Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hojhoj!

Tänkte bara höra hur man lägger på tex. en kompressor på en baskagge direkt vid inspelning så att man får färdigprocessat ljud direkt ner på disken i pro tools?

Annons
Postat

Det enkla svaret är att man inte gör det. Vill man ha komprimerat inspelat så får man göra det med extern hårdvaru-kompressor.

En helt annan sak är att det kan vara en finess att låta bli. Tanken med att spela in är att fånga ljudet på ett bra sätt. Under mixningen vill man oftast ha ett rent, oprocessat utgångsljud. Med det kan man sen göra vad man vill. Om man till exempel av misstag råkar komprimera för mycket så går det ju aldrig att ändra tillbaka.

Om man nu absolut vill ha komprimering vid inspelningen, antar jag att man kan köra in ljudet på audio-kanal och sedan skicka det till en Aux-kanal som man spelar in.

Tr.

HaraldS (oregistrerad)
Postat

Som Trombonisten mycket riktigt svarar: det gör man inte. Varför skulle man göra det? Det räcker väl med att du hör bastrumman som du vill höra den vilket du ju gör om du lägger in en kompressorplugg på spåret.

Postat

Gör och gör inte, det beror på anser jag.😄

kan finnas en vits med att spela in trummor med kompression: om man är nöjd med ljudet/har tillgång bara vid inspelningstillfälle till härliga rör-kompressorer/etc.

det finns en hel del bra musik inspelad så . . .

allt detta "bra att ha full kontroll vid mixning" är överreklamerat. 😛

låter det bra . . spela in.

annars så håller jag med herr trombonistens inlägg.

men annars: ta in audio via ett aux-spår skicka till ett audio spår: spela in

Postat

Tackar för hjälpen!

(Lösningen med aux-spåret är så självklar att man borde fattat, men så brukar det vara i pro tools)

Anledningen till att jag vill spela in med kompressor är delvis som chrisb säger: låter det bra, spela in. (Gillar inte "fix it in the mix")

En annan VIKTIG anledning till att jag vill kunna göra det är att jag ibland jobbar i en stor Pro Tools studio som har tillgångar till pluggar mm. som jag inte har råd att köpa. (Gillar inte piratkopiering, och det är lagligt så länge jag lägger på pluggen i stora studion, med deras licens.)

Och eftersom jag/bandet/bolaget bara har råd att hyra studion under begränsad tid, blir det oftast bara trummor, piano och lite annat som ställer stora krav på akustiken som blir inspelat där.

Sedan tar jag hand om övriga spår och mixning i min mobila projektstudio som inte alls har samma stora utbud av pluggar, mickar mm.

Tackar så mycket för hjälpen iaf, och ursäkta mitt långa utlägg 🙂

Bra ljud och nivåer in = Enkelt mixningsarbete = Bra slutprodukt

/Brojd

gcs (oregistrerad)
Postat

Vill bara tillägga att man mickar in på ett eller flera aux(ar)och om man vill ha kompressor eller någon annan plugg inspelad så ska pluggarna ligga på auxskenan. Sedan skickas ljudet via buss till ett eller flera inspelningsspår. Ursäkta om jag är övertydlig men det kändes som om jag behövde tillägga detta.

Postat

Man kan aldrig vara för tydlig, fast i det här fallet fattade tom. jag 😱

• 3 veckor senare...
Postat

För vissa funkar det att göra mycket i mixen men varför inte se till att det låter bra med en gång. Visst är jag också en sånn som försöker hålla alla vägar öppna så länge som möjligt men detta leder ibland eller ganska ofta till att man slarvar lite vid "trackandet".

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.