tordA Postat 23 juni 2004 Postat 23 juni 2004 vi har haft ett litet tjatter om detta đ hur förklarar jag skillnaden och samtidigt likheten ?
Carl_B Postat 23 juni 2004 Postat 23 juni 2004 vi har haft ett litet tjatter om detta đ hur förklarar jag skillnaden och samtidigt likheten ? takt - de du stampar foten till i baren rytm - kan vara mer slumpmĂ€ssigt... t.ex ett pattern med congas som fĂ„r dej i rörelse... ofta har baskaggen hand om takten och bas eller percussions hand om rytmen... men man kan Ă€ven prata om en rytm pĂ„ en melodi.. t.ex en gate som har en rytm,,, takt - |---|---|---|--- rytm - |--|--|-|--|--| | = slag - = tomt
Lindeberg Postat 24 juni 2004 Postat 24 juni 2004 vi har haft ett litet tjatter om detta đ hur förklarar jag skillnaden och samtidigt likheten ? Om man följer rytmen spelar man i takt? đ
Egghuvud Postat 24 juni 2004 Postat 24 juni 2004 Ăr inte rytm mer en folklig benĂ€mning pĂ„ takt, medan takt Ă€r en mer musikalisk term typ: -Vilken takt gĂ„r Shostakovich pianokonsert i dess dur? -bĂ€ste bror vet du inte att den gĂ„r i 13/8 dels takt. kontra Jag gillar rytmen i de hĂ€r pajsarnas hippa svĂ€ng. eller vad f*n vet jag förresten jag Ă€r nog ute och cycklar som vanligt đ
Lars-Olof Postat 24 juni 2004 Postat 24 juni 2004 Det Àr vÀl lite sÄ att en lÄt som gÄr i till exempel 4/4 takt kan ha helt skilda rytmer beroende pÄ vilken musikstil det Àr. NÀr man pratar om afrikanska eller latinamerikanska rytmer Àr det ju inte direkt takten man menar.
MusicGene Postat 24 juni 2004 Postat 24 juni 2004 (redigerat) takten Àr rummet rytmen bor i. Redigerat 24 juni 2004 av MusicGene
Andreas L Postat 24 juni 2004 Postat 24 juni 2004 Rytmen har du i digTakten trampas mot golvet.. đ Den gillar jag! Takt Ă€r ju en definition ex; 4/4, 4/3 och vi kan tala om var en takt börjar och slutar. Rythm Ă€r ju vad man gör och hur man markerar de olika indelningarna i en takt. En 4/4 takt kan ju har antingen en helkass eller en svĂ€nging rythm, beroende pĂ„ lĂ„ten. Foxtrott, Enkelt heavy-komp? BĂ€gge funkar i 4/4 dels takt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.