Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan.

Har ett M-audio firewire 410 och Cubase SX.

Jag kör in micarna rakt in i ljudkortet och alla annan audio via en externmixer vidare linat till ljudkortet. Alla audio inkl. micarna registreras och recordas i Cubase...

Men jag kan inte höra ljudet jag splear in via phonesuttalet. Det är helt knäppttyst. Det är däremot inget fel på uttaget då audio jag spelar upp går ut där. Men "real life" så är det drygt att inte höra det man spelar in förutom den härliga ackustiken man bara kan få på 9.5 svettiga kvadratmeter i en 60-talskåk.

Snälla hjälp. Äre mjukvarutrassel pga min okunnighet eller ska det vara såhär med externa ljudkort?

Annons
Postat

Ser du att du har bandat något då? Kör du micken rätt in i kortet så kräves det ju att du har någon form av mikrofonförstärkare. En micsignal är mycket svagare än en vanlig linesignal (från stereo t.ex.) att en förstärkare är nödvändig.

Postat

Jaja. Alltså, det spelas in för fulla muggar, och jag kan ju lyssna på det jag spelat in via phonesuttaget. Jag brukar ju köra allt via en externmixer och sen in i ljudkortet.

Förstärkning av signalen i ljudkortet kan jag inte svara för. Ljudkortet har inbyggd fantommatning och allt låter som det ska, väl inne i cubase.

Btw, anledningen till att jag kör rakt in i ljudkortet är för att jag får en brusnivå som stör från subutgångarna från mixern. Alla audiospår jag kör via mixern brusar på ganska bra. Har inte vart så här innan.

Förstår att det finns många faktorer som spelar in, men är det nåt man kan testa direkt.

Har ett Behringer UB1622 FX-bord.

Tack på förhand!

Postat

Isåfall låter det som en routing- eller kopplingsfråga. Med andra ord koppling internt eller externt. Att en Behringermixer brusar är ungefär lika vanligt som att bli blöt vid bad i Mälaren. Sen om det brusar trasigt mycket kan jag inte svara på. Intern routing i Cubase låter jag nån Cubasenörd svara på. Trots att jag använde Cubase i flera år innan jag gick över till Pro Tools tycker jag det är meckigt de få gånger jag behövt jobba i Steinbergs plattform.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.