Jump to content
Annons

Bygga hi-end studio, help!

JonnyBoy

Recommended Posts

Är själv mycket intresserad av detta eftersom jag tänker i samma banor att kunna spela in "proffsigt" för att sedan mixa det i någon bra studio.

Att göra en mix någonstans blir inte så farligt dyrt jämfört med inspelningskostnaderna + att man slipper stressen av att "klockan tickar" & kan spela in i lugn o ro och låta konstnärligheten flöda  😲

Så kom med förslag, så jag kan sörpla i mig  🙂

Visst, jag kommer gärna med förslag. Vad ska du spela in för instrument och vad har du för budget?

Sång, trummor, bas, gitarrer (egentligen de flesta)!

Intresserad av (förmodligen) samma som Johnny Boy!

Mickar, preamps. omvandlare o ljudkort!

Dela på andra sajter

Annons

Jag är ganska säker på vilken "Jonny Boy" är (från andra forum)!

Han är medlem i ett av sveriges framgångsrikaste band så många av era svar är inte aktuella 😄🙂

Vilket band rör det sig om då?? 😲🙂

Vet inte varför det skulle vara intressant när han frågar om highend prylar.

Dela på andra sajter

Jag är ganska säker på vilken "Jonny Boy" är (från andra forum)!

Han är medlem i ett av sveriges framgångsrikaste band så många av era svar är inte aktuella 😄😉

Vilket band rör det sig om då?? 😎😉

nu blev jag också nyfiken!! tell me!!! 😎

Dela på andra sajter

ok... men skulle det vara bättre att starta in ny tråd om ämnet då menar du???? :rolleyes:🙂

Menar du en ny tråd som handlar om vilket band han spelar i???

& varför skulle han vilja göra det (nu vet jag naturligtvis inte om vad han eller nån annan vill)?

Jag menar om jag hade varit tex Peter Lemarc så skulle jag inte talat om det här av den enkla anledningen att alla frågor jag ställt skulle glida in på tidigare låtar osv som jag skrivit/gjort.

Vill man snacka med fans så kan man göra det via sin hemsida eller fanklubben!

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Jag menar om jag hade varit tex Peter Lemarc ....

.... så skulle du inte hänga här.

Om det nu e så ointressant vilken grupp han är med i (vilket jag kan hålla med om) så är det väl precis lika ointressant att tala om att du anar vilken grupp det är. 🙂

Dela på andra sajter

vart tog trådskaparen vägen?

ointressant vem han är eller inte är tycker jag, high-end hit och dit...kul att läsa vad folk tror och inbillar sig om detta 🙂 som sagt. cubase sx 2/3 eller digirack 002 funkar givetvis alldeles utmärkt och ingen jävel hör om det är inspelat på HD eller LE i slutändan, så det så, delta 1010 funkar också fantastiskt bra och jag skulle faktiskt vilja göra ett test någon gång MED MINA ÖRON och inget annat mellan 1010 och tex Apogee eller ngt annat svindyrt märke för omvandlare innan jag blir övertygad om ev. skillnader i detta fall, kanske är det så pass mycket bättre och då ändrar jag väl uppfattning den dagen men så länge jag hör samma sak i båda ändar med mitt 1010 sitter jag nöjd såklart!

Skaffa bättre mikrofoner och preamps (det ni har nu är bara att kasta), vilka får ni välja själva-finns redan för många tips här på forumet...

:rolleyes:

Dela på andra sajter

Är själv mycket intresserad av detta eftersom jag tänker i samma banor att kunna spela in "proffsigt" för att sedan mixa det i någon bra studio.

Att göra en mix någonstans blir inte så farligt dyrt jämfört med inspelningskostnaderna + att man slipper stressen av att "klockan tickar" & kan spela in i lugn o ro och låta konstnärligheten flöda  🙂

Så kom med förslag, så jag kan sörpla i mig  :rolleyes:

Visst, jag kommer gärna med förslag. Vad ska du spela in för instrument och vad har du för budget?

Du glömde budget...

Dela på andra sajter

Jag menar om jag hade varit tex Peter Lemarc ....

.... så skulle du inte hänga här.

Om det nu e så ointressant vilken grupp han är med i (vilket jag kan hålla med om) så är det väl precis lika ointressant att tala om att du anar vilken grupp det är. 🙂

Håller med om att det var dumt att nämna det men trodde inte det skulle bli så "intressant"!

Man lär sig nåt nytt varje dag :rolleyes:

Lemarc o personer i den kalibern skulle nog mycket väl kunna hänga här eftersom de oxå älskar musik o vill få lite tips ibland!

Dela på andra sajter

Att göra en mix någonstans blir inte så farligt dyrt jämfört med inspelningskostnaderna + att man slipper stressen av att "klockan tickar" & kan spela in i lugn o ro och låta konstnärligheten flöda  🙂

Så kom med förslag, så jag kan sörpla i mig  :rolleyes:

Du glömde budget...

Glömde o glömde 😄

Det som hade varit intressant för mig är nog från dyrt till väldigt dyrt (måste naturligtvis vara bra).

Eftersom jag inte kommer att inhandla allt på en gång utan tar en pryl i taget, vet man då vad man letar efter så kan man ju passa på om det reas eller om det dyker upp nåt på beggat marknaden.

(Claes har ju nämt en del intressanta prylar här redan).

Dela på andra sajter

OK, en högkvalitativ basic uppsättning som klarar de flesta inspelningssituationer:

Stereopar Microtech Gefell M930

Tre st Sennheiser MD421 (gamla vita modellen)

1 Sennheiser MD441

Royer R-121

Shure SM7

Shure SM57

Brauner Valvet

Denna miksamling täcker trummor (M930 till OH, MD421 till pukor, MD441 till virvel, SM7 till baskagge R-121 till hihat), gitarrförstärkare (MD421, SM57, SM7), basförstärkare (MD421, SM7), sång (M930, Valvet, SM7, MD441), blås (MD421, SM7, R-121, M930) mm, mm. M930 blir utmärkta rumsmikar.

Sedan kan man förstås komplettera detta med ytterligare coola mikar, typ ett stereopar Royer SF-1, AEA R84, Neumann U87, Earthworks TC30 m.fl.

Angående preampar beror det förstås på om man kör med mixerbord eller utan. Den ursprungliga frågan utgick ju från att det inte skulle mixas i studion, utan endast spelas in. Då kan man ju köra externa preampar och sedan ha någon linemixer för att fixa lyssning. I så fall skulle jag rekommendera 2 st Line Audio OMP som "smör och bröd"-preampar, och GreatRiver MP2-NV, Daking 52270, och/eller Speck micpre 5.0 som färgklickar.

Vad gäller omvandlare är min ganska starka känsla att optimal pris/prestanda uppnås av Lynx Aurora. Har inte själv hunnit testa dem, men fått dem rekommenderade. 16 in/ut för i runda slängar 35 loppor.

Sedan är lyssningen grymt viktig, även om man bara trackar. Här kommer det snart en häftig nyhet...ett svenskt fabrikat som placerar sig i den yttersta high end-kategorin och där toppmodellen beräknas landa på cirka 40.000 kr/par. Mer kommer.

Hälsningar

/Henrik

Dela på andra sajter

Tackar för infon Henrik!

(Printar o sparar 🙂 ).

Line Audio OMP är väl lite skandal att man inte redan äger bor nästan granne med Roger (du vet ju var han bor 😛 ).

Säljer ni några av dessa prylarna?

Dela på andra sajter

Tackar för infon Henrik!

(Printar o sparar 😉 ).

Line Audio OMP är väl lite skandal att man inte redan äger bor nästan granne med Roger (du vet ju var han bor 😆 ).

Säljer ni några av dessa prylarna?

Vi har några källor för beggade prylar, så några Sennheiser-mikar i fint skick borde vi kunna få fram. Har ännu inte fått ÅF-deal med TTS bekräftat (semester...), vilket krävs för att vi ska kunna sälja Shure. Samma med Leyman (som har Lynx). Men annars kan jag inte helt utan stolthet meddela att vi har lyckats få in väldigt mycket av vi älskar i sortimentet, även om vi inte hunnit lägga upp allt så att det syns på sidan än!

Maila på info@recordista.com om du har någon specifik fråga eller önskemål...känns lite dumt att ta upp bandbredd här på Studios forum med sådant här.

Hälsningar

/Henrik

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.