snyggt) sÄ jag köper inte att det Àr saknaden av den som Àr orsaken till att dina mixar inte blir lika bra.

Inte provat AC2 frÄn McDSP.

Första Äret hade jag datorn som en ren bandare och skötte mixandet externt pÄ ett Mackie 32-8 sÄ nej, det har inte med översikt i datorn att göra. Som jag uppfattar det sÄ lÄter det helt enkelt bÀttre nÀr man pötter upp reglarna om ljudet kommer frÄn en bra rullbandare Àn om det kommer frÄn en digital miljö (det kan vara A-DAT eller vad som helst). Och sÄ tycker jag fortfarande det Àr nÀr jag spelat in i analogstudios pÄ senare tid.

UngefÀr samma kÀnsla som nÀr man skruvar pÄ 16 kanaler som gÄr genom ett SSL-bord i jÀmförelse med att man drar pÄ samma ljudkÀllor genom ett Behringerbord.

Postat

Hej!

Jag hÄller med de som talar för den analoga tekniken. Tycker fortfarande att den ljudmÀssigt Àr "outstanding".

Det verkar vara en allmÀn syn att det bara Àr dyrt och jobbigt med bandare, men jag hÄller inte med. MÄnga bandare som jag pysslat med har gÄtt som en klocka. Man ska bara inte glömma att de dem lite kÀrlek, sÄ fÄr man kÀrlek tillbaka, (i form av deflux och rengöring).

-AngÄende att det ska vara sÄ dyrt med bandare sÄ tycker jag att man hela tiden ser annonser pÄ bandare i mkt bra skick som sÀljs ivÀg för en spottstyver. Visst Àr inte banden gratis men sÄ dyrt Àr det inte och mÄnga band kan anvÀndas flera gÄnger utan nÄgon mÀrkbar kvalitetsförlust. Ska man bara ha 1/4 tums band sÄ tycker jag inte att det Àr nÄgon stor kostnad att diskutera.

Sen tror jag Àven att mÄnga som sitter med sina digitala studior ofta glömmer hur mkt de kostar. En powermac Àr inte direkt gratis, extra minnen, hÄrddiskar, ljudkort och stÀndiga uppdateringar. Allt som allt blir det en ganska ansenlig summa, tillrÄga pÄ att "bÀst-före-datumet" pÄ datorer Àr som vi alla vet mkt kort.

-AngÄende att det inte tillverkas band lÀngre sÄ Àr det bara att kolla in den hÀr sajten och konstatera att sÄ inte Àr fallet:

http://www.quantegy.com/

AngÄend att det sÀgs vara svÄrt att fÄ tag pÄ:

http://www.thomann.de/iw_smb_suche.html?SU...EGRIFF=quantegy

(finns nog Àven svenska ÄterförsÀljare, har inte riktigt koll.)

- SÄ angÄende att anvÀnda bandare sÄ tycker jag definitivt att det Àr vÀrt att prova pÄ. HÄller med det som nÄgon tidigare skrev om ad/da omvandlare. En dÄlig sÄdan kan sabba mkt och tvinga en till en lÄng tids tonkompenserande med equalizers.

-(FörvÀntar mig att mÄnga inte hÄller med mig om vissa Äsikter i och med att detta Àr ett forum dÀr mest digital intresserade huserar. Hur som helst sÄ Àr jag inte intresserad av nÄgra sega digital vs analog diskussioner)

Postat

HÄller helt med Dan, Crazy Studios. Den analoga tekniken Àr klart bÀttre. Folk har blivit fartblinda av ljud gjorda av ettor och nollor. Man har glömt hur det verkligen lÀt med analog teknik. Samma sak med mp3 kontra vinylplattor eller rullband. Det Àr som natt och dag. Ettor och nollor smyger sig in överallt numera. Ta t ex fotografering och bilder. Ok det Àr praktiskt med VST osv, men var tog den Àkta varan vÀgen ? En annan nackdel Àr att mÄnga instrumentalister fÄr fÀrre och fÀrre uppdrag och jobb dÄ man istÀllet vÀljer samplingar istÀllet.

Postat

Underverk gör det inte. Sista polishen kanske.

LÀgg i stÀllet pengarna pÄ att lÀmna lÄtarna till en bra mastering-studio. DÀr finns bandare om det tillför nÄgot, men ocksÄ andra burkar som du troligen inte har hemma. Plus högtalare i ett rum som Àr gjort för lyssning. Samt, viktigast av allt. ett par öron som kan höra skillnaden.

Gunnar

Postat

Jag tillhör de som verkligen har anvÀnt gammal teknik eftersom det inte fanns annat Àn bandspelare nÀr jag började (Ätminstone inte i rimliga prislÀgen...) - och jag ser inga som helst fördelar i den gamla tekniken.

Jag ser tvÀrtom en massa nostalgiker som fördjupar sig i svunna tider och tvunget ska hÄlla sig kvar dÀr till varje pris för att man minsann gjorde si eller sÄ nÀr de spelade in förr i tiden i Abbey Road-studion. Jag ser ocksÄ mÄnga nybörjare som pÄverkas att tro att gammal teknik Àr frÀlsningen frÄn "dÄligt" ljud...

Man jÀmför t ex pluggar och VSTi med "Àkta vara" och förkastar pluggarna för att de inte lÄter exakt som förlagan - men i stÀllet borde man kanske lyssna pÄ dem förutsÀttningslöst och konstatera om de Àr anvÀndbara eller inte, snarare Àn att kolla upp (dessutom med en negativ instÀllning frÄn början) om de Àr exakt som förlagan eller inte...

Ljudidealen utvecklas hela tiden och Ă€r inte lĂ€ngre samma som de var pĂ„ 50- 60- eller 70-talen. TĂ€nk sĂ„ upprörande det var nĂ€r nĂ„gon kom pĂ„ att man kunde köra i stereo i stĂ€llet för mono. Det var nog en lika "hemsk" förĂ€ndring som att byta frĂ„n analogbandare till hĂ„rddisk i dag... Det Ă€r bara det det handlar om - en utveckling. För de som var med pĂ„ 60-talet, var det förmodligen ocksĂ„ lika hemskt nĂ€r syntarna gjorde sitt intĂ„g senare och pĂ„stods att de skulle slĂ„ ut alla instrumentalister - men numera Ă€r syntarna en helt integrerad del i de flesta musikstilar. Nu Ă€r förĂ€ndringen att man gĂ„r över frĂ„n analog teknik till digital. Det Ă€r i sjĂ€lva verket inte nĂ„gon större katastrof Ă€n de förĂ€ndringar som har skett tidigare genom Ă„ren... 😄

Jag vill pĂ„stĂ„ att det magiska sitter helt i fingrarna och öronen hos den som jobbar med materialet - och inte i den analoga tekniken. 😠

Postat
Jag tillhör de som verkligen har anvÀnt gammal teknik eftersom det inte fanns annat Àn bandspelare nÀr jag började (Ätminstone inte i rimliga prislÀgen...) - och jag ser inga som helst fördelar i den gamla tekniken.

Jag ser tvÀrtom en massa nostalgiker som fördjupar sig i svunna tider och tvunget ska hÄlla sig kvar dÀr till varje pris för att man minsann gjorde si eller sÄ nÀr de spelade in förr i tiden i Abbey Road-studion. Jag ser ocksÄ mÄnga nybörjare som pÄverkas att tro att gammal teknik Àr frÀlsningen frÄn "dÄligt" ljud...

Man jÀmför t ex pluggar och VSTi med "Àkta vara" och förkastar pluggarna för att de inte lÄter exakt som förlagan - men i stÀllet borde man kanske lyssna pÄ dem förutsÀttningslöst och konstatera om de Àr anvÀndbara eller inte, snarare Àn att kolla upp (dessutom med en negativ instÀllning frÄn början) om de Àr exakt som förlagan eller inte...

Ljudidealen utvecklas hela tiden och Ă€r inte lĂ€ngre samma som de var pĂ„ 50- 60- eller 70-talen. TĂ€nk sĂ„ upprörande det var nĂ€r nĂ„gon kom pĂ„ att man kunde köra i stereo i stĂ€llet för mono. Det var nog en lika "hemsk" förĂ€ndring som att byta frĂ„n analogbandare till hĂ„rddisk i dag... Det Ă€r bara det det handlar om - en utveckling. För de som var med pĂ„ 60-talet, var det förmodligen ocksĂ„ lika hemskt nĂ€r syntarna gjorde sitt intĂ„g senare och pĂ„stods att de skulle slĂ„ ut alla instrumentalister - men numera Ă€r syntarna en helt integrerad del i de flesta musikstilar. Nu Ă€r förĂ€ndringen att man gĂ„r över frĂ„n analog teknik till digital. Det Ă€r i sjĂ€lva verket inte nĂ„gon större katastrof Ă€n de förĂ€ndringar som har skett tidigare genom Ă„ren... 😄

Jag vill pĂ„stĂ„ att det magiska sitter helt i fingrarna och öronen hos den som jobbar med materialet - och inte i den analoga tekniken. 😠

Here we go again.

Du pratar mycket om egna erfarenheter och det skulle vara kul att veta vilka prylar du satt med i din analogstudio...

Dessutom förkastar du i stort sett en hel yrkeskĂ„r... Även om det inte Ă€r ekonomiskt gĂ„ngbart eller kanske vĂ€rt det i arbetstid kan jag lova att i stort sett alla tekniker och producenter som en gĂ„ng jobbat med en rejĂ€l analog studio Ă€r helt pĂ„ det klara med att det Ă€r ljudmĂ€ssigt skönare Ă€n vilken DAW som helst. Sen Ă€r det ju sjĂ€lvklart att mĂ„nga vĂ€ljer att jobba i en digital miljö, men inte fasen beror det pĂ„ att det lĂ„ter bĂ€ttre.

Jag misstĂ€nker att du helt enkelt brister i praktisk erfarenhet nĂ€r det gĂ€ller detta. Jag har mixat ett otal plattor i bĂ„de analog och digital miljö över en hel rad med olika genres och min slutsats Ă€r att det var lĂ€ttare att fĂ„ till en bra slutmix i den analoga setupen. "upp-med-reglarna-mentaliteten-yes-detta-kommer-ordna-sig" funkade dĂ„ pĂ„ ett sĂ€tt som det inte gjorde senare. IstĂ€llet hör man mĂ€ngder av frekvenser som inte lĂ„ter speciellt skojj och man fĂ„r börja kirurgpilla med EQ det första man gör, bara för att ha en grund. Samma mikrofoner, samma rum, samma lyssning, samma mixerbord, samma kablar.. ÄndĂ„ en pĂ„taglig skillnad.

Postat

Problemet vi har idag Àr att hur ska vi fÄ till det dÀr 70-tals soundet digitalt.

Man tunar och moddar och fixar och trixar och studiotimmarna rusar ivÀg. Man försöker hela tiden komma pÄ reliker pÄ ljud och sound med den "nya tekniken" fastÀn det nÀstan vore enklare att backa bandet för att fÄ till ljudet.

Inte sÄ konstigt att vi idag har ett mainstream sound pÄ det mesta som slÀpps.

Marknaden fylls hela tiden pÄ med nya digitala prylar fast konsumenten vill att det ska lÄta som förr. Kalla det för audio-hitler, men nÀr det kommer till kritan sÄ Àr det bara sÄ.

Postat

vacum, jag tolkar ditt inlÀgg som att du hÀvdar att analoga inspelningar lÄter bÀttre Àn digitala. hÀr handlar det ju egentligen om förmÄgan hos de olika medierna att Äterge orginalljudet. det verkar alltsÄ som att magnetbandets brister Àr nÄgot som ses som positivt ur inspelningssynpunkt. jag reagerar mot den generalisering som verkar finnas i dessa frÄgor, inte minst frÄn din sida just nu.

hur lÄngt strÀcker sig denna favorisering av det analoga för din del? ser du helst att musiken spelas upp frÄn vinyl, eller kanske kassett/rullband, eller Àr det ok att anvÀnda cd i detta fall? -detta Àr ju en diskussion som har förts i bl.a. audiofilkretsar.

intressant Àmne, jag gillar digitalt och skulle inte vilja gÄ tillbaka till rullbanden.

Postat
vacum, jag tolkar ditt inlÀgg som att du hÀvdar att analoga inspelningar lÄter bÀttre Àn digitala. hÀr handlar det ju egentligen om förmÄgan hos de olika medierna att Äterge orginalljudet. det verkar alltsÄ som att magnetbandets brister Àr nÄgot som ses som positivt ur inspelningssynpunkt.

Precis. Vem vill att t ex en virvel ska lĂ„ta som om man stod med örat 8cm ifrĂ„n den? Att efterstrĂ€va ett helt naturligt ljud vid en musikinspelning Ă€r inget jag egentligen hĂ„ller pĂ„ med. I sĂ„ fall Ă€r ju det bĂ€sta att sĂ€tta upp ett stereopar i rummet och inte göra nĂ„gonting, och har man inte ett otroligt bra rum sĂ„ vet vi ju allihopa hur roligt det blir... Är det dessutom elektriska instrument inblandade sĂ„ Ă€r det helt hopplöst. DĂ€remot kan det i vissa sammanhang vara snyggt att försöka mixa sĂ„ det lĂ„ter naturligt.

hur lÄngt strÀcker sig denna favorisering av det analoga för din del? ser du helst att musiken spelas upp frÄn vinyl, eller kanske kassett/rullband, eller Àr det ok att anvÀnda cd i detta fall? -detta Àr ju en diskussion som har förts i bl.a. audiofilkretsar.

Jag föredrar CD och sitter hellre och jobbar digitalt. DÀremot skulle jag gÀrna ha en 16kanalare att spela in vissa saker med som bas och trummor. Jag Àr absolut ingen ljudnörd pÄ det viset, och tycker givetvis att bra musik/arr/producentskap gÄr före ett bra ljud. Men givetvis har jag ÀndÄ en Äsikt i debatten.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.