Jump to content
Annons

Easy rider i kväll i SVT 2 22:30


Christofer

Recommended Posts

Efter att ha smugglat kokain från Mexico till Los Angeles tar Billy och Wyatt pengarna från försäljningen och ger sig ut på en motorcykelresa. På filmaffischerna från 1969 stod det "A man went looking for America but couldn´t find it anywhere". Billy och Wyatt kastar sina klockor som en symbolisk handling och ger sig ut på sökandet efter frihet. Resan går genom ett konformistiskt och korrupt Amerika, från Californien till New Orleans, i tid för den årliga Mardi Gras-festivalen. En resa som blir en lång färd genom ett land i förändring.

Det är historien om två självsäkra marijuanarökande anti-hjältar på motorcykel. Wyatts och Billys kläder kombinerar traditionella patriotiska symboler med emblem av ensamhet, kriminalitet och alienation.

Ungdomarna rusade till biograferna och Easy rider blev den första stora kioskvältaren som bröt med alla Hollywood-konventioner. Inte minst det tragiska slutet var något nytt. På soundtracket medverkar bland andra Steppenwolf, Jimi Hendrix, The Band och Bob Dylan, vilket förstärkte de ungas syn på filmen som en reflektion av deras hopp om frigörelse och avståndstagande gentemot etablissemanget.

I rollerna:

Peter Fonda

Dennis Hopper

Jack Nicholson

Luke Askew

Karen Black

Toni Basil

Phil Spector

Regi:

Dennis Hopper

Producent:

Peter Fonda

William Haywood

Bert Schneider

Manus:

Peter Fonda

Dennis Hopper

Terry Southern

Musik: Roger McGuinn

Längd: 94 min

Språk: Engelska/spanska

År: 1969

Jag hoppas den är bra för jag har velat se den länge nu. 🙁

Redigerat av Christofer
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Såg en del av den nu. Trodde dock den var längre...

🙂

Samma här.

jag tycker den va bra bortsätt från lite konstig klippning 😏

de va då inte så jag trodde den skulle sluta...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Det ska tydligen komma filmer framöver från den tiden som behandlar de olika band och artister som var med på något sätt i filmen: The Band, Steppenwolf, J Hendrix etc. Hoppas det!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska tydligen komma filmer framöver från den tiden som behandlar de olika band och artister som var med på något sätt i filmen: The Band, Steppenwolf, J Hendrix etc. Hoppas det!

😉

Coolt. 😆

Mer Hendrix år folket. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...