Jump to content
Annons

Trummor - rumsmikrofoner


turkronan

Recommended Posts

tja.

ska göra en inspelning om någon månad...

...vill ha ett lite skramligt/rumsljud på trummorna (och gitarrerna)

att blanda in i ljudet....

....just trummorna som är i stereo:

Kör jag rundtagande mikrofoner?

Kör jag X-Y eller A-B?

Hur långt ifrån trumsettet circus?

Vilka erfarenheter har ni?

....gitarrerna är ju mono så det är inte samma problem.

Tänkte på ett tredje alternativ och det är att köra ut hela mixen genom ett par högtalare som man sedan mickar upp.

Något att tänka på här?

/magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gillar omnimickar i A/B-uppsättning. Varför omni?

Tycker det finns mer tryck att hämta då proximitetseffekten inte är lika kinkig.

Varför A/B? Jag tycker X/Y ger för smal stereobild. Det beror ju lite på rummet iofs också.

Jag brukar sätta rumsmickarna i höjdled ungefär i höjd med baskaggen.

Bredden varierar och där får man lyssna sig fram. Man kan väl säga tillräckligt brett för att det ska kännas stort och tillräckligt smalt för att monolyssningen inte ska ge ett för stort hål i mitten!

Ska du köra ut mixen i PA och banda så tycker jag nog att du ska ta varje instrumentgrupp var för sig, annars tror jag inte att det blir så vackert.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Tänkte du köra rumsmickningen utöver overhead på trummorna, eller är det overhead du menar?

Jag själv kör både och vid rumsmickning, men metoden funkar även utan OH.

MM, nu menade jag vad HAN tänkte köra. Så att jag kan ge mina genomtänkta och mycket goda råd anpassade efter rätt förutsättningar 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Håller med kryckan om omnimickar och AB, själv brukar jag sätta dem högt upp (säkert 2m) i hörnen (på motsatta sidan trumsetet) på rummet. Det ger fint slammer och slask.

Link to comment
Dela på andra sajter

slammer och slask ska det vara. hårt komprimerade rums-mickar tänkte jag, så det blir fett tryck....nja, man får väl testa sig fram.

Men ja, både OH och rumsmickar.

OH tycker jag bäst om X-Y för det känns för spretigt med A-B.

Men sen rumsmickarna var jag inne på det sistnämnda, att få lite skönt.

slammer och slask så A-B låter bra, omni men sen placeringen är ju intressant.

Kryckan kör i höjd med baskaggen medan Elof kör 2m upp...

...där får man ju testa lite...

/magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att X/Y ger lite väl smal stereobild vid OH så även där kör jag A/B. Viktigt med avståndet till virveln och att man "vrider" på centrallinjen så att den går igenom både kagge och virvel så att de hamnar i mitten.

Genom att sätta den i hljd med kaggen får man med alla trummor på ett mycket behagligt sätt. En ganska vanlig höjd i trumrum som inte är enorma. Ju längre upp man mickar desto mindre av kaggen får man med i förhållande till virvel exempelvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är i ett stort studiorum, så jag har möjlighet att ha rumsmickarna 5-6 meter ifrån om jag vill...vilket är bra. då har man fler möjligheter.

blev nöjd med ett rumsljud på en inspelning för ett tag sen.

då var det ca 2 m från trummorna och nja, puk-höjd på micken.

men det är intressant tycker jag för det höjer mycket tycker jag,

när man kan balancera upp med lite rums-akustik.

kan vara värt att göra ett nytt försök med a/b på OH men som sagt

tidigare har jag mer fastnat för x/y.

/magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
En kul grej är att ställa rumsmikarna långt från trumsetet och sedan i datorn tidigarelägga ljudfilerna så att de hamnar samtidigt som närmikarna. Kan förvandla trummorna till storlek XL.

Glömde säga att det är precis så jag gör. Om man ska köra rumsljudet starkt blir det en ganska delayrik och såsig truminspelning annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du spelar in med rumsmickar (primärt) så blir det viktigare hur lokalen låter och hur trummorna låter. Trummisen i mitt band har rätt fina trummor som låter jäkligt bra akustiskt men som inte har samma skimmer när de när-mickas. Därför dämpade vi lokalen rätt mycket och jag mickade baskaggen, virvelkaggen (en över och en under för lite extra skön sejarmatta) och sedan två stormembranare i A/B postition ca 1-2 meter framför setet under cymbalerna i höjd.

Funkade väldigt bra för oss. Satte också en kondensator ovanför trumisens huvud i riktning mot bastrumman. Lät också bra men tillförde inget som vi inte redan hade.

Link to comment
Dela på andra sajter

På skolan där jag spelar in finns det en ensemblesal som är byggd för körer osv, riktigt skön akustik när det gäller sånt.

Nån som har prövat en truminspelning i sån miljö? Finns det nåt att hämta alls eller blir det på tok för slamrigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om rundtagande mikar är fina i sådana här sammanhang, kan man faktiskt få ett slamrigare resultat med njurar – av den anledning som Kryckan snuddar vid. Rundtagande mikar tar upp hela rummet, och då kan det bli för stort om man har ett stort rum (förstås). Ett par njurar en meter från väggen vända bort från trumsetet kan göra susen...men vad gäller rumsmikar kan man inte experimentera nog.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...