Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå alla!

Tänkte bara fråga en grej..

Jag läste för ett tag sen på något forum att när man recordat in så kan cubase automatiskt ta bort den biten av det man recordat in då det inte hörs nånting..

Förstår ni hur jag menar då?

Om jag tex recordar in en synthslinga, det brukar ju alltid bli en bit "tomt" i själva "record biten" innan man ser/hör själva ljudvågorna..

Kan cubase automatiskt ta bort den biten som är tom i det man recordat in så klossen blir klippt till första tecken på ljudvåg?

Annons
Postat

Inte säker på hur du menar...

Är det någon typ av "inspelningsgate"-funktion du söker?

Som startat/stoppar inspelning (men inte playback) när den känner av inkommande signal i realtid?

Eller någon slags "rensningsfunktion" som tar bort tystnad när inspelningen är stoppad?

Postat (redigerat)

Läste om en snubbe som skrev att cubase kan automatiskt ta bort den tysta biten i det man recordat in..

Så istället för att man öppnar sample editorn i cubase och tar bort det tysta själv (det som är innan man ser ljudvågorna) så kan cubase automatiskt ta bort detta..

förstår du? 🙂

Enklare förklaring:

När jag ska recorda med min synth, så använder jag midi out som förklarar hur synthen ska spela.. Jag trycker på record, spelar in..

Efter som det alltid är en bit av latency så blir ju "inspelnings klossen" lite tom innan själva ljudvågorna kommer..

Cubase kan alltså, enligt den här killen känna av automatiskt när första ljudvågen börjar i den inspelade klossen. Och ta bort det som är tomt, så att klossen klipper sig själv till första ljudvåg (signal) istället för att man själv ska öppna sample editorn och börjar klippa och klistra själv..

Redigerat av Soundborn
Postat (redigerat)

Nu använder jag inte Cubase särskilt mycket, men jag har för mig att funktionen du är ute efter heter "Detect Silence".

Redigerat av brojd
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Varför tar man bort det "tysta"? Man minskar väl på wavens storlek bara, alltså "drar" i den? Och då man bandar behöver man ju inte bry sig om sånt, det fixar man sen i mixningen då man vet exakt hur man vill ha det. Men jag ser ingensomhelst nytta av destruktivt editera bort "tystnad" i början av inbandad wav. Låter som ett arbetssätt som du har lärt dig förrän du börjar jobba med Cubase, som inte är relevant mera?

Nej, att man sparar 50KB duger _inte_ som motivering.

edit: hur skulle det funka med tysta signaler, måste man konfigurera in nånslags threshold? Analoga grejer susar ju alltid lite, så det verkar mera jobb att pilla på "detect silence" funktionen än att fixa det sen i mixningen med att dra ihop "klossen" (som jag ser att det nu kallas 🙂 )

Redigerat av tsmalmbe
MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Varför tar man bort det "tysta"? Man minskar väl på wavens storlek bara, alltså "drar" i den? Och då man bandar behöver man ju inte bry sig om sånt, det fixar man sen i mixningen då man vet exakt hur man vill ha det. Men jag ser ingensomhelst nytta av destruktivt editera bort "tystnad" i början av inbandad wav. Låter som ett arbetssätt som du har lärt dig förrän du börjar jobba med Cubase, som inte är relevant mera?

Nej, att man sparar 50KB duger _inte_ som motivering.

edit: hur skulle det funka med tysta signaler, måste man konfigurera in nånslags threshold? Analoga grejer susar ju alltid lite, så det verkar mera jobb att pilla på "detect silence" funktionen än att fixa det sen i mixningen med att dra ihop "klossen" (som jag ser att det nu kallas 🙂 )

Har man en svag dator som knäar under för många kanaler så kan det hjälpa upp att ta bort massa onödig tystnad i tagningarna som man SPELAT in.

Istället för att datorn spelar upp tystnad så blir det helt tomt o ingen belastning.

Nackdelen om detta sker destruktivt är att tagningarna styckas upp på hårddisken oxå.

Jag vet inte hur det står till i Cubase, men i Sonar ställer men ett tröskelvärde, ja.

Redigerat av MrPhil
Postat

Efter som jag använder både vst instrument och hårdvarusynthar så blir det lite fel..

efter som det inte är nån fördröjning på vst istrumenten så låter allt i otakt..

när jag recorda in då måste jag ju editera det jag recordat in så att det passar resten av låten.. Därför måste jag öppna sample editorn och klippa bort den "tysta" biten av det jag recordat in..

kanske bara jag som arbetar så?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Om ditt problem är synkronisering så tycker jag du jobbar fel. Varför inte bara aktivera "klossen", och manuellt skriva in hur många millisekunder eller samples du vill att dina inspelningar skall åka bakåt (beroende på hurudan tideräkning du har). Då får du det elegant och exakt lika mycket flyttat per spår. Snabbt, enkelt och effektivt och framförallt upprepbart och exakt. Jag tycker du bara slösar tid på mikro-optimering på fel ställe så som du jobbar nu?

(Om man nu sen verkligen jobbar så på bristningsgränsen att tystnaden i början orsakar problem så kan jag säga att kasta skiten i sjön och skaffa nytt. Jobbade själv ett år med en Dual P2/550 med 512MB minne och att optimera bort tystnaden hade ingen som helst betydelse på den nivån. Men kanske om man har en 286:a, vem vet?)

Postat

jag har ingen seg dator..

Problemet är väl latencyn...

Jag vet inte om ni riktigt förstår hur jag menar.. eller så är det jag som inte förstår er...

MrPhil (oregistrerad)
Postat
(Om man nu sen verkligen jobbar så på bristningsgränsen att tystnaden i början orsakar problem så kan jag säga att kasta skiten i sjön och skaffa nytt. Jobbade själv ett år med en Dual P2/550 med 512MB minne och att optimera bort tystnaden hade ingen som helst betydelse på den nivån. Men kanske om man har en 286:a, vem vet?)

286:a? Gör dig inte dum.

På en p2 400 med 384 ram så spelade det roll.

Men det var ju inte problemet ändå.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Kolla nu då:

kubis_screenshot.jpg

Välj det du bandat, och ändra där uppe där det står "start". Då kan du på millisekundens noggrannhet ändra startpunkten. Lek en stund med det tills du kommer fram till ett värde som gör att det du spelat in synkkar sig med allt annat. Skriv ner värdet, och härefter då du bandar kan du sen ändra startpunkten på allting efterhand med det värdet och voila - det funkar fint.

Eller funkar inte den här metoden för dig?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Samma skitkanoner båda två. Har man sånt så behöver man ju inte ställa så många frågor varför saker inte fungerar.

Point being, har man nåt som är från detta årtusende så ska man inte slösa tid på oväsentliugheter som att klippa 3 sekunder tomt från varje fil. Har man nåt äldre, kan man gå till butiken. Kan vara att det kosta mera att skrota den gamla maskinen än det kostar att skaffa en dubbelt snabbare begagnad dator dock!

Postat (redigerat)

Det går f:ö att använda timeshift också för att tidsförskjuta saker..

Kan du inte använda Punch in och punch out då? eller Pre-roll..

Triggar du dina externa syntar via MIDI ( som genereras från Cubase..)som sedan spelas upp för att kunna spelas in som audio?

Vet du om att i SX 3 kan du integrera dina externa syntar så de hamnar i VST-racken som ett internt instrument? ( VSTi) och som får alla de fördelar det innebär..som att exempelvis kunna exportera hela låten utan att behöva spela in något som audio först.. dat is soo smoov

Redigerat av Lundin
Postat
Triggar du dina externa syntar via MIDI ( som genereras från Cubase..)som sedan spelas upp för att kunna spelas in som audio?

Vet du om att i SX 3 kan du integrera dina externa syntar så de hamnar i VST-racken som ett internt instrument? ( VSTi) och som får alla de fördelar det innebär..som att exempelvis kunna exportera hela låten utan att behöva spela in något som audio först.. dat is soo smoov

Precis..

Jag triggar mina externa synthar via MIDI som genereras från cubase för att sedan spela in som audio..

Då blir det ju lite fördröjning där..

Det kanske är jag som arbetar på helt fel sätt :rolleyes:

jag tycker det funkar dock, och resultatet blir ju bra! Det enda jag var nyfiken på var om cubase automatiskt kunde ta bort det tomma i den inspelade filen innan signalen börjar..

Jag visste faktiskt inte om det där med VST i SX3 lundin..

Hur går det till?

Postat

Han lär väl inte sitta på en sådan dator om han köpt Cubase SX3??

Postat (redigerat)

Vill oxå tillägga att jag för några år sedan satt med en P2 och det var aldrig några problem med att spela upp midi och sen spela in från extern modul.

Värre var det förstås när jag ville göra lite annat!

Redigerat av Fredrik Karlsson
MrPhil (oregistrerad)
Postat

Eh, nej.

Han lär väl sitta på en stol antar jag. 😉

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Samma skitkanoner båda två. Har man sånt så behöver man ju inte ställa så många frågor varför saker inte fungerar.

Point being, har man nåt som är från detta årtusende så ska man inte slösa tid på oväsentliugheter som att klippa 3 sekunder tomt från varje fil. Har man nåt äldre, kan man gå till butiken. Kan vara att det kosta mera att skrota den gamla maskinen än det kostar att skaffa en dubbelt snabbare begagnad dator dock!

Jäkla konstigt att funktionen finns då du... di e no ente redit klooka på vare sig cubas eller soonar... 😉

Postat

Eh, nej.

Han lär väl sitta på en stol antar jag. 😉

Ja det är väl vad en sådan dator duger till 😄

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Eh, nej.

Han lär väl sitta på en stol antar jag. :rolleyes:

Ja det är väl vad en sådan dator duger till 🙂

Sitta på en stol?? 😄

Postat

Eh, nej.

Han lär väl sitta på en stol antar jag. :rolleyes:

Ja det är väl vad en sådan dator duger till 🙂

Sitta på en stol?? 😄

Jo det är just det som är så fantastiskt med de där datorerna!

Att de är de enda (som jag vet i alla fall) som kan sitta på en stol, de kan även ta tunnelbanan (men det kan iofs de flesta datorer idag)! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.