Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har börjat lyssna allt mer på Power Metal och speciellt Manowar,

och nu undrar jag vad grundstenarna i denna stil är, hur gör man en stilren Power Metal låt, vad ska jag tänka på när jag skriver texten och musiken, vad brukar texterna handla om?

Tack på förhand. 🙁

Annons
Postat

De brukar handla om drakar och troll. Eller att använda metal i olika sammanhang.

"In my metalheart"

"I am the king of metal"

Typ sånt!

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
vad brukar texterna handla om?

Riddare

• 4 veckor senare...
Postat

Vad gäller texter: Skriv om något som du själv tycker känns intressant!

Att powermetal måste handla om drakar, stål eller eld är helt och hållet fel.

Visst är det vanligast med den typen av texter, men varför göra som alla andra?

Själv baserar jag gärna texterna på modern krigsföring (1900-tal och framåt), och det har funkat bra för min Heavy/Powerbattalion.

Vad gäller musik: Här är det lite klurigare eftersom folks uppfattning av olika metalgengres brukar variera.

Om man tex. tar klassiska hårdrocksriffet ala' Judas Priest modell 1A och matar på med dubbla kaggar och slänger in en synthmatta i bakgrunden så kommer det hela förmodligen klassas som "Powermetal".

Skiter du i kaggsmattret och synthen så kommer det å andra sidan heta "Heavy Metal" i de flestas bok. :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.