Christofer Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 (redigerat) Efter att ha smugglat kokain från Mexico till Los Angeles tar Billy och Wyatt pengarna från försäljningen och ger sig ut på en motorcykelresa. På filmaffischerna från 1969 stod det "A man went looking for America but couldn´t find it anywhere". Billy och Wyatt kastar sina klockor som en symbolisk handling och ger sig ut på sökandet efter frihet. Resan går genom ett konformistiskt och korrupt Amerika, från Californien till New Orleans, i tid för den årliga Mardi Gras-festivalen. En resa som blir en lång färd genom ett land i förändring. Det är historien om två självsäkra marijuanarökande anti-hjältar på motorcykel. Wyatts och Billys kläder kombinerar traditionella patriotiska symboler med emblem av ensamhet, kriminalitet och alienation. Ungdomarna rusade till biograferna och Easy rider blev den första stora kioskvältaren som bröt med alla Hollywood-konventioner. Inte minst det tragiska slutet var något nytt. På soundtracket medverkar bland andra Steppenwolf, Jimi Hendrix, The Band och Bob Dylan, vilket förstärkte de ungas syn på filmen som en reflektion av deras hopp om frigörelse och avståndstagande gentemot etablissemanget. I rollerna: Peter Fonda Dennis Hopper Jack Nicholson Luke Askew Karen Black Toni Basil Phil Spector Regi: Dennis Hopper Producent: Peter Fonda William Haywood Bert Schneider Manus: Peter Fonda Dennis Hopper Terry Southern Musik: Roger McGuinn Längd: 94 min Språk: Engelska/spanska År: 1969 Jag hoppas den är bra för jag har velat se den länge nu. 🙁 Redigerat 11 juli 2006 av Christofer
musik (oregistrerad) Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 Såg en del av den nu. Trodde dock den var längre... 😏
Christofer Postat 11 juli 2006 Trådstartare Postat 11 juli 2006 Såg en del av den nu. Trodde dock den var längre... 🙂 Samma här. jag tycker den va bra bortsätt från lite konstig klippning 😏 de va då inte så jag trodde den skulle sluta...
musik (oregistrerad) Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 Det ska tydligen komma filmer framöver från den tiden som behandlar de olika band och artister som var med på något sätt i filmen: The Band, Steppenwolf, J Hendrix etc. Hoppas det! 😉
Christofer Postat 11 juli 2006 Trådstartare Postat 11 juli 2006 Det ska tydligen komma filmer framöver från den tiden som behandlar de olika band och artister som var med på något sätt i filmen: The Band, Steppenwolf, J Hendrix etc. Hoppas det! 😉 Coolt. 😆 Mer Hendrix år folket. 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.